Μενού
  • Α-
  • Α+

Η ενεργειακή κρίση ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία τρομάζει την Ευρώπη, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με τις συνέπειες του ολέθριου λάθους της να προσδεθεί στο ενεργειακό άρμα της Μόσχας κατά το παρελθόν.

Σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές με την ενεργειακή απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο να αποτελεί τον νούμερο ένα στόχο των ευρωπαϊκών χωρών ο αγωγός Eastmed «ξαναζεσταίνεται» καθώς όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στα κοιτάσματα υδρογονανθράκων της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Μπορεί η αιφνιδιαστική απόσυρση της στήριξης των ΗΠΑ από το στρατηγικής σημασίας έργο να τορπίλισε την πρόοδο του όμως τα νέα δεδομένα, που έχουν δημιουργηθεί μετά τη ρωσική εισβολή, φέρνουν ξανά στο προσκήνιο τον αγωγό, που θα συνδέσει ενεργειακά την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας με την ανατολική λεκάνη της Μεσογείου. 

 

«Αγκάθι» τα ελαιόδεντρα στη Μονεμβασιά

Στο πλαίσιο αυτό, οι περιφέρειες Κρήτης, Πελοποννήσου και Ηπείρου, τις οποίες θα διασχίσει ο αγωγός με προορισμό την Ιταλία, έχουν θέσει σε δημόσια διαβούλευση τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου. Οπως αποδεικνύεται όμως, «αγκάθι» για την κατασκευή του μεγαλόπνοου σχεδίου δεν είναι μόνο τα γεωστρατηγικά συμφέροντα των υπερδυνάμεων και οι επιδιώξεις των περιφερειακών παικτών στην περιοχή μας αλλά και η κοπή μερικών ελαιόδεντρων στη Μονεμβασιά! Ο Eastmed λοιπόν, ένας αγωγός για την ακύρωση του οποίου έκανε τα πάντα η Τουρκία, εφόσον ολοκληρωθεί θα αναβαθμίσει κατακόρυφα το ρόλο της χώρας μας καθιστώντας την ενεργειακό κόμβο της Ευρώπης.

Παρά την προφανή εθνική σημασία του έργου καταγράφονται ήδη αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο. Χαρακτηριστικά είναι τα όσα ειπώθηκαν κατά την πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Μονεμβασίας, που γνωμοδότησε αρνητικά επί του περιεχομένου του φακέλου Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου με βασικό επιχείρημα ότι για τη διέλευση του αγωγού φυσικού αερίου αναγκαστικά θα κοπούν ακόμα και ελιές σε ξερότοπους!

«Κανένα όφελος για την τοπική κοινωνία»

Ειδικότερα, η περιφέρεια Πελοποννήσου κάλεσε τον προηγούμενο μήνα τους εμπλεκόμενους δήμους Μονεμβασίας, Ευρώτα, Σπάρτης, Μεγαλόπολης και Γορτυνίας να εκφράσουν γνώμη για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων  του έργου «Αγωγός Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΑΦΑ) EASTMED – Ελληνικό Τμήμα. Στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Μονεμβασίας της περασμένης Πέμπτης ο εισηγητής για το θέμα αυτό διατύπωσε την άποψη ότι «ο σχεδιασμός υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου, δεν προβλέπει καμιά άμεση ή μελλοντική διάθεση του φυσικού αερίου για οικιακή και επαγγελματική χρήση, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κανένα όφελος για την τοπική κοινωνία. Επιπρόσθετα, οι πολίτες εκφράζουν έντονες αντιρρήσεις σχετικά με την χάραξη του αγωγού, αφού θίγονται οι αντικειμενικές αξίες των ιδιοκτησιών τους. Επίσης, θεωρείται δεδομένο ότι από την κατασκευή του έργου, θα προκληθούν επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής, αφού ο αγωγός θα διέλθει από προστατευόμενες περιοχές NATURA. Περαιτέρω, θα πρέπει να τονισθεί ότι ο Δήμος μας επιβαρύνεται υπέρμετρα με την υπερσυγκέντρωση έργων υποδομής, τα οποία έχουν αθροιστικές και συνεργιστικές επιπτώσεις μεταξύ τους και με το σχεδιαζόμενο έργο». 

Αφού εκφράστηκε αρνητική γνώμη για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και γενικότερα για τη διέλευση του αγωγού από τα διοικητικά όρια του δήμου Μονεμβασίας ο εισηγητής εστίασε στο πρόβλημα. «Να πω τώρα ότι υπάρχει μία ζώνη εργασίας 28 μέτρων σε πλάτος πάνω στην οποία θα μπει ο αγωγός, δηλαδή θα βγούνε τα δέντρα, θα ανοιχτεί ένα χαντάκι και θα μπει ο αγωγός. Αφού τοποθετηθεί ο αγωγός, το κομμάτι γης που θα πάρει από τον καθένα, τη δουλεία διόδου θα είναι σε φάρδος 8 μέτρα. Η ζώνη δηλαδή εργασίας είναι 28 και η απαλλοτρίωση για δουλεία διόδου θα είναι 8. Επηρεάζει αρκετούς ιδιοκτήτες ελαιοκτημάτων, δηλαδή υπάρχουν κάποιοι πίνακες και κάποιοι άνθρωποι που τους παίρνει 200 ελιές, 150. Μπορώ να πω σε μία γενική εκτίμηση στη Δ.Ε. της Μονεμβάσιας υπάρχουν 15-20 άτομα που ο καθένας θα χάσει από 100 δέντρα μέχρι 200. Θα χαθούν και κάποιες ελιές που είναι σε ξερότοπους, παλιές ελιές 50 ετών και άνω, που είναι πολύ δύσκολο μετά να ξαναφυτευτούν, με την έννοια δηλαδή ότι εκεί πέρα δεν υπάρχουν αγωγοί και γεωτρήσεις».

«Μα... το έργο θα είναι σωτήριο για όλη τη χώρα»

Με την πρόταση να μην ψηφιστεί η μελέτη διαφώνησε δημοτικός σύμβουλος, ο οποίος ανέπτυξε την παρακάτω ενδιαφέρουσα άποψη. «Προφανές είναι ότι εάν γίνει τέτοιο έργο θα είναι σωτήριο για τη χώρα μας. Τα συμφέροντα της χώρας μας από τη δημιουργία αυτού του αγωγού είναι τεράστια και εκτός των άλλων, των οικονομικών συμφερόντων, τη θωρακίζουν και γεωπολιτικά. Γιατί στις μέρες που ζούμε και ξέρετε όλοι τις απειλές που δέχεται η χώρα μας από τη γείτονα και πόσο σοβαρές είναι αυτές και πόσο πιθανό είναι να γίνει ένα ατύχημα και να εμπλακούμε σε πόλεμο και τι σημαίνει. Καταστροφή σημαίνει ο πόλεμος για τη χώρα. Θεωρώ προσωπικά αδιανόητο σα Δημοτικός Σύμβουλος να βάλω την υπογραφή μου ενάντια σε ένα τέτοιο έργο, γιατί υποτίθεται ότι δέκα άνθρωποι θα χάσουν από 100 ελιές ο καθένας, για τις οποίες φυσικά και θα αποζημιωθούνε και στο τέλος όταν υλοποιηθεί αυτός ο αγωγός θα πάνε να τις ξαναφυτέψουνε και πάλι το χωράφι τους θα είναι όπως ήταν και πρώτα και δε θα τρέχει και τίποτα». 

Η προσπάθεια του δημοτικού συμβούλου να μεταπείσει την πλειοψηφία συνεχίστηκε. «Το θεωρώ αδιανόητο και προδοσία για την πατρίδα να ψηφίσω σα θεσμικός εκπρόσωπος εδώ της δημοκρατίας στη χώρα μας, να ψηφίσω εναντίον της πατρίδας μου και να βάλω την υπογραφή μου και να στείλω τα παιδιά μας, τους νέους μας να σκοτωθούν στην πρώτη γραμμή εάν τυχόν γίνει πόλεμος. Είναι ντροπή νομίζω για οποιονδήποτε να το κάνει αυτό, η συνείδησή μου δεν το σηκώνει, ξανασκεφτείτε το. Είναι εθνικής σημασίας έργο, θωρακίζει τη χώρα, τη βάζει σε διεθνές επίπεδο μπροστά, μας δίνει συμμάχους δεκάδες χώρες, εξασφαλίζει την ενεργειακή μας αυτάρκεια στο μέλλον και την επιβίωσή μας και εμείς θα πάμε, επειδή πέντε μπαρμπάδες φωνάζουν για τις δέκα ελιές, να βάλουμε τρικλοποδιά στη χώρα και να φέρουμε εμπόδιο και να κάνουμε ενστάσεις στο ΣτΕ. Αυτό είναι το παράδειγμα που πρέπει να δώσουμε αυτή τη στιγμή; Ή όλοι μαζί να πούμε μακάρι να γίνει αυτό το έργο. Το έργο δεν ανήκει σε καμία κυβέρνηση, ούτε στον Μητσοτάκη ούτε στον Τσίπρα ούτε σε κανέναν, το έργο είναι εθνικό, ανήκει σε όλους τους Ελληνες. Είναι δυνατόν να πω εγώ με την υπογραφή μου όχι στην πατρίδα μου;».

«Ό,τι δεν αρέσει στους Τούρκους, πρέπει να αρέσει σε εμάς»

Τη σκυτάλη πήρε δημοτική σύμβουλος, η οποία επιχείρησε να τοποθετήσει τις εξελίξεις στη μεγάλη γεωπολιτική εικόνα. «Αποφασίζετε μέσω της εισήγησής σας αντί να στηρίξετε και να σκεφτείτε ότι ο τόπος μας θα στηρίξει την Ευρώπη και με μία σωστή διαχείριση από το Δήμο μας θα μπορούσε να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για όλη τη Λακωνία σε όλους τους τομείς και παράλληλα να αποτελέσει μοχλό αντίστασης του κατακερματισμού των βουνών μας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς από τα επικείμενα αιολικά πάρκα, για τα οποία εσείς ως Δήμος είστε απλός θεατής, κάνετε ακριβώς το αντίθετο. Δηλαδή κλείνετε την πόρτα με δική σας απόφαση στην Αίγυπτο, στο Ισραήλ, στην Κύπρο, στην Κρήτη, στη Μεγαλόπολη, στη Βόρεια Ελλάδα, σε ολόκληρη την Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Για τον λόγο αυτόν θέλω να υπενθυμίσω ότι οτιδήποτε δεν αρέσει στους Τούρκους θα πρέπει να αρέσει σε εμάς...».

Κατά τις παρεμβάσεις του στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, ο δήμαρχος Μονεμβασίας Ηρακλής Τριχείλης επανέλαβε ότι δεν είναι αντίθετος με το έργο αλλά διεκδικεί αντισταθμιστικά ωφελήματα για το δήμο του με τον αντιδήμαρχο Χαράλαμπο Κουτσονικολή να σημειώνει πως «οτιδήποτε άλλα αντισταθμιστικά και οποιεσδήποτε ωφέλειες εγώ θεωρώ ότι μπορεί να προκύψουν ακόμη και από τη στάση μας τη σημερινή, που θα πρέπει να είναι αυτή, αντίθετα στους περιβαλλοντικούς όρους για συγκεκριμένους λόγους και είναι ο καλύτερος τρόπος να προστατεύσουμε και το Δήμο και τους δημότες να κερδίσουν μεγαλύτερες αποζημιώσεις. Ακόμη και σαν τακτική να το δούμε θεωρώ ότι έτσι πρέπει να ψηφίσουμε». Τελικώς, το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Μονεμβασίας αποφάσισε κατά πλειοψηφία να γνωμοδοτήσει αρνητικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Αγωγός Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΑΦΑ) EASTMED - Ελληνικό Τμήμα».