Μενού
  • Α-
  • Α+

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων και βρίσκεται μόνιμα στο επίκεντρο των πολιτικών οδικής ασφάλειας όλων των κρατών. Ένα από τα μέτρα που συζητιέται πολύ τον τελευταίο καιρό είναι η ενσωμάτωση στα οχήματα συσκευών που θα ανιχνεύουν το αλκοόλ στην αναπνοή του οδηγού και αν αυτή ξεπερνά το όριο δεν θα επιτρέπουν στον κινητήρα να ξεκινήσει. 

Εσφαλμένα, ωστόσο, έχει αναφερθεί ότι τα συστήματα αυτά θα γίνουν υποχρεωτικά από τον ερχόμενο Ιούλιο. Αυτό δεν ισχύει και οι συσκευές παρεμπόδισης δεν θα είναι υποχρεωτικές στα νέα επιβατικά αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα πρέπει όμως να διευκολύνεται η εγκατάστασής τους εκ των υστέρων (aftermarket).

Τι λέει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Σύμφωνα με τον κατ΄εξουσιοδότηση κανονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 19ης Απριλίου 2021, για τη συμπλήρωση του κανονισμού (ΕΕ) 2019/2144 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «τα συστήματα παρεμπόδισης της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος δεν είναι υποχρεωτικά για τα μηχανοκίνητα οχήματα στην ΕΕ αλλά προορίζονται κυρίως για τη δευτερογενή αγορά (aftermarket). Για να αποφευχθεί ο κίνδυνος υποβάθμισης των επιδόσεων, της ασφάλειας και της προστασίας του οχήματος από τα συστήματα αυτά μετά την εγκατάστασή τους, θα πρέπει να επιβάλλεται στους κατασκευαστές οχημάτων να παρέχουν τα αναγκαία στοιχεία στους τεχνικούς που εγκαθιστούν ένα τέτοιο σύστημα σε ένα ορισμένο μοντέλο οχήματος. Με τον τρόπο αυτόν θα διευκολυνθεί σημαντικά και θα καταστεί ασφαλής η εγκατάσταση των συστημάτων αυτών».

Τα συστήματα αλκοτέστ εντός οχήματος συνδέονται στο ηλεκτρικό κύκλωμα και στο κύκλωμα ελέγχου του οχήματος. «Η εγκατάσταση αυτή δεν θα πρέπει να παρεμποδίζει την ορθή λειτουργία ή συντήρηση του οχήματος ούτε να υποβαθμίζει την ασφάλεια και την προστασία του, και θα πρέπει επίσης να είναι όσο το δυνατόν απλούστερη για ειδικευμένους και εκπαιδευμένους εγκαταστάτες. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να απαιτείται από τους κατασκευαστές οχημάτων να διαθέτουν, στους ιστοτόπους τους, έγγραφο με σαφείς οδηγίες για την εγκατάσταση των συστημάτων παρεμπόδισης της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος (στο εξής: έγγραφο εγκατάστασης), ώστε οι τεχνικοί να μπορούν να εγκαταστήσουν σωστά ένα τέτοιο σύστημα σε ένα συγκεκριμένο μοντέλο οχήματος».

Άρα, οι κατασκευαστές οχημάτων των κατηγοριών Μ (επιβατικά) και Ν (φορτηγά μεταφοράς αγαθών) υποχρεούνται να παρέχουν τη σχετική διευκόλυνση για την εγκατάσταση συστημάτων παρεμπόδισης της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος από τις 6 Ιουλίου 2022 για τους νέους τύπους οχημάτων (που θα λάβουν έγκριση τύπου) και από τις 7 Ιουλίου 2024 για όλα τα νέα οχήματα.

Ενδέχεται ωστόσο τα συστήματα παρεμπόδισης να τοποθετηθούν σε στόλους επαγγελματικών οχημάτων, όπως λεωφορεία και φορτηγά. Επίσης, είναι πιθανό να το τοποθετήσουν στα αυτοκίνητά τους και εταιρείες ενοικίασης οχημάτων, για να εμποδίζουν τους πελάτες τους να τα οδηγούν αν έχουν καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το όριο.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA