Μενού
  • Α-
  • Α+

Πριν από λίγες ημέρες ο οργανισμός Space Foundation στο Κολοράντο των ΗΠΑ σε ένδειξη συμπαράστασης ( ; ) προς τον δοκιμαζόμενο ουκρανικό λαό αποφάσισε να αφαιρέσει το όνομα του Ρώσου κοσμοναύτη Γιούρι Γκαγκάριν από τον τίτλο του ετήσιου διεθνούς συνεδρίου με σταθερό αντικείμενο τη διαστημική βιομηχανία. «Υπό το πρίσμα των τρεχόντων παγκοσμίων γεγονότων το συνέδριο για το 2022 ''Διαστημικό Ίδρυμα: Η νύχτα του Γιούρι'' μετονομάζεται σε ''Ένας Διαστημικός Εορτασμός: Ανακαλύψτε Τι Έπεται''»!

Μέσα στα όσα τραγικά ζούμε τον τελευταίο μήνα αυτή η είδηση πέρασε στα ψιλά και ίσως είναι και λογικό δεδομένου πως ξεπερνάει τα όρια της γραφικότητας. Ότι κι αν κάνει η Ρωσία του Πούτιν κανείς δεν μπορεί να διαγράψει τα όσα πέτυχε για την ανθρωπότητα ο σπουδαίος Ρώσος κοσμοναύτης ο οποίος έφυγε με τραγικό τρόπο από τη ζωή, μια μέρα σαν σήμερα. Και να σκεφτεί κανείς πως οι ίδιοι οι Ουκρανοί, το 2011, είχαν τιμήσει τη συμπλήρωση πενήντα χρόνων από τα 108 λεπτά της διαστημικής περιστροφής του Γκαγκάριν γύρω από τον πλανήτη μας δίνοντας το όνομά του σε ένα μεγάλο αθλητικό στάδιο και διατηρώντας το παρά τα όσα τραγικά ακολούθησαν με την εξέγερση του Μαιντάν, τον πόλεμο στην Κριμαία κλπ!

Ο πρώτος άνθρωπος που μπήκε σε τροχιά γύρω από τη Γη

Ο Γιούρι Γκαγκάριν γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου του 1934 σε ένα μικρό χωριό δυτικά της Μόσχας. Όταν τελείωσε το σχολείο παρακολούθησε μαθήματα πιλότου. Εκεί τον ανακάλυψε ένας εκπαιδευτής ο οποίος τον σύστησε στην Πολεμική Αεροπορία της ΕΣΣΔ. Εκεί ο Γκαγκάριν διακρίθηκε για το πάθος του, την πειθαρχία αλλά κυρίως για τις ικανότητές του. Είναι ενδεικτικό πως το 1959 υπέβαλε αίτηση για το πρώτο πρόγραμμα εκπαίδευσης κοσμοναυτών και παρότι διέθετε τη λιγότερη πείρα μεταξύ των δεκάδων συνυποψηφίων του, επιλέχθηκε για την πρώτη επανδρωμένη διαστημική αποστολή, στις 12 Απριλίου του 1961.

Ήταν τα 108 λεπτά που άλλαξαν την ανθρωπότητα. Ο Γκαγκάριν ταξίδεψε με ταχύτητα 27.400 χιλιομέτρων την ώρα και έφτασε σε ύψος 327 χιλιομέτρων. Το θέμα, ωστόσο, δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι πως αυτή η αποστολή ήταν ουσιαστικά μια αποστολή αυτοκτονίας αφού κανείς δεν ήξερε πραγματικά εάν ο άνθρωπος θα μπορούσε να επιζήσει στο διάστημα. Οι πιθανότητες επιβίωσης κατά τους επιστήμονες ήταν μόλις 5%, ενώ η ασφαλής επιστροφή του στη Γη φάνταζε ως ένα μάλλον απίθανο ενδεχόμενο.

Η πτήση του έδωσε απαντήσεις σε πολλά σημαντικά ερωτήματα. Οι λεπτομερέστατες παρατηρήσεις του απέδειξαν ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος συνεχίζει να λειτουργεί το ίδιο καλά και στο διάστημα, διαψεύδοντας μία από τις σημαντικότερες ανησυχίες των επιστημόνων. Επίσης, διαπιστώθηκε ότι η βαρύτητα δεν είναι απαραίτητη για την πέψη. Κατά την εκτόξευση και την επιστροφή του, ένιωσε τη βαρύτητα έξι έως οκτώ φορές μεγαλύτερη απ’ ότι στη Γη. Κατάφερε, όμως, να επιβιώσει και άνοιξε το δρόμο για την κατάκτηση του διαστήματος

Το τραγικό τέλος του Γκαγκάριν

Η μοίρα, ωστόσο, έπαιξε ένα άσχημο παιχνίδι στον Γκαγκάριν. Είχε επιλεχθεί να ηγηθεί της σοβιετικής αποστολής στο φεγγάρι, αλλά δεν πρόλαβε να επιστρέψει στο διάστημα. Μια ημέρα σαν σήμερα, στις 27 Μαρτίου 1968, σκοτώθηκε σε αεροπορικό δυστύχημα ενώ εκτελούσε ερευνητική πτήση με το αεροπλάνο МиГ-15УТИ υπό τον έλεγχο του αεροπόρου και εκπαιδευτή Βλαντιμίρ Σεριόγκιν, κοντά στο χωριό Νοβοσιόλοβο, της περιφέρειας Κιρζάτς.

Για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΣΣΔ κηρύχθηκε πανεθνικό πένθος με αφορμή τον θάνατο ενός ανθρώπου που έχασε τη ζωή του κατά την εκτέλεση κρατικού καθήκοντος. Στις 28 Μαρτίου στις 21:15 έγινε η καύση σε ό,τι είχε απομείνει από το σώμα του Γιούρι Γκαγκάριν και του Βλαντιμίρ Σ. Σερέγκιν. Οι τεφροδόχοι τους έκτοτε φυλάσσονται στο τείχος του Κρεμλίνου.

Σε ότι αφορά τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος αυτά έγιναν γνωστά μόλις τον Ιούνιο του 2013 χάρη στον κοσμοναύτη, 79χρονο Αλεξέι Λεόνοβ ο οποίος ήταν ο άνθρωπος που έκανε τον πρώτο του διαστημικό περίπατο και ανήκε και στην επιτροπή διερεύνησης του θανάτου του Γκαγκάριν. Σύμφωνα με μία αποχαρακτηρισμένη έκθεση, πίσω από το δυστύχημα κρύβεται ανθρώπινος παράγοντας, καθώς ένα μαχητικό αεροσκάφος SU-15 φέρεται να πετούσε επικίνδυνα κοντά στο αεροσκάφος του Γκαγκάριν.

«Ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους δεν ακολούθησε τις οδηγίες, κατεβαίνοντας σε υψόμετρο 450 μέτρων. Το γνωρίζω αυτό γιατί ήμουν εκεί. Άκουσα τον ήχο και μίλησα με τους μάρτυρες. Το μαχητικό πέρασε πολύ κοντά από το αεροσκάφος του Γκαγκάριν, δημιουργώντας μία δίνη, με αποτέλεσμα το δεύτερο να κάνει βουτιά θανάτου με ταχύτητα 750 χιλιόμετρα ανά ώρα», είπε ο Λεόνοφ. Ωστόσο, το όνομα του ανθρώπου που ευθύνεται για τον θάνατο του Γκαγκάριν δεν έχει αποκαλυφθεί ακόμα. Το μόνο που είναι γνωστό για τον συγκεκριμένο πιλότο είναι ότι τώρα πια είναι 80 ετών και σε κακή κατάσταση υγείας. Μάλιστα, ο ίδιος ο Λεόνοφ είπε, ότι έχει υποσχεθεί να μην αποκαλύψει ποτέ το όνομά του.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA