feggari - gi
Φεγγάρι | Shutterstock

Σε μία σημαντική ανακάλυψη προχώρησαν ερευνητές, οι οποίοι και βρήκαν ότι η Γη έχει και άλλη «Σελήνη» και πιο συγκεκριμένα μία οιονεί σελήνη, δηλαδή έναν διαστημικό βράχο ο οποίος περιστρέφεται γύρω από τον πλανήτη μας, αλλά δεσμεύεται βαρυτικά από τον Ήλιο.

Τον «διαστημικό βράχο», όπως και είναι γνωστό το – οιονεί – φεγγάρι, που ονομάζεται 2023 FW13, ανακαλύφθηκε σύμφωνα με τη Daily Mail από ειδικούς που χρησιμοποίησαν το τηλεσκόπιο Pan-STARRS στην κορυφή του ηφαιστείου Χαλεακάλα στη Χαβάη και είναι ένα από τα ελάχιστα γνωστά οιονεί φεγγάρια.

Τι εκτιμούν οι επιστήμονες για τη νέα ανακάλυψη

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το φεγγάρι βρίσκεται κοντά στη Γη από το 100 π.Χ. και θα συνεχίσει να περιφέρεται γύρω από τον πλανήτη μας για τουλάχιστον άλλα 1.500 χρόνια, δηλαδή μέχρι το 3700 μ.Χ.

Ευτυχώς, ούτε το 2023 FW13, ούτε ένα παρόμοιο οιονεί φεγγάρι που ονομάζεται 469219 Kamoʻoalewa πιστεύεται ότι αποτελούν κίνδυνο για τους ανθρώπους στη Γη.

Τι είναι τα οιονεί φεγγάρια

Τα οιονεί φεγγάρια, επίσης γνωστά ως "οιονεί δορυφόροι", συχνά μοιάζουν σαν να βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μας, όπως ο φυσικός μας δορυφόρος, το φεγγάρι.

Αλλά τους δίνεται το πρόθεμα "οιονεί" επειδή συνδέονται βαρυτικά με τον ήλιο και όχι με τη Γη, και όχι αντίστροφα, όπως συμβαίνει με τη Σελήνη.

Ο 2023 FW13 διαφέρει από το φεγγάρι μας επειδή περιστρέφεται αρκετά έξω από τη «σφαίρα Χιλλ» της Γης, την περιοχή γύρω από ένα πλανητικό σώμα όπου η βαρύτητα του είναι η κυρίαρχη δύναμη που έλκει τους δορυφόρους.

Τι είναι η σφαίρα Hill

Η σφαίρα Hill της Γης έχει ακτίνα 932.000 μίλια (1,5 εκατομμύρια χιλιόμετρα), ενώ η ακτίνα του 2023 FW13 από τη Γη είναι αρκετά μεγαλύτερη - περίπου 1,6 εκατομμύρια μίλια.

«Η διάσταση του βρόχου - περίπου 0,18 αστρονομικές μονάδες σε ακτίνα - είναι τόσο μεγάλη που η Γη δεν παίζει ουσιαστικά κανένα ρόλο στην κίνησή του», δήλωσε στο Sky & Telescope ο Άλαν Χάρις, ανώτερος ερευνητής στο Space Science Institute στο Boulder του Κολοράντο

Ο 2023 FW13 παρατηρήθηκε για πρώτη φορά στις 28 Μαρτίου από το PanSTARRS πριν η ύπαρξή του επιβεβαιωθεί από πολλά άλλα τηλεσκόπια.  Αφού επιβεβαιώθηκε, ο 2023 FW13 καταχωρήθηκε στον κατάλογο του Κέντρου Μικρών Πλανητών της Διεθνούς Αστρονομικής Ένωσης (IAU).

Αν και το μέγεθος του 2023 FW13 δεν έχει επιβεβαιωθεί, ο ειδικός σε αστεροειδείς Richard Binzel εκτιμά ότι η διάμετρός του είναι περίπου 10 έως 15 μέτρα (30 έως 50 πόδια).

Αυτό είναι μόλις ένα μικρό κλάσμα της διαμέτρου του φεγγαριού μας, η οποία είναι 2.159 μίλια (αν και ένα φεγγάρι κατατάσσεται ως τέτοιο λόγω των χαρακτηριστικών της τροχιάς του και όχι του μεγέθους του).

Η τροχιά του 2023 FW13 γύρω από τον ήλιο διαρκεί σχεδόν ακριβώς τον ίδιο χρόνο με τη Γη - 365,42 ημέρες (1,0005 γήινα έτη).