Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Καλλιτέχνες: Κυβερνητική επιχείρηση «κατάσβεσης της φωτιάς»

Κατάληψη στο θέατρο Rex | eurokinissi

Να σβήσει τη «φωτιά» που έχει ανάψει στον κύκλο των καλλιτεχνών ως προς την αξία των σπουδών τους και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα για πρόσληψη στο δημόσιο, επιχειρεί η κυβέρνηση, βλέποντας τις διαμαρτυρίες να εντείνονται και τις παραιτήσεις στα Κρατικά Θέατρα να κινδυνεύουν να λάβουν μορφή χιονοστιβάδας. «Δεν έχουμε μέτωπο με τον κόσμο του πολιτισμού ούτε θίγουμε με κανέναν τρόπο κανένα δικαίωμά τους που ίσχυε επί 20 χρόνια. Αντιθέτως, είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε καθαρές λύσεις και απαντήσεις έτσι ώστε η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα τις παραστατικές τέχνες», διαμηνύουν ρητά κυβερνητικές πηγές σε μια προσπάθεια να μειωθεί η ένταση που επικρατεί. Κρίνουν, ωστόσο, «υποκριτική» την ομαδική παραίτηση Καθηγητών της Δραματικής Σχολής Εθνικού Θεάτρου, αφού οι συμβάσεις τους είχαν ήδη λήξει.

Στο Μέγαρο Μαξίμου πάντως θεωρούν ότι οι διαρκείς κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών οφείλονται κυρίως σε σύγχυση ως προς τι το όριζε το πολυσυζητημένο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 και παρότι το σκέλος που τους αφορούσε αποσύρθηκε για να υπάρξει εκτενής συζήτηση στις διυπουργικές ομάδες εργασίας που συστήθηκαν με τη συμμετοχή τους για τη μελέτη της ανωτατοποίησης των σπουδών στις παραστατικές τέχνες. Εξ ού και κορυφαία κυβερνητικά στελέχη επιδίδονται σε μια προσπάθεια διευκρινίσεων και καθαρών εξηγήσεων, ώστε να μη μείνει καμία παρερμηνεία γύρω από τα πραγματικά δεδομένα και τις ειλικρινείς προθέσεις της κυβέρνησης.  

Ενδεικτική είναι η χθεσινή μακροσκελής αναφορά του κυβερνητικού εκπροσώπου στο θέμα κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, με τον Γιάννη Οικονόμου να διαβεβαιώνει πως η κυβέρνηση όχι απλώς δεν υποβαθμίζει τους τίτλους σπουδών των καλλιτεχνικών Σχολών – δημόσιων και ιδιωτικών – αλλά εκκίνησε για πρώτη φορά τη διαδικασία επίλυσης χρόνια εκκρεμών ζητημάτων γύρω από αυτές και προωθεί την ίδρυση Ανώτατης Δημόσιας Σχολής παραστατικών τεχνών έως το 2025. Δεν έλειψαν πάντως και οι αιχμές ότι ορισμένοι εξ αυτών μπορεί να έχουν «κι άλλα ελατήρια», αλλά και τα «καρφιά» κατά του ΣΥΡΙΖΑ ότι επιχειρεί να τους «χειραγωγήσει» για να αποκομίσει πρόσκαιρα μικροκομματικά οφέλη.

Κυβερνητικοί αξιωματούχοι επαναλάμβαναν ότι το πρόσφατο Π.Δ. δεν αλλάζει επουδενί τις διαδικασίες πρόσληψης στο Δημόσιο με την αμιγή ιδιότητα του καλλιτέχνη (π.χ σε κρατικές ορχήστρες, κρατικές σκηνές, στο Εθνικό Θέατρο, στο ΔΗΠΕΘΕ), παρά μόνο τα προσόντα των κλάδων για προσλήψεις σε θέσεις διοικητικού χαρακτήρα, ενώ δεν τροποποιεί ούτε τον τρόπο αμοιβής τους. Δηλαδή, περίπου 100 θέσεις σε σύνολο 750.000. Υπογραμμίζουν, δε, ότι παρ’ όλα αυτά ως απάντηση στις ανησυχίες του κλάδου, η κυβέρνηση ψήφισε νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο Δημόσιο από το Προεδρικό Διάταγμα, ξεκαθαρίζοντας έτσι τον τρόπο αμοιβής για τους καλλιτέχνες και τη ρητή εξαίρεσή τους από το ΑΣΕΠ, ενώ παράλληλα θέσπισε την υποχρεωτική χρήση του ειδικού έναντι του ενιαίου μισθολογίου και στους ΟΤΑ.

Ως προς τη λεγόμενη ισοτίμηση των πτυχίων σπουδών τους με τους πτυχιούχους Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ), η κυβέρνηση επισημαίνει πως κάτι τέτοιο είναι αδύνατο από τη μία μέρα στην άλλη όπως και οριζόντια. Όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, όσοι ανήκουν στην κατηγορία ΤΕ για διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ είναι απόφοιτοι Σχολών που έχουν μπει σε αυτές με εξετάσεις, έχουν συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών, διδάσκονται από καθηγητές με διδακτορικά και πληρούν τις προϋποθέσεις αντιστοίχησης με τους τίτλους σπουδών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

«Αν γινόταν αυτόματα όπως αιτούνται οι καλλιτέχνες η ισοτίμησή τους για διαγωνισμούς του δημοσίου πώς θα μπορούσε να αρνηθεί το ίδιο δικαίωμα ή την ίδια επιδίωξη ή την ίδια αναβάθμιση οποιουδήποτε δημόσιου ή ιδιωτικού ΙΕΚ σε άλλη ειδικότητα η ελληνική Πολιτεία;», διερωτήθηκε χθες ο Γιάννης Οικονόμου και παραθέτοντας συγκεκριμένα παραδείγματα για το παράλογο του αιτήματος το οποίο υποστηρίζει «υποκριτικά» όπως κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ, πρόσθεσε: «Πώς θα αρνηθείς σε έναν που σπουδάζει λογιστική σε ένα δημόσιο ή ιδιωτικό ΙΕΚ να τον ισοβαθμήσεις με τον απόφοιτο της ΑΣΟΕΕ, του Πανεπιστημίου Πειραιά ή του Τμήματος Οικονομικού του ΕΚΠΑ, αν κάνεις το ίδιο για έναν αντίστοιχο που σπουδάζει σε μια καλλιτεχνική σχολή, δημόσια ή ιδιωτική, χωρίς τα κριτήρια της πανεπιστημιακής σχολής;». Ο ίδιος μάλιστα υπενθύμισε ότι η σχετική ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ αφορούσε μόνο όσους είχαν αποφοιτήσει μέχρι το 2003, δηλαδή, πριν την αναβάθμιση των ΤΕΙ σε τετραετούς φοίτησης.

Κυβερνητικές πηγές κατηγορούν τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δίνει και στους καλλιτέχνες ανεδαφικές υποσχέσεις και επιμένουν ότι με τις νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης απαντήθηκαν κατ’ ουσίαν όλα τα αιτήματα που είχαν θέσει αρχικά οι καλλιτέχνες και πλέον έχουν τεθεί οι βάσεις για την επίλυση επιμέρους χρόνιων ζητημάτων σχετικά με την εκπαίδευσή τους. «Αντιλαμβανόμαστε τις αντιδράσεις, σεβόμαστε τις διαμαρτυρίες, αλλά θέλουμε να καλέσουμε όλους όσους διαμαρτύρονται, να καθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου με καλή πίστη για να πάμε όλοι μαζί βήματα μπροστά σε ένα εξαιρετικά σημαντικό και ευαίσθητο ζήτημα», ήταν το μήνυμα του κυβερνητικού εκπροσώπου. 

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA