Μενού

Τα τελευταία Lada της Τιφλίδας - Μια ωδή στα σοβιετικά αυτοκίνητα που εξαφανίζονται

Τα τελευταία Lada της Γεωργίας.
  • Α-
  • Α+

Βρισκόμαστε στις αρχές των '70s. Ο Ψυχρός Πόλεμος μεταξύ του Δυτικού και του Ανατολικού Μπλοκ καλά κρατεί.

Ο οικονομικός ανταγωνισμός και το εμπορικό εμπάργκο επηρεάζει αισθητά τη ζωή στη Σοβιετική Ένωση, η οποία προσπαθεί να βρει τρόπους προκειμένου να αντιμετωπίσει τον αποκλεισμό με δική της γραμμή παραγωγής. 

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα έχει να κάνει με τα αυτοκίνητα. Το πρόβλημα, όμως, λύνεται λίγα χρόνια αργότερα. Το 1973 αποτελεί χρονιά σταθμός καθώς κυκλοφορούν στην ανατολική Ευρώπη τα πρώτα οχήματα που φέρουν το όνομα Lada.

Μια μάρκα που έμελλε να μείνει στην ιστορία όχι τόσο για τις επιδόσεις της αλλά για το πόσο ανθεκτικά αυτοκίνητα, στο πέρασμα των χρόνων, κατάφερε να δημιουργήσει. 

Η ιστορία των Lada και η συνεργασία της Σοβιετικής Ένωσης με τη FIAT

Ένα από τα τελευταία καλοσυντηρημένα Lada που κυκλοφορούν στην υπαίθρια αγορά της Τιφλίδας.
Ένα από τα τελευταία καλοσυντηρημένα Lada που κυκλοφορούν στην υπαίθρια αγορά της Τιφλίδας.

Η ιστορία έχει ως εξής: λίγα χρόνια πριν την κυκλοφορία τους, το Υπουργείο Εμπορίου της Σοβιετικής Ένωσης απευθύνεται στην ιταλική FIAT, η οποία κυριαρχεί παγκοσμίως στον κλάδο εκείνη την περίοδο, προκειμένου να της ζητήσει τεχνική βοήθεια για την παραγωγή των πρώτων σοβιετικών αυτοκινήτων. 

Οι διαπραγματεύσεις για τη συνεργασία πραγματοποιούνται στη Μόσχα μεταξύ των δύο πλευρών. Στο τραπέζι των συζητήσεων, μάλιστα, βρέθηκε ο ισχυρός άνδρας της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Τζιάνι Ανιέλι. 

Αφότου συμφωνούν, περνούν στο στάδιο της σχεδίασης. Τα πρώτα Lada μοιάζουν αρκετά με της FIAT μόνο που εμφανίζουν κάποιες αισθητές διαφορές. Κι αυτές έχουν να κάνουν με τα σκληρά μέταλλα και σίδερα που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία τους, προκειμένου να μπορούν να αντέχουν στους κακοτράχαλους δρόμους και κυρίως στους σκληρούς χειμώνες της βορειοανατολικής Ευρώπης. 

Ένα στολισμένο Lada.

Το πρώτο όχημα που κυκλοφορεί και γίνεται αμέσως ανάπαρτο είναι το AvtoVAZ. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι κατάφερε να πουλήσει από τη δεκαετία του 1970 έως το 2010 συνολικά περισσότερα από 2 εκατομμύρια μοντέλα παγκοσμίως. 

Στη συνέχεια κάνει την εμφάνισή του το Lada Niva, τα ξακουστό ρωσικό SUV που έχει μείνει στην ιστορία τόσο για την ανθεκτικότητά του όσο και για την ξεχωριστή του ομορφιά.

Όλες οι περιοχές της Σοβιετικής Ένωσης, λοιπόν, μέσα σε λίγα χρόνια γεμίζουν με Lada. Είναι, άλλωστε, το μοναδικό αυτοκίνητο που επιτρέπεται από το καθεστώς να κυκλοφορεί στους δρόμους. 

Τα αυτοκίνητα - αντίκες που αντέχουν στον προέλαση των ιαπωνικών 

Τα σύγχρονα Lada.
Ένα σύγχρονο μαύρο Lada που δεν έχει καμία σχέση με τα παραδοσιακά.

Μία από αυτές τις περιοχές είναι φυσικά και η Γεωργία. Όπως εξηγούν ντόπιοι που πρόλαβαν τα τελευταία χρόνια πριν τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, όλοι οι λεωφόροι και τα στενά ήταν γεμάτα με Lada. Και το εκπληκτικό είναι ότι αυτό συνεχίστηκε και τις επόμενες δεκαετίες. 

«Μέχρι τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 2000, υπήρχαν παντού. Μετά άρχισαν να έρχονται αυτοκίνητα εισαγωγής από την Ευρώπη και κυρίως την Ιαπωνία» σημειώνουν.

Κάνοντας, λοιπόν, κανείς μια βόλτα σήμερα στην Τιφλίδα θα μπορέσει να θαυμάσει μερικά από τα τελευταία Lada που είναι ακόμη στους δρόμους της. 

Άλλα παρκαρισμένα και αφημένα στη φθορά του χρόνου και άλλα πλήρως συντηρημένα. Τα περισσότερα από αυτά, βέβαια, βρίσκονται γύρω από την Dry Brigde, εκεί όπου καθημερινά λαμβάνει χώρα η μεγαλύτερη υπαίθρια αγορά από συλλέκτες και καλλιτέχνες που εκθέτουν τα έργα και τα αντικείμενα ανεκτίμητης αξίας που έχουν στην κατοχή τους και είναι διαθέσιμοι να τα πουλήσουν στους επισκέπτες της. 

Το μάτι μας πέφτει πάνω σε ένα κατάλευκο Lada που είναι παρκαρισμένο σε μια γωνιά. Είναι σε εξαιρετική κατάσταση και τόσο καθαρό που πραγματικά λάμπει. Το συγκεκριμένο όχημα ανήκει σε έναν μικροπωλητή που έχει στήσει τον πάγκο του μερικά μέτρα μακριά. Τα αντικείμενα που έχει πάνω σε αυτόν, ξεχωρίζουν από όλων των άλλων. 

Ο μικροπωλητής με τις μινιατούρες Lada

Μια ακριβής μινιατούρα ενός Lada Niva.
Μια ακριβής μινιατούρα ενός Lada Niva.

Κι αυτό γιατί υπάρχουν μινιατούρες αυτοκινήτων της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Όλες τους είναι τόσο ακριβείς και δεν τους ξεφεύγει καμία λεπτομέρεια. Από το σήμα, το αμάξωμα, τις πόρτες, το τιμόνι ακόμη και το εσωτερικό του. Είναι, ουσιαστικά λες και τα έβαλε κανείς σε έναν συρρικνωτή και τα έβγαλε στο εμπόριο. 

Η τιμή που τα πουλάει αγγίζει τα 100 λάρι. Που σημαίνει γύρω στα 30 ευρώ με την ισοτιμία. Φυσικά, και αγοράζουμε μία. Πρόκειται για ένα γκρι Lada Niva, όμοιο με το οποίο υπάρχουν αρκετά που κυκλοφορούν ακόμη στην Ελλάδα. 

Ο πωλητής μπορεί να μην γνωρίζει ούτε μία λέξη στα αγγλικά αλλά μας επιτρέπει να φωτογραφίσουμε το αυτοκίνητό του. Λίγο πιο κάτω στην αγορά υπάρχουν μερικά, άλλα φορτωμένα με αντίκες και άλλα στολισμένα στο πνεύμα των Χριστουγέννων

Είναι από τα τελευταία που κυκλοφορούν στους δρόμους της Τιφλίδας. Η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει μέχρι σήμερα να παράγει αυτοκίνητα, τα οποία όμως δεν έχουν καμία σχέση με την αισθητική των παλιών. Κάποια συναντάμε στην πόλη, όμως, δεν ξεχωρίζουν σε τίποτα από όλα τα υπόλοιπα ιαπωνικά. 

Ένα Lada φορτωμένο με αντίκες.

«Μην σε παραξενέψει αν δεις αρκετά να είναι δεξιοτίμονα. Έχουν έρθει απευθείας από την Ιαπωνία και είναι πολύ πιο φθηνά από τα ευρωπαϊκά» σημειώνει ένας ντόπιος που κυκλοφορεί καθημερινά στους δρόμους. 

Το μεγάλο πρόβλημα της πόλης έχει να κάνει με την κίνηση. Οι ουρές των οχημάτων καθημερινά είναι τεράστιες. Το πρόβλημα προσπαθεί να λύσουν το μετρό και τα αστικά μέσα συγκοινωνίας, αλλά η κατάσταση παραμένει ίδια. 

Μέσα στις τεράστιες ορδές υπάρχουν και μερικά Lada, τα οποία παραμένουν εκεί για να θυμίζουν μια εποχή που αποτελεί εδώ και αρκετό καιρό παρελθόν. Είναι τόσο ανθεκτικά, όμως, που δεν καταλαβαίνουν τίποτα.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.