Μενού
Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη
Επιχειρήσεις της Πυροσβεστικής στα Τέμπη | EUROKINISSI / ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ
  • Α-
  • Α+

Το γενικό συμπέρασμα του κατηγορητηρίου που συνοδεύει 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ στον εφέτη ανακριτή που χειρίζεται την υπόθεση της τραγωδίας των Τεμπών, δείχνει ότι σε περίπτωση που η σύμβαση 717 είχε ολοκληρωθεί, την μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.

Σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει το ereportaz.gr, στο πολυσέλιδο δικαστικό έγγραφο οι Αρχές κατακρημνίζουν όλα όσα υποστήριξε ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής, όπου ισχυρίστηκε, μεταξύ άλλων, ότι κανένα σύστημα ασφαλείας δεν θα μπορούσε να αποτρέψει το ανθρώπινο λάθος.

Το κατηγορητήριο αποκαλύπτει βήμα προς βήμα για ποιο λόγο η μη υλοποίηση της σκανδαλώδους σύμβασης 717 τελεί «σε άμεσο αιτιώδη σύνδεσμο» με την τραγωδία που συγκλονίζει το πανελλήνιο, καθώς εάν τα κατηγορούμενα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ «μεριμνούσαν και δεν παρέλειπαν την ανάταξη των ανωτέρω ουσιωδών συστημάτων ασφαλείας και ελέγχου της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, μεριμνώντας για την εμπρόθεσμη κατά το αρχικό της, εφικτό, χρονοδιάγραμμα εκτέλεση της σύμβασης 717/14», μετά βεβαιότητας θα αποφευγόταν το προπεριγραφόμενο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Η δικαστική Αρχή κρίνει, πάντα σύμφωνα με το ereportaz.gr, ότι εάν η επίμαχη σύμβαση είχε ολοκληρωθεί και τα στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ δεν έκαναν τα στραβά μάτια στις παράνομες παρατάσεις που ζητούσε η κοινοπραξία ALSTOM – TOMH, ακόμη και τα εξόφθαλμα λάθη του ανίκανου σταθμάρχη δεν θα είχαν οδηγήσει στο μοιραίο γεγονός.

Oι λόγοι αποφυγής της τραγωδίας

Σε περίπτωση που είχε υλοποιηθεί η σύμβαση 717, η σύγκρουση των δύο τρένων θα είχε αποφευχθεί για τους εξής τρεις λόγους, σύμφωνα με το ereportaz.gr:

  • Θα λειτουργούσε η φωτεινή (αμφίδρομη) σηματοδότηση μεταξύ Λάρισας - Νέων Πόρων, το τμήμα αποκλεισμού (στο οποίο όταν εισέλθει συρμός, δεν δίνεται η δυνατότητα να εισέλθει με πράσινη ένδειξη άλλος συρμός τόσο στην ίδια όσο και στην αντίθετη κατεύθυνση) θα ήταν από τη Λάρισα έως τους Νέους Πόρους. Συνεπώς, με την αναχώρηση του μοιραίου επιβατικού συρμού IC-62 την ώρα 23.06 από τη Λάρισα προς Νέους Πόρους, το φωτόσημα κατά την έξοδο από Νέους Πόρους προς Λάρισα θα είχε μεταπέσει αμέσως στην ένδειξη κόκκινο, ενδεχόμενο που θα ήταν αδύνατο και εξαιρετικά απίθανο να παραβλέψουν και να παραβιάσουν κατά την κίνησή τους και οι δύο μηχανοδηγοί του εμπορικού 63503. Επομένως, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, η φωτεινή (αμφίδρομη) σηματοδότηση θα επαύξανε καθοριστικά το επίπεδο ασφαλείας και θα αποφευγόταν η θέση σε αντίρροπη πορεία επί της αυτής γραμμής (καθόδου) των δύο αμαξοστοιχιών. Σε κάθε, δε, περίπτωση, ακόμη κι αν οι εν λόγω συρμοί-αμαξοστοιχίες θα κινούνταν αντίρροπα επί της ίδιας γραμμής, όπως και έγινε στην προκειμένη περίπτωση, οι μηχανοδηγοί των αμαξοστοιχιών υπακούοντας στις φωτεινές ενδείξεις θα σταματούσαν-ακινητοποιούσαν τους συρμούς-αμαξοστοιχίες σε ικανή απόσταση ασφαλείας μεταξύ τους και μετά βεβαιότητας θα αποφευγόταν με αυτόν τον τρόπο το τραγικό δυστύχημα.
  • Εάν είχε υλοποιηθεί η σύμβαση 717 μεταξύ Λάρισας και Νέων Πόρων θα είχε αναταχθεί και θα λειτουργούσε και η φωτεινή (αμφίδρομη) σηματοδότηση αλλά και η τηλεδιοίκηση της Λάρισας, η οποία δεν λειτουργούσε από το 2019. Ως αποτέλεσμα, η χάραξη δρομολογίου της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62 θα γινόταν από τον κεντρικό χειριστή (τηλεδιοικητή) και θα διαβιβαζόταν για εκτέλεση στον σταθμάρχη Λάρισας. Εκείνος, σύμφωνα πάντα με το κατηγορητήριο, θα έλεγχε το χαραχθέν από τον κεντρικό χειριστή δρομολόγιο της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62 και κατόπιν ή θα το υλοποιούσε ή θα διατύπωνε στον κεντρικό χειριστή (τηλεδιοικητή) πιθανές αντιρρήσεις. Συνεπώς, στην τηλεδιοίκηση ο κεντρικός χειριστής (δηλαδή το ανθρωποτεχνικό σύστημα 1ου επιπέδου) θα είχε ένα (επίσης ανθρωποτεχνικό) 2ο επίπεδο ελέγχου (τον σταθμάρχη), και επομένως στην προκειμένη περίπτωση, στην περίπτωση που λειτουργούσε κανονικά η τηλεδιοίκηση, το επίπεδο ασφαλείας θα προσέγγιζε το μέγιστο, με αποτέλεσμα την μετά βεβαιότητας αποφυγή της μετωπικής σύγκρουσης των αμαξοστοιχιών. Όμως «ακόμη και αν δεν είχε λάβει χώρα η χάραξη του δρομολογίου της επιβατικής από τον κεντρικό χειριστή (τηλεδιοικητή) κατά τα αμέσως προδιαλαμβανόμενα, αυτός (κεντρικός χειριστής – τηλεδιοικητής) εκτελών κατά τον ίδιο χρόνο (βάρδια) με τον ανωτέρω εκτελούντα μόνο υπηρεσία σταθμάρχη του Σ.Σ. Λάρισας, μέσω της λειτουργίας του εν λόγω ουσιώδους συστήματος ασφαλείας-ελέγχου της κυκλοφορίας (Ενιαία Τηλεδιοίκηση Λάρισας – ΚΕΚ Λάρισας), θα αντιλαμβανόταν άμεσα από την επισκόπηση του πίνακα της Ενιαίας Τηλεδιοίκησης Λάρισας (ΚΕΚ Λάρισας) την ως άνω προκληθείσα δυσλειτουργία με την είσοδο της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62 στη γραμμή καθόδου (με κατεύθυνση από τη Λάρισα προς τη Θεσσαλονίκη) αντί της γραμμής ανόδου, στην οποία έπρεπε να εισέλθει κανονικά κατά την έξοδό της από τον Σ.Σ. Λάρισας και θα επενέβαινε (ο κεντρικός χειριστής – τηλεδιοικητής) μέσω του συστήματος του ραδιοτηλεφώνου (R/T) ενημερώνοντας άμεσα τόσο τον σταθμάρχη βάρδιας του Σ.Σ. Λάρισας όσο και τους μηχανοδηγούς της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62 και με αυτόν τον τρόπο θα διακοπτόταν άμεσα η κίνηση της αμαξοστοιχίας αυτής στη γραμμή καθόδου (με κατεύθυνση από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη), θα ακινητοποιούνταν κατά την έξοδό της από τον Σ.Σ. Λάρισας ή αμέσως μετά, και πάντως σε ικανή απόσταση από το σημείο της σύγκρουσης, με αποτέλεσμα την μετά βεβαιότητας αποφυγή του προπεριγραφόμενου σιδηροδρομικού δυστυχήματος…».
  • Σε περίπτωση που είχε υλοποιηθεί η συγκεκριμένη σύμβαση (717) θα λειτουργούσε, σύμφωνα με τις δικαστικές Αρχές, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Συρμών (ΕΤCS), το οποίο θα επενέβαινε στην κίνηση των δύο αντίθετα κινούμενων τρένων. Ειδικότερα, με το συγκεκριμένο σύστημα θα ενεργοποιούνταν ο μηχανισμός ακαριαίας πέδησης των συρμών και θα ακινητοποιούνταν σε ασφαλή απόσταση, με αποτέλεσμα να αποφευχθεί η σφοδρή σύγκρουση που σκόρπισε τον θάνατο.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, οι πράξεις και οι παραλείψεις των 16 στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, καθώς ενώ είχαν «ιδιαίτερη νομική υποχρέωση και όφειλαν να μεριμνήσουν τόσο για την πλήρη εμπρόθεσμη υλοποίηση-εκτέλεση και περάτωση του έργου της σύμβασης 717/14 και την ανάταξη των συστημάτων που αυτή προέβλεπε, όσο και για την επιβολή των ποινικών ρητρών και της κήρυξης έκπτωτης της αναδόχου κοινοπραξίας», δεν έκαναν το παραμικρό.

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA