Μενού
  • Α-
  • Α+

Η αποδοχή του αιτήματος του Οίκου Dior από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ανακίνησε ξανά τη συζήτηση για το αν πρέπει τελικά να επιτρέπεται να συνδέεται η πολιτισμική κληρονομιά με τη μόδα και να γίνονται επιδείξεις σε ιστορικά μνημεία. Οι προϋποθέσεις που έθεσε το ΚΑΣ για τον Οίκο, φαίνεται να αποτελούν ένα ορθό πλαίσιο στο οποίο μπορεί να κινηθεί αυτή η σύνδεση και να κερδίσει σε προβολή η Ελλάδα και τα μνημεία της. Έτσι, από τις 14 Ιουνίου μέχρι και τις 22 Ιουνίου θα δούμε τον Οίκο να πραγματοποιεί σειρά φωτογραφίσεων μοντέλων σε διάφορα μνημεία της πρωτεύουσας και στα περίχωρα της Αττικής.

Ως γνωστόν, το αίτημα του Οίκου έγινε στη λογική της αναβίωσης μιας θρυλικής φωτογράφισης που είχε γίνει στον Παρθενώνα το 1951 και με στόχο την ανάδειξη της ελληνικής δημιουργίας, αφού η κολεξιόν που θα παρουσιαστεί τιτλοφορείται Made In Greece. Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που μας απασχολεί το ζήτημα της παρουσίας μοντέλων για φωτογράφιση στον Ιερό Βράχο.

Διαβάστε ακόμη: Φωτογράφιση στην Ακρόπολη για τον Οίκο Dior: Το ΚΑΣ έκανε αποδεκτό το αίτημα

Πίσω στο 2017 ο Οίκος Gucci είχε κάνει ανάλογο αίτημα, όχι όμως για φωτογράφιση, μα για κανονική επίδειξη μόδας. Ο Οίκος ήθελε να χρησιμοποιήσει την απόσταση μεταξύ Παρθενώνα και Ερεχθείου ως πασαρέλα στην οποία θα περπατούσαν πάνω από 100 μοντέλα. Παρά το ότι ο Gucci είχε κάνει χορηγία 2.000.000 ευρώ ως λάτρης του ελληνικού πολιτισμού, το ΚΑΣ προχώρησε σε απόρριψη του αιτήματος.

«Ο ιδιαίτερος πολιτιστικός χαρακτήρας των μνημείων της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση, καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco». Στο ίδιο μήκος κύματος είχε κινηθεί και η τότε Γενική Γραμματέας του ΥΠΠΟΑ, κ. Μαρίας Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη.

«Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δίνουμε με αυτό τον τρόπο το σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για μια επίδειξη μόδας. Η Ακρόπολη είναι όχι απλώς ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά ένα σύμβολο για όλη την ανθρωπότητα, που δεν μπορεί να μπαίνει σε εμπορικές συναλλαγές».

Το παράδειγμα της Ιταλίας

Τότε, η συζήτηση στη δημόσια σφαίρα ήταν έντονη και αρκετοί που θεωρούσαν ότι έπρεπε να έχει γίνει αποδεκτό το αίτημα, έφερναν ως παράδειγμα τη δράση της Ιταλίας. Εκεί, οι υπεύθυνοι αρχαιοτήτων, σε μια χώρα που έχει τα περισσότερα μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, αναγκάστηκαν να απευθυνθούν σε χορηγούς για χρηματοδότηση, ώστε να συντηρήσουν τα μνημεία. 

https://www.youtube.com/watch?v=FW0DSGxs8WA

Είναι χαρακτηριστικό ότι λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης από το κράτος, δεν υπήρχε δυνατότητα για κλιματισμό και καταστράφηκε το πάνελ του Ραφαέλ, εξαιτίας της υγρασίας στην Πινακοθήκη Μποργκέζε

Έτσι, η Tod’s είχε χρηματοδοτήσει την αποκατάσταση του Κολοσσαίου με 25.000.000 ευρώ. Ο Οίκος Fendi χρηματοδότησε την αποκατάσταση της Φοντάνα ντι Τρέβι με 2.200.000 ευρώ. Ο Οίκος Bulgari αποκατέστησε την Piazza di Spagna δίνοντας 1.500.000 ευρώ, ο Ferragamo έκανε δωρεά 600.000 στο Uffizi, ενώ ο όμιλος ΟΒΤ (Diesel, Marni, Maison Margiela, Viktor & Rolf) είχε κάνει δωρεά 5.000.000 ευρώ για την αποκατάσταση της Γέφυρας του Ριάλτο, στη Βενετία.

Η φωτογράφιση της Τζένιφερ Λόπεζ που προκάλεσε σάλο

Το 2008 δεν ήταν ένας οίκος μόδας που είχε χρησιμοποιήσει την Ακρόπολη ως σκηνικό για φωτογράφιση. Η Τζένιφερ Λόπεζ είχε έρθει τότε για συναυλία στην Ελλάδα και ο φωτογράφος Σπύρος Πόρος την φωτογράφισε με λευκό και γαλάζιο φόρεμα. Η φωτογράφιση αυτή δεν είχε λάβει την έγκριση του ΚΑΣ, αλλά είχε πάρει την άδεια από τον τότε υπουργό Πολιτισμού, τον κ. Μιχάλη Λιάπη.

Η επίδειξη μόδας του Jean Desses

Παρόλη τη γενικότερη πεποίθηση πως η επίδειξη μόδας στην Ακρόπολη δεν έχει να προσφέρει κάτι στο μνημείο, αφού είναι τόσο γνωστό και προσελκύει τόσο κόσμο και επιστήμονες, ώστε να μη χρειάζεται διαφήμιση, το 1970 είχαμε στον Ιερό Βράχο μια επίδειξη μόδας.

Αυτή τη φορά δεν ήταν κάποιος διεθνής οίκος, αλλά ο σχεδιαστής Jean Desses ή ελληνιστί ο Γιάννης Ντεσσές. Πρόκειται για έναν από τους σπουδαιότερους σχεδιαστές στα μέσα του 20ου αιώνα, που συνήθιζε να σχεδιάζει βραδινές τουαλέτες με βασικά υλικά του τη μουσελίνα και το σιφόν, με το στυλ τους να είναι επηρεασμένο από την αρχαία Αίγυπτο και Ελλάδα. Ο Ντεσσές ξεκίνησε τη σχεδιαστική του δράση σε ηλικία 33 ετών, το 1937, με το ατελιέ του να στεγάζεται στον πύργο του μηχανικού Γκιστάβ Εφέλ που έχτισε τον Πύργο του Άιφελ.

Το 1956 ανοίγει τη δική του μπουτίκ στις "Galeries Lafayette" στο Παρίσι και την ίδια χρονιά στην Αθήνα, ανοίγει σε συνεργασία με τον οίκο γουναρικών Σιστοβάρη τον «Οίκο Σιστοβάρη-Dessès». Ο Ανδρέας Εμπειρίκος και ο Αριστοτέλης Ωνάσης ήταν φίλοι και χρηματοδότες του και μάλιστα αυτή η φιλία, με τον Ωνάση, ήταν ο λόγος που του ανατέθηκε να σχεδιάσει τις πρώτες στολές της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Μερικές διάσημες κυρίες που φόρεσαν τα φημισμένα του φορέματα ήταν η Δούκισσα του Κεντ, η Τίνα Ωνάση, η Μαρία Κάλλας, η Μαρλέν Ντίτριχ, η Ρίτα Χεϊγουόρθ, η Μισέλ Μόργκαν και η Μάρτιν Κάρολ.

Στις 20 Ιουλίου του 1970, ο Ντεσσές - πέθανε λίγες ημέρες αργότερα, στις 2 Αυγούστου - φωτογράφισε τα φορέματα του πάνω σε μοντέλα που κατέρχονταν από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, ενώ γύρω από τα μοντέλα υπήρχαν άνδρες ντυμένοι με παραδοσιακές φορεσιές, κυρίως ντυμένοι τσολιάδες.

https://www.youtube.com/watch?v=rxF2yqNEQ5Y
Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA