Μενού
  • Α-
  • Α+

21 Οκτωβρίου 1972. Τα αεροπλάνα ακούγονταν χαμηλά εκείνο το βράδυ στη δυτική ακτή του Σαρωνικού. 

Θα ήταν γύρω στις 10. Στο ΠΙΚΠΑ της Βούλας οι νοσηλεύτριες σιγοψιθύριζαν. Μόλις είχε αλλάξει η βραδινή βάρδια. Κάποιες από τις προϊστάμενες έκαναν ένα τελευταίο έλεγχο στους θαλάμους των παιδιών, πριν χαμηλώσουν τα φώτα. Και τότε συνέβη ένα γεγονός αναπάντεχο. 

Διαβάστε επίσης: Σαν σήμερα 13 Οκτωβρίου, πέφτει αεροπλάνο στις Άνδεις - Οι επιζήσαντες θα φάνε τους συντρόφους τους για να επιβιώσουν

Άνοιξε η βαριά πόρτα της εισόδου κι ένας άνδρας φορώντας μονάχα το εσώρουχό του όρμησε στην πρώτη νοσοκόμα που έτυχε να περνάει από τον κεντρικό διάδρομο.

Εκείνη τον κοίταξε έντρομη, πισωπάτησε και ήταν σχεδόν έτοιμη να φωνάξει δυνατά, όταν το βρεγμένο χέρι του άνδρα την έπιασε από το μπράτσο.

Ξέπνοος την κοίταξε στα μάτια και της ψιθύρισε με όση δύναμη του είχε απομείνει στα πνευμόνια:  «Σας παρακαλώ… μη φοβάστε, δεν ήρθα να σας κάνω κακό. Έχει πέσει στη θάλασσα το αεροπλάνο της Ολυμπιακής που ερχόταν από την Κέρκυρα. Ήμουν μέσα. Επιβάτης. Κολύμπησα και σώθηκα. Σας παρακαλώ, τηλεφωνήστε και πείτε σε κάποιον, στην αστυνομία, στην Ολυμπιακή, ότι το αεροπλάνο έπεσε. Μέσα υπάρχουν ζωντανοί που παλεύουν για τη ζωή τους!».

Ήταν ο ζωγράφος Νίκος Στεφάνου, που αντιδρώντας ψύχραιμα, μόλις συνήλθε από την πτώση του αεροπλάνου, έβγαλε τα ρούχα του, έμεινε μόνο με το εσώρουχο, άνοιξε την πόρτα και βούτηξε στη θάλασσα. Κολύμπησε 20 λεπτά και πάτησε στη στεριά. Μπροστά του έφεγγαν τα φώτα του ΠΙΚΠΑ. Δεν είχε άλλη επιλογή.

Ήταν ένα αεροσκάφος NAMC YS-11A της Ολυμπιακής Αεροπορίας, ένα δικινητήριο «τουρμποελικοφόρο» ιαπωνικής κατασκευής, που είχε απογειωθεί στις 19:55 από το αεροδρόμιο «Ιωάννης Καποδίστριας» της Κέρκυρας με προορισμό το Ελληνικό. Στην πτήση επέβαιναν 53 άνθρωποι, οι τέσσερις του πληρώματος. 

Επικρατούσε κακοκαιρία. Στη Δυτική Ελλάδα οι καταιγίδες ήταν σύνηθες φαινόμενο. Οι αναταράξεις δεν τρόμαξαν τους επιβάτες, που είχαν συνηθίσει κάνοντας συχνά την πτήση. Όμως ο κυβερνήτης (ένας από τους εμπειρότερους της Ο.Α) έβλεπε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με το αεροπλάνο. Τα ραντάρ στον Πύργο Ελέγχου στο Ελληνικό το έχαναν και το ραντάρ του αεροσκάφους δεν λειτουργούσε σωστά επηρεασμένο από την κακοκαιρία. 

Το αεροπλάνο είχε πια περάσει την Κόρινθο, όταν ο κυβερνήτης ζήτησε από την Αθήνα άδεια προσγείωσης κάτω από κακές καιρικές συνθήκες. 

Ο διάλογος Πύργου – Κυβερνήτη, που διασώθηκε έιναι αποκαλυπτικός για το τι συνθήκες επικρατούσαν.   

ΠΥΡΓΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ: Θα προσγειωθείς αμέσως ή θα φύγεις και θα επιστρέψεις αργότερα;

ΠΙΛΟΤΟΣ: Τώρα αμέσως, αν είναι ελεύθερος ο διάδρομος.

Π.Ε.: Θα βρεις ένα σύννεφο μπροστά σου. Αν μπεις μέσα θα βρεθείς σε δύσκολη θέση, απομακρύνσου αμέσως και κατευθύνσου προς την Κόρινθο. Πρόσεξε, υπάρχει καταιγίδα…

ΠΙΛ.: Οκ, ευχαριστώ… (προς Πύργο Ελέγχου): Έρχομαι για προσγείωση. Βρίσκομαι σε απόσταση τριών μιλίων…

Π.Ε.: Οκ… Τώρα προσγειώνεται ένα Μπόινγκ της Ολυμπιακής, θα ρωτήσω από τον κυβερνήτη του στοιχεία και θα σε ενημερώσω.

ΠΙΛ.: Ευχαριστώ…

Π.Ε.: Η ορατότης είναι 500 πόδια, έχει κραδασμούς, αλλά τα φρένα του λειτούργησαν κανονικά… Μπορείς να προσγειωθείς…

ΠΙΛ.: Οκέι, προχωρώ. Αυτή τη στιγμή μπαίνω στο σύννεφο. Μόλις βγω προσγειώνομαι αμέσως…

Π.Ε: Να βρίσκεσαι σε διαρκή επαφή. Είναι επικίνδυνα… Οκ;

Αυτή ήταν η τελευταία φράση του κυβερνήτη προς τον Πύργο Ελέγχου. Ένα λεπτό αργότερα θα έπρεπε να είχε προσγειωθεί… Ο Πύργος Ελέγχου κάλεσε αρκετές φορές, αλλά δεν πήρε απάντηση. Το φωτεινό σημάδι που απεικόνιζε το αεροπλάνο στην οθόνη εξαφανίστηκε.

Π.Ε: Ολυμπιακή 506, πού είσαι, δεν σε βλέπω.

Π.Ε: «100%», με ακούς;

https://www.youtube.com/watch?v=VAsuXVDUro4Και μετά σιωπή! Σήμανε συναγερμός όταν ήταν πια πολύ αργά και όταν ο θαρραλέος επιβάτης είχε φθάσει στο ΠΙΚΠΑ…

Το αεροπλάνο είχε καταπέσει σε απόσταση 5 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο Ελληνικού, στη θαλάσσια περιοχή της Βούλας

Η άτρακτος βυθίστηκε σύντομα. Από τους 53 επιβάτες οι 37 έχασαν τη ζωή τους. Το τραγικό ήταν πως, όταν έπεσε το αεροπλάνο όλοι ήταν ζωντανοί και ουδείς είχε σκοτωθεί από την πρόσκρουση στο νερό. Η ιατροδικαστική έκθεση αποκάλυψε ότι στους πνεύμονές των σορών βρέθηκε νερό, κάτι που απέδειξε πως είχαν πεθάνει από πνιγμό. Όσοι επιβίωσαν, κατάφεραν μόνοι τους και βγήκαν στην ακτή. Όταν έφτασαν τα σωστικά συνεργεία όλοι τους βρίσκονταν εκτός κινδύνου πια, μακριά από το βυθισμένο αεροπλάνο.  

Ανάμεσα στους διασωθέντες ήταν και ο κυβερνήτης του αεροσκάφους Πάτροκλος Θωμαδάκης, που αργότερα αθωώθηκε από τα δικαστήρια. Ο συγκυβερνήτης, Δημήτρης Βασταρδής ήταν ανάμεσα στους νεκρούς. Ουδείς κρίθηκε ένοχος για την τραγωδία, που ήταν η 2η πιο πολύνεκρη στην ιστορία της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Το μοιραίο αεροσκάφος εμφανίζεται στην κινηματογραφική ταινία «Η Κόμισσα της Κέρκυρας», ταινία η οποία γυρίστηκε το 1972, λίγους μήνες πριν καταπέσει!   

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA