Μενού
Φόρος τιμής στα Τέμπη
Μπαλόνι για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη | EUROKINISSI / ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
  • Α-
  • Α+

Στις 28 Φεβρουαρίου 2023 η Ελλάδα βυθίστηκε στο πένθος, όταν ο επιβατικός συρμός Intercity 62 που εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503. Δύο τρένα που εκτελούσαν την αντίστροφη διαδρομή βρέθηκαν στο ίδιο ρεύμα με αποτέλεσμα 57 άνθρωποι να αφήσουν την τελευταία τους πνοή στα Τέμπη

Πρόκειται για το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει καταγραφεί ποτέ στην Ελλάδα. Από τις πρώτες ημέρες προφυλακίστηκε για την υπόθεση ο σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος δεν γύρισε το κλειδί των γραμμών στον πίνακα του σταθμαρχείου. 

Το αν έφταιγε μόνο ένας άνθρωπος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα αποτελεί αντικείμενο πολιτικής σύγκρουσης για έναν και πλέον χρόνο. Ωστόσο, από όλες τις πλευρές υπάρχει η παραδοχή πως η σύμβαση 717 αν είχε υλοποιηθεί στην ώρα της, οι μετακινήσεις με τρένο στην Ελλάδα θα ήταν πιο ασφαλής. 

Η σύμβαση 717  

Η σύμβαση 717/2014 της ΕΡΓΟΣΕ έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014. Πρόκειται για το έργο «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς Σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός).

Πρακτικά, είναι η σύμβαση που προβλέπει τη σηματοδότηση στον σιδηρόδρομο και τη δυνατότητα τηλεδιοίκησης στο μεγαλύτερο μέρος με σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που έχουν μέχρι και συναγερμούς σε τυχόν λάθη των υπαλλήλων. 

Είναι η σύμβαση που, όπως υποστηρίζει η συντριπτική πλειοψηφία των σιδηροδρομικών, αν ολοκληρώνονταν, δεν θα είχε συμβεί ποτέ το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Η σύμβαση, την οποία ανέλαβε η κοινοπραξία ΤΟΜΗ - Alstom Transport έμεινε παγωμένη τουλάχιστον για τρία χρόνια, καθώς προέκυπταν συνεχώς «εμπόδια» και καθυστερήσεις. 

Tο έργο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τις 26/09/2016, ωστόσο επτά χρόνια μετά όχι μόνο δεν είχε ολοκληρωθεί, αλλά παρατηρούνται τρομερές ελλείψεις.

Για την συγκεκριμένη σύμβαση η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία άσκησε ποινική δίωξη εις βάρος 23 προσώπων: 

  • 14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον·
  • 4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων·
  • 5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.

Σύμφωνα με το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων, το 2019 υπογράφτηκε συμπληρωματική σύμβαση με την 717. Σύμφωνα με την ποινική έρευνα, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής Σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για τον λόγο αυτόν, μετά την πάροδο πάνω από εννέα ετών από την υπογραφή της Σύμβασης 717, το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.

Η παράταση μετά τα Τέμπη

Έντεκα ημέρες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη, η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την 717 αιτήθηκε νέα παράταση για την υλοποίησή της, το 2023. Στο έγγραφο που παρουσίασε το STAR, η κοινοπραξία ζήτησε παράταση επικαλούμενη: 

  1. Καθυστερήσεις στην προμήθεια υλικών λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας COVID-19, του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης 
  2. Καθυστερήσεις στην εκτέλεση των εργασιών προσαρμογής του συστήματος τηλεδιοίκησης της Λάρισας
  3. Καθυστερήσεις στην παράδοση του τμήματος ΣΚΑ - Οινόη λόγω καταστροφών ΕΘΑ Πολυδενδρίου εξαιτίας πυρκαγιάς (η φωτιά ήταν το 2021)
  4. Καθυστερήσεις στην πρόοδο του έργου λόγω της κακοκαιρίας «Μπάρμπαρα»

Η τελευταία παράταση της 717, η έβδομη, που αιτήθηκε η κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο, δόθηκε στις 17 Μαρτίου 2023, 18 ημέρες μετά το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς στα Τέμπη. 

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA