ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
06/10/2021 16:47

Facebook: Ενας ειδικός στο χώρο του IT απαντάει στο Reader σε «καυτά» ερωτήματα για το «μπλακ άουτ»

Ο IT Consultant Μανώλης Φλώρος μίλησε στο Reader και αναφέρθηκε στα προβλήματα που υπήρξαν τις τελευταίες ημέρες στα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram και WhatsApp

Facebook: Ενας ειδικός στο χώρο του IT απαντάει στο Reader σε «καυτά» ερωτήματα για το «μπλακ άουτ»
Πηγή: APimages
Ανάγνωση:

Τα προβλήματα του Facebook ήταν αρκετά για να αποτελέσουν τις προηγούμενες μέρες το πιο «καυτό» θέμα στην αγορά του internet και της τεχνολογίας. Ως εκ τούτου, η άποψη ενός ειδικού έχει πάντα ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Διαβάστε ακόμη: Facebook: Η νύχτα-εφιάλτης του Mark Zuckerberg και η επόμενη δύσκολη μέρα της πλατφόρμας

To Reader ζήτησε από τον κ. Μανώλη Φλώρο, IT Consultant και επικεφαλής της πλατφόρμας Newsrelate, αλλά και άνθρωπο με τεράστια εμπειρία στα θέματα τεχνολογίας και ανάπτυξης ιστοσελίδων, την άποψή του για συγκεκριμένα ζητήματα.

Reader: Πόσο εύκολο είναι να συμβεί σε ένα site/μια πλατφόρμα ένα πρόβλημα σαν αυτό που αντιμετώπισε το Facebook;

Μανώλης Φλώρος: Δεν είναι εύκολο να συμβεί. Συμβαίνει σπάνια μεν, αλλά συμβαίνει, έχει συμβεί στο παρελθόν και θα ξανασυμβεί και στο μέλλον. Λόγω της φύσης του προβλήματος (το οποίο ήταν καθαρά δικτυακού χαρακτήρα), η βαρύτητα και οι συνέπειες του είναι πολύ μεγάλες και φαίνονται αμέσως παντού και σε όλο τον κόσμο.

Επίσης, λόγω της ανθρώπινης εμπλοκής σε τέτοια θέματα είναι αδύνατο να μην επαναληφθεί κάποιο τέτοιο θέμα στο μέλλον. Ακόμη και οι πιο έμπειροι τεχνικοί δικτύου κάνουν λάθη. Βέβαια, το όποιο ανθρώπινο λάθος φαίνεται ότι συνέβη, απ’ ότι άφησε να εννοηθεί και το ίδιο το Facebook.

Reader: Το BGP που φαίνεται ότι είναι υπεύθυνο για ό,τι συνέβη, μπορεί να επηρεάσει με τον ίδιο τρόπο όλα τα sites, ασχέτως περιεχομένου και όγκου δεδομένων που φιλοξενούν;

Μανώλης Φλώρος: Ναι, σαφέστατα ένα οποιοδήποτε πρόβλημα στο BGP μπορεί να επηρεάσει το οποιοδήποτε δίκτυο και οποιαδήποτε υπηρεσία όσο μεγάλη και αν είναι αυτή. Σε αυτές τις περιπτώσεις -και επειδή είναι τόσο μεγάλος ο όγκος και ο αριθμός των χρηστών, όπως στην περίπτωση του Facebook- απλά βλέπουμε τις συνέπειες να είναι εξίσου μεγάλες και «ηχηρές».

Reader: Είναι εύλογο το χρονικό διάστημα που χρειάστηκε για να επανέλθει το Facebook;

Μανώλης Φλώρος: Λόγω του τρόπου με τον οποίο ενημερώνεται και λειτουργεί το πρωτόκολλο BGP, ναι, ένα τέτοιο λάθος μπορεί να πάρει ώρες να διορθωθεί. Μια αλλαγή στους κανόνες δρομολόγησης (routing) θέλει κάποια ώρα να «εξαπλωθεί» ανά τον κόσμο, οπότε μια διόρθωση χρειάζεται επίσης κάποια ώρα ανάλογη για να περαστεί. Επίσης θα πρέπει να αναφερθεί, και μάλλον επέτεινε την καθυστέρηση στην επίλυση του προβλήματος, το γεγονός ότι και οι ίδιοι εργαζόμενοι στο Facebook σύμφωνα με πολλές αναφορές, δεν μπορούσαν να συνδεθούν στα κεντρικά συστήματα της εταιρείας (μην ξεχνάμε ότι λόγω πανδημίας ακόμα πολλοί εργάζονται εξ-αποστάσεως).

Οπότε ενδεχομένως οι τεχνικοί δικτύου της εταιρείας να ήταν κάποιοι από αυτούς τους εργαζόμενους και να μην είχαν άμεση πρόσβαση στο χώρο των servers.

Reader: Έχοντας ως δεδομένο τον τεράστιο όγκο που διαχειρίζεται πλέον η πλατφόρμα, τι θα μπορούσαν να έχουν κάνει για να αποφευχθεί; Κυρίως γιατί τελευταία βλέπουμε ολοένα και περισσότερα προβλήματα για τις πλατφόρμες του Facebook;

Μανώλης Φλώρος: Το facebook και οι άλλες υπηρεσίες κάτω από την ομπρέλα του (Instagram, Whatsup, Messenger κτλ.), συνιστούν ίσως το μεγαλύτερο δίκτυο και project που έχει ποτέ υπάρξει στο διαδίκτυο. Συνεπώς είναι πολύ δύσκολο να πούμε με βεβαιότητα πως θα μπορούσε να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, ή τι μπορεί να γίνει ώστε να μην έχουμε τόσο συχνά θέματα διακοπής υπηρεσιών του Facebook. Σίγουρα αναμένουμε από εδώ και πέρα να είναι περισσότερες οι δικλείδες ασφαλείας τέτοιων αλλαγών όπως στο BGP, μέσω πχ. ελέγχων από περισσότερα ανθρώπινα μάτια ή μέσω εκτέλεσης των αλλαγών πρώτα σε προσομοιώσεις πριν βγουν «στον αέρα».

Επίσης ενδεχομένως μια τοπολογική αποσυγκέντρωση των υπηρεσιών του κυρίως Facebook από τις άλλες υπηρεσίες πχ. το Instagram, ίσως θα μείωνε τις επιπτώσεις, και δεν θα έθετε εκτός λειτουργίας τα πάντα, ταυτόχρονα. Από όλο αυτό καταλαβαίνουμε και ότι ακόμη και το Facebook εφαρμόζει οικονομίες κλίμακος σε υπηρεσίες που του αποφέρουν δισεκατομμύρια.

Reader: Πως επιστρέφει σε λειτουργία ένα site μετά από ένα τέτοιο πρόβλημα; Είναι προτιμότερη τμηματική επαναφορά του;

Μανώλης Φλώρος: Συνήθως επαναφέροντας τις προηγούμενες ρυθμίσεις (το λεγόμενο rollback). Η τμηματική επαναφορά σε τέτοια ζητήματα όπως το συγκεκριμένο μάλλον δεν είναι εφικτή, μιας και αφορά το σύνολο των δικτύων του Facebook και στο πώς αυτά επικοινωνούν με άλλα δίκτυα και το διαδίκτυο.

Google News
Ακολουθήστε το Reader στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.
# TAGS:
FACEBOOK INSTAGRAM WHATSAPP ΜΑΡΚ ΖΟΥΚΕΡΜΠΕΡΓΚ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ