Μενού
  • Α-
  • Α+

Το ονόμαζαν Concorde που θα πει «συμφωνία». Και ήταν σαν να άκουγες συμφωνική ορχήστρα όταν έβλεπες το αεροπλάνο να πετάει, λένε όσοι τυχεροί το είδαν. Το υπερηχητικό Concorde πέταξε για τελευταία φορά μια μέρα σαν σήμερα 24 Οκτωβρίου του 2003.

Χιλιάδες επισκέπτες του Museum of Flight, κάθε χρόνο, μπαίνουν μέσα σε ένα υπερηχητικό αεροπλάνο Concorde για να θαυμάσουν το κομψό εσωτερικό του και να ονειρευτούν πώς θα ήταν να πετάς με υπερηχητικές ταχύτητες.

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα 21 Οκτωβρίου αεροπλάνο της Ολυμπιακής πέφτει στη θάλασσα στη Βούλα παρασέρνοντας στο θάνατο 37 ανθρώπους

Το Concorde θεωρήθηκε ένα κατασκευαστικό θαύμα, όταν πέταξε για πρώτη φορά το 1976, αλλά για πολλούς και σοβαρούς λόγους το αεροσκάφος, που έφτανε ταχύτητες δύο φορές πάνω από εκείνη του ήχου (Mach 2 ή 2.180 χλμ την ώρα) και ύψος πτήσης στα 60.000 πόδια (18.000 μέτρα), δεν πετά σήμερα.

Να σημειώσουμε ότι μόνο οι αστροναύτες πετούσαν σε μεγαλύτερο ύψος από το Concorde – εξαιρώντας φυσικά κάποια πολεμικά αεροπλάνα. Οι επιβάτες ενός Concorde μπορούσαν να δουν την καμπυλότητα της Γης!

Το Concorde  εξυπηρετούσε από 92 έως 128 επιβάτες και έκανε την απόσταση Παρίσι - Νέα Υόρκη σε σχεδόν 3 ώρες!

Γιατί κατασκευάστηκε

Κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, η Βρετανία και η Γαλλία ήθελαν ταχύτατα αεροπορικά ταξίδια, πράγμα που σήμαινε ότι οι δύο χώρες έπρεπε να δημιουργήσουν ένα αεροσκάφος γρηγορότερα από οποιοδήποτε άλλο εμπορικό αεροπλάνο που πετούσε εκείνη την εποχή. Το Concorde σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από κοινού μεταξύ της Γαλλίας και της British Aircraft Corporation. Είκοσι αεροσκάφη κατασκευάστηκαν, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων πρωτοτύπων.

Η Air France και η British Airways ήταν οι μόνες αεροπορικές εταιρείες που αγόρασαν και χρησιμοποιούσαν σε πτήσεις τους το Concorde. Το αεροσκάφος προτιμήθηκε κυρίως από πλούσιους επιβάτες, που είχαν τον τρόπο να πληρώσουν τη υψηλή τιμή εισιτήριου (Το 1997, η τιμή του εισιτηρίου με επιστροφή από τη Νέα Υόρκη προς το Λονδίνο ήταν 7.995 δολάρια, σημερινή τιμή περίπου 12.900 δολάρια) σε αντάλλαγμα για την ταχύτητα και την πολυτέλεια του αεροσκάφους.

Το Concorde πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 2 Μαρτίου 1969 και τέθηκε σε εμπορική λειτουργία το 1976. Το Concorde κατέχει το ρεκόρ για το γρηγορότερο πέρασμα του Ατλαντικού από τις 7 Φεβρουαρίου του 1996 με χρόνο 2 ώρες, 52 λεπτά και 59 δευτερόλεπτα σε πτήση από το «JFK» της Νέας Υόρκης στο «Heathrow» του Λονδίνου, μια απόσταση που τα συμβατικά αεροπλάνα διανύουν σε περίπου 8 ώρες!

Το μήκος του Concorde ήταν 61.66 μέτρα, ενώ το άνοιγμα των φτερών του έφτανε τα 25.6 μέτρα.

Το Concorde απογειωνόταν με ταχύτητα 400 χλμ/ω και προσγειωνόταν με ταχύτητα 300 χλμ/ω. Μέχρι να φτάσει την ταχύτητα απογείωσης στον αεροδιάδρομο, κατανάλωνε ένα τόνο καυσίμων!

Ένα Concorde διέθετε δυνατότητα αποθήκευσης 119.500 λίτρων καυσίμου και κατανάλωνε 25.629 λίτρα κάθε ώρα πτήσης!

Ένα τραγικό δυστύχημα

Όμως πτήσεις με Concorde δεν είχαν όλες αίσιο τέλος.

Αροσκάφος της Air France, δυο λεπτά μετά την απογείωσή του συνετρίβη πάνω σε ξενοδοχείο, κοντά στο αεροδρόμιο «Σαρλ Ντε Γκωλ» του Παρισιού. Οι εκατό επιβάτες, τα εννέα μέλη του πληρώματος και τέσσερις εργαζόμενοι του ξενοδοχείου, ήταν ο απολογισμός του πολύνεκρου δυστυχήματος....

https://www.youtube.com/watch?v=KCd1LLH05_U

Η πτήση 4590 θα μετέφερε τους επιβάτες από το Παρίσι στη Νέα Υόρκη, απ’ όπου θα πραγματοποιούσαν κρουαζιέρα 16 ημερών με προορισμό το Εκουαδόρ. Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων και των γαλλικών δικαστικών αρχών απέδωσε τη συντριβή του αεροσκάφους, σε μεταλλικό έλασμα 43 εκατοστών, το οποίο αποκολλήθηκε από ένα αεροπλάνο της αμερικανικής Continental Airlines, που απογειώθηκε λίγο πριν από το Concorde, στον ίδιο διάδρομο απογείωσης. Το έλασμα, έσπασε ένα ελαστικό των τροχών του Concorde , μέρος του οποίου εκτινάχτηκε, τρύπησε τη δεξαμενή καυσίμων και προκάλεσε την έκρηξη και τη μοιραία συντριβή....  

Η πτήση 4590 ήταν το μοναδικό δυστύχημα στην ιστορία των Concorde. Στο «βιογραφικό» τους, όμως, τα υπερσύγχρονα αυτά αεροσκάφη, μετρούν δεκάδες ατυχήματα που προκλήθηκαν λόγω τεχνικών ελλείψεων και προβλημάτων...

Στις 12 Απριλίου 1989, ένα μέρος της ουράς του βρετανικού Concorde 102 G-BOAF αποκολλήθηκε και έπεσε στον Βόρειο Ειρηνικό, 140 ναυτικά μίλια ανατολικά του Σίδνεϊ.... Τρία χρόνια μετά, στις 21 Μαρτίου 1992, το ίδιο αεροσκάφος έχασε ένα μεγαλύτερο κομμάτι της ουράς του, το οποίο έπεσε αυτή τη φορά στον Βόρειο Ατλαντικό...

Και ξαφνικά το 2003... ο αετός πάτησε στη γη. Το Concorde προσγειώθηκε οριστικά. Από τότε ουδείς σκέφτηκε καν την αντικατάστασή του. Η υψηλή του τιμή, το κόστος των καυσίμων και οι ανησυχίες για το περιβάλλον, υπήρξαν κάποιοι από τους λόγους που οδήγησαν ένα από τα τεχνολογικά «θαύματα» του 20ου αιώνα στο μουσείο...

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA