Η «Blue Monday», η πιο μεγαγχολική ημέρα του χρόνου, είναι κάθε χρόνο η τρίτη Δευτέρα του Γενάρη. Η θεωρία λέει πως σήμερα είναι εκείνη η μέρα που κρυώνουμε, είμαστε άφραγκοι και γεμάτοι ενοχές, αφού ήδη αποτυγχάνουμε στους στόχους που θέσαμε για την αλλαγή του χρόνου: Ούτε κόψαμε το αλκοόλ, ούτε προπονούμαστε καθημερινά και από ό,τι φαίνεται δεν έχουμε γίνει ακόμη οι καλύτεροι άνθρωποι που είπαμε πως θα γίνουμε φέτος.
Το 2021, μας βρίσκει, βέβαια, και εν μέσω πανδημίας και lockdown... Λες και δεν έφταναν τα υπόλοιπα.
Είναι όμως η «Blue Monday» η πιο καταθλιπιτική μέρα του χρόνου;
Η ιδέα ανήκει στον ψυχολόγο Cliff Arnall, ο οποίος εφηύρε το εν λόγω concept για χάρη μια ταξιδιωτικής εταιρείας που έψαχνε σλόγκαν για να προωθήσει τις χειμερινές προσφορές της.
Θεωρητικά έχει λάβει υπόψη του μια σειρά παραγόντων, που επιβαρύνουν τη ψυχολογία μας, όπως είναι ο καιρός, το εισόδημα και τα χρέη μας, το διάστημα που έχει περάσει από τα Χριστούγεννα, άλλα και το διάστημα που καταγράφουμε αποτυχημένες προσπάθειες να αλλάξουμε όλα αυτά που είπαμε πως θα αλλάξουμε τη νέα χρονιά. Στην εξίσωση έχει συμπεριλάβει, ακόμη, την πεσμένη μας διάθεση για ανάληψη δράσης και τη σχετική ανυπαρξία κινήτρου.
Αν και δεν ήταν απαραίτητο να το κάνει, ο Arnall έχει παραδεχτεί πως το όλο concept δεν έχει ιδιαίτερη σχέση με την επιστήμη, καλώντας τους Βρετανούς να μην αποδίδουν υπερβολική αξία στη «Blue Monday».
Μιλώντας, βέβαια, στην Daily Telegraph το 2013, ο Arnall ανέφερε πως η ιδέα δεν του ήρθε ουρανοκατέβατη: Πράγματι, η εμπειρία από τους ασθενείς και τους εξυπηρετούμενούς του τον οδήγησε στο συμπέρασμα πως η τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου είχε μια μεγαλύτερη δόση απογοήτευσης και απελπισίας.
Επειδή, ομώς, ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος της αυτοεκπληρούμενης προφητείας, «δεν είναι ιδιαίτερα σκόπιμο να υπερτονίζεις το γεγονός», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αυτό, προφανώς, δεν εμπόδισε τους διαφημιστές να εκμεταλλευτούν στο έπακρο την ιδέα, συνδέοντας τη «μιζέρια» του καταναλωτή με την ευκολία με την οποία μπορούν να τον πείσουν να ξοδέψει τα χρήματά του για να φτιάξει τη διάθεσή του.
Φέτος, που τα πράγματα είναι έτσι και αλλιώς δύσκολα, προσφορές που ξεκινούν από μπέργκερς και σούσι μέχρι υπηρεσίες καλωπισμού και προγράμματα διατροφής επιχειρούν να μας πείσουν πως είναι η μόνη μας γιατρειά για να ξεπεράσουμε τη μελαγχολία της ημέρας.
Επαγγελματίες της ψυχικής υγείας προειδοποιούν, πάντως, πως ζητήματα διάθεσης και ψυχολογίας δεν θα πρέπει να γίνονται αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης.
Όπως σημειώνει ο Stephen Buckley, επικεφαλής της οργάνωσης Mind, το concept της «Blue Monday» υποβαθμίζει την πραγματική σοβαρότητα της κατάθλιψης ως ψυχικής νόσου:
«Ένας στους έξι συμπολίτες μας θα έρθουν αντιμέτωποι με την κατάθλιψη κάποια στιγμή στη ζωή τους, και αυτό μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις σε κάθε πτυχή της ζωή μας. Μπορεί να μας προκαλέσει από αυπνίες, μέχρι έντονο αίσθημα αποξένωσης από τους γύρω μας, ακόμη και αυτοκτονικές σκέψεις».
Υποστηρίζει, ακόμη, πως αν και ο Γενάρης μπορεί να είναι λίγο δυσκολότερος μήνας λόγω οικονομικών δυσκολιών ή αδυναμίας να επιτύχουμε τους στόχους που θέσαμε, αλλά αυτή η συνθήκη δεν θα πρέπει να συγχέεται με την κλινική κατάθλιψη.
«Υπονοώντας πως ο καθένας και όλοι μας μπορούμε να νιώθουμε καταθλιπτικοί για μία ημέρα, ρισκάρουμε να υποβαθμίσουμε την εμπειρία όσων κάλουνται να επιβιώσουν με μια σόβαρη νόσο».
Υπάρχουν, ωστόσο, και εκείνοι που εντοπίζουν ένα θετικό στοιχείο στο εμπορικό τέχνασμα της «Blue Monday». Όπως η Isabella Goldie, διευθύντρια Ιδρύματος Ψυχικής Υγείας, που υποστηρίζει πως η μέρα αυτή μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για να αναλογιστούμε όλοι τη σημασία της καλής ψυχικής υγείας και να παρακινηθούμε ώστε να φροντίσουμε για αυτή!
Πηγή: Independent
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.