Μενού
treno
Προαστιακός σιδηρόδρομος. | EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
  • Α-
  • Α+

Ραγδαίες φαίνεται ότι είναι οι εξελίξεις αναφορικά με την απόδοση ευθυνών για την έλλειψη ασφάλειας στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, τη Σύμβαση 717 και τα δρομολόγια των ελληνικών τρένων.

Όπως αποκαλύφθηκε σε ρεπορτάζ του Star το βράδυ της Τρίτης (12/02), άτομα που είχαν χειριστεί την σύμβαση 717, για την τηλεδιοίκηση μπαίνουν στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας με την κατηγορία της απάτης, σε βαθμό κακουργήματος.

Κατά τις ίδιες πηγές, για ορισμένους εξ' αυτών, θα διερευνηθεί και ο πολυτελής τρόπος ζωής τους, που δεν δικαιολογείται από τον μισθό ενός δημοσίου υπαλλήλου.

Μετά από καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, η έρευνα άρχισε τον Μάιο του 2022, ενώ κατονομάζονται δύο επιβλέποντες της ΕΡΓΟΣΕ, υπαλλήλους για τους οποίους πρέπει να ελεγχθεί και η περιουσιακή τους κατάσταση, σύμφωνα με το Star.

Στην ίδια καταγγελία, αναφέρονται τουλάχιστον 15 σημεία, στα οποία ο τρόπος με τον οποίο η σύμβαση 717 υλοποιείται έχει λάθη και παραλείψεις.

Σε εξέλιξη η έρευνα

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία τόνισε στο Reader στις 28 Φεβρουαρίου ότι «σύμφωνα με την εντολή μας, η έρευνά μας, η οποία βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, εξέτασε αποκλειστικά την πιθανή ζημία σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ σχετικά με την εκτέλεση των συμβάσεων για την αποκατάσταση συστημάτων τηλεχειρισμού και σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που χρηματοδοτείται από την ΕΕ».

«Η έρευνα οδήγησε στη δίωξη κατά 23 υπόπτων στις 11 Δεκεμβρίου 2022, όπως αναφέραμε στο δελτίο τύπου μας την επόμενη μέρα», υπενθύμισε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για τις εξελίξεις σχετικά με τη Σύμβαση 717.

Στις ερωτήσεις του Reader για πολιτικές ευθύνες στο δυστύχημα των Τεμπών, τον ρόλο της ΕΕ στη διαλεύκανση της υπόθεσης και την απονομή δικαιοσύνης, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία μας είπε ότι οι ερωτήσεις που θέσαμε δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της και ως εκ τούτου δεν μπορεί να απαντήσει.

Διαβάστε ακόμη: Οι πόλεις που πηγαίνει σήμερα το τρένο - Ποιες το έχασαν και πού λειτουργεί η τηλεδιοίκηση

Οι άνθρωποι της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ξεκαθάρισαν στο Reader ότι η συγκεκριμένη Αρχή είναι ανεξάρτητη και αρμόδια για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων κατά των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.

Τα ζητήματα δηλαδή που αφορούν την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία περιλαμβάνουν οικονομικά και χρηματοοικονομικά εγκλήματα, όπως η κατάχρηση κεφαλαίων, το ξέπλυμα χρήματος, η απάτη στον τομέα του ΦΠΑ και η διαφθορά.

Σύμβαση 717: Πλημμελής εκτέλεση

Tο έργο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τις 26/09/2016, ωστόσο επτά χρόνια μετά όχι μόνο δεν είχε ολοκληρωθεί, αλλά παρατηρούνται τρομερές ελλείψεις.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, αποδεικτικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν καταδεικνύουν ποινική ευθύνη 23 προσώπων, για τους ακόλουθους λόγους:

  1. Βάσει ιδιωτικής συμφωνίας, οι δύο εταιρείες που αποτελούν τον ανάδοχο της κοινοπραξίας, αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης 717, χώρισαν αυθαίρετα το έργο μεταξύ τους. Μία από τις εταιρείες δεσμεύτηκε να υλοποιήσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε την υποχρέωση να υλοποιήσει το έργο στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής Αθήνας-Θεσσαλονίκης μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
  2. Επιπλέον, η δεύτερη εταιρεία ανέθεσε τις τεχνικές μελέτες σχετικά με τα συστήματα σηματοδότησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα - Πλατύ σε τρίτη εταιρεία, η οποία δεν διέθετε τις απαιτούμενες ειδικές τεχνικές γνώσεις, κατά παράβαση των όρων της σύμβασης, σύμφωνα με τους οποίους η πραγματογνωμοσύνη έπρεπε να πραγματοποιηθεί από συγκεκριμένο πάροχο.
  3. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την παραβίαση της συμβατικής υποχρέωσης σχετικά με την παροχή εξειδικευμένης εμπειρογνωμοσύνης, για την οποία επιβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ χρηματική ποινή ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ, κατόπιν ελέγχου που διενεργήθηκε το 2018 από την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ) της Ελλάδας.
  4. Ενώ το αρχικό πεδίο εφαρμογής της σύμβασης 717 περιλάμβανε την αποκατάσταση των υφιστάμενων συστημάτων σηματοδότησης - τηλεπικοινωνιών, ο ανάδοχος της κοινοπραξίας προσπάθησε να κατασκευάσει ένα εντελώς νέο σύστημα σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας. Εξυπακούεται ότι επρόκειτο για παράνομη τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, η οποία είχε ως αποτέλεσμα αδικαιολόγητη αύξηση της αξίας της σύμβασης, η οποία δεν δικαιολογείται από απρόβλεπτες περιστάσεις.
  5. Σύμφωνα με την έρευνα, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για το λόγο αυτό, το έργο δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, πάνω από εννέα έτη μετά την υπογραφή της σύμβασης 717.
  6. Υποστηρίζεται ότι οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, που είναι αρμόδιοι για τη διαχείριση του έργου, δήλωσαν σκόπιμα ελλιπή και ψευδή στοιχεία στη διαχειριστική αρχή σχετικά με την ύπαρξη κρίσιμων πραγματικών περιστατικών για την κατανομή των κονδυλίων και την έγκριση των παρατάσεων.
  7. Ως εκ τούτου, τα αιτήματα εγκρίθηκαν από τη διαχειριστική αρχή, η οποία κατέβαλε τα ποσά στον δικαιούχο, την ΕΡΓΟΣΕ, η οποία στη συνέχεια πλήρωσε τον ανάδοχο της κοινοπραξίας.
  8. Επιπλέον, προσάπτεται στους υπαλλήλους της διαχειριστικής αρχής, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με την εποπτεία της χρήσης των κονδυλίων, ότι παραβίασαν τις αρχές της συνετής διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων.
  9. Εξυπακούεται ότι, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που διαβίβασαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως ανακριβή ή ψευδή, οι δημόσιοι λειτουργοί της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν την κατανομή των αντίστοιχων κονδυλίων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15.6 εκ. ευρώ.

Οι κατηγορίες που προσάπτονται στους κατηγορουμένους τιμωρούνται με φυλάκιση έως 10 ετών, καθώς και με χρηματική ποινή.

Οι αριθμοί για τη Σύμβαση 717

  • Το αρχικό συμβατικό τίμημα ήταν 41,3 εκατ. ευρώ, ενώ η συμπληρωματική σύμβαση ανήλθε σε 13,3 εκατ. ευρώ.
  • Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ 2014 – 2020, καθώς και από Εθνικούς πόρους.
  • Η εργολαβία για τη σύμβαση 717 έχει άμεση διεπαφή με τη σύμβαση προμήθειας (10005) που αφορά στην εγκατάσταση του ETCS (European Control Train System).
  • Η ολοκλήρωσή της θα ενισχύσει σημαντικά την ασφάλεια σε εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια, σύμφωνα με τους ειδικούς.

Τι περιλαμβάνει το έργο όπως τροποποιήθηκε το 2018

  1. Την ανάταξη και αναβάθμιση του υφιστάμενου συστήματος συμβατικής σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης, σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα -Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (πλην του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός) μήκους 519 χλμ. και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς επί του ίδιου άξονα.
  2. Την εγκατάσταση και προσωρινή παραλαβή του συστήματος έλεγχου – χειρισμού σηματοδότησης ETCS level 1 σε 402 χλμ του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα: Εγκατάσταση της καλωδίωσης και προσωρινή παραλαβή στο τμήμα Α5) Λάρισα (μη περ/νου) – Πλατύ (περ/νου) Εγκατάσταση και προσωρινή παραλαβή ETCS-level I στα τμήματα: Α3) ΣΣ Οινόης (μη περ/νου) – ΣΣ Τιθορέας (μη περ/νου) Β1) ΣΣ Πλατέως (περ/νου)– ΤΧ 1 (μη περ/νου) Β3)ΤΧ 1 (μη περ/νου) – Στρ – Προμαχώνας (περ/νου). Εκπαίδευση, ανταλλακτικά, συντήρηση μετά άρσης βλαβών και η τεκμηρίωση του συστήματος ETCS για όλα τα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνα (πλήν Τιθορέα – Δομοκός) και του τμήματος Οινόη – Χαλκίδα, συνολικού μήκους 541 χλμ.
  3. Τις επιμερισμένες στο παρόν έργο, λειτουργικές δαπάνες της ΕΡΓΟΣΕ για την περίοδο υλοποίησης του έργου.
  4. Την αναβάθμιση των απαραίτητων συσκευών τηλεμετρίας για την επικοινωνία του συστήματος σηματοδότησης, των τηλεδιοίκησεων της σηματοδότησης Αθηνών, Λάρισας και Θεσσαλονίκης, της τηλεδιοίκησης ηλεκτροκίνησης της Θεσσαλονίκης και των τοπικών σταθμών εργασίας του τμήματος Πλατύ – Προμαχώνας.
  5. Επίσης, περιλαμβάνεται η αποκατάσταση της σηματοδότησης του ΣΣ Κατερίνης.
Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA