Μενού
πίνακας ζωγραφικής Ρόθκο
Ο πίνακας ζωγραφικής του Ρόθκο που υπέστη ζημιά | @artmajeur / X
  • Α-
  • Α+

Ένα παιδί προκάλεσε ζημιά σε πίνακα ζωγραφικής αξίας 50 εκ. ευρώ του Αμερικανού καλλιτέχνη Μαρκ Ρόθκο σε μουσείο του Ρότερνταμ, στην Ολλανδία. Εκπρόσωπος του Μουσείου Boijmans Van Beuningen δήλωσε ότι εξετάζει τα «επόμενα βήματα» για την αποκατάσταση του έργου του Ρόθκο «Grey, Orange on Maroon, No. 8».

Η ζημιά σημειώθηκε κατά τη διάρκεια μιας «αφύλακτης στιγμής», δήλωσε εκπρόσωπος του μουσείου στο ολλανδικό μέσο ενημέρωσης Algemeen Dagblad (AD) την περασμένη εβδομάδα.

Άλλος επρόσωπος του μουσείου δήλωσε στο BBC ότι η ζημιά ήταν «επιφανειακή», προσθέτοντας: «Μικρές γρατζουνιές είναι ορατές στο στρώμα του άβαφου χρώματος στο κάτω μέρος του πίνακα». Ο αφηρημένος πίνακας ζωγραφικής εκτιμάται ότι αξίζει έως και 50 εκ. ευρώ, σύμφωνα με την εφημερίδα AD.

«Η τεχνογνωσία συντήρησης έχει αναζητηθεί στις Κάτω Χώρες και στο εξωτερικό. Αυτή τη στιγμή ερευνούμε τα επόμενα βήματα για την αντιμετώπιση του πίνακα», δήλωσε εκπρόσωπος του μουσείου στο BBC. «Αναμένουμε ότι το έργο θα μπορέσει να παρουσιαστεί ξανά στο μέλλον», πρόσθεσε.

Η Sophie McAloone, υπεύθυνη συντήρησης στην Fine Art Restoration Company, δήλωσε ότι οι «σύγχρονοι άβαφοι» πίνακες όπως ο πίνακας του Ρόθκο Grey, Orange on Maroon, No. 8 είναι «ιδιαίτερα επιρρεπείς σε ζημιές».

Διαβάστε ακόμη: Βιρτζίνια Τζιουφρέ: Ποιος «αυτοκτόνησε» τη βασική μάρτυρα της υπόθεσης Epstein;

Αυτό οφείλεται «σε έναν συνδυασμό των πολύπλοκων σύγχρονων υλικών τους, της έλλειψης παραδοσιακού στρώματος επικάλυψης και της έντασης των επίπεδων χρωματικών πεδίων, τα οποία καθιστούν ακόμη και τις μικρότερες περιοχές ζημιών άμεσα αντιληπτές», είπε.

«Σε αυτή την περίπτωση, το ξύσιμο των ανώτερων στρώσεων χρώματος μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην εμπειρία θέασης του έργου», δήλωσε η κ. McAloone.

Ο πίνακας του Ρόθκο κρεμόταν στο Depot του μουσείου -μια δημόσια προσβάσιμη αποθήκη δίπλα στο κεντρικό μουσείο- στο πλαίσιο μιας έκθεσης που παρουσίαζε μια επιλογή «αγαπημένων έργων του κοινού» από τη συλλογή της γκαλερί.

Πώς αποκαθίσταται ένα έργο Τέχνης

Το έργο του Ρόθκο του 1958, Black on Maroon, βανδαλίστηκε σκόπιμα από τον Wlodzimierz Umaniec στην γκαλερί Tate Modern του Λονδίνου τον Οκτώβριο του 2012. Ο Umaniec οδηγήθηκε στη φυλακή για δύο χρόνια και στη συνέχεια ζήτησε συγγνώμη για τις πράξεις του.

Κατά τη διάρκεια της δίκης του, ο εισαγγελέας, Gregor McKinley, δήλωσε ότι το κόστος της επισκευής του έργου θα ανέλθει σε περίπου 200.000 λίρες. Οι συντηρητές χρειάστηκαν 18 μήνες για να επισκευάσουν τον πίνακα.

Η Rachel Myrtle, επικεφαλής του τμήματος Specie and Fine Arts της Aon, εταιρίας που προσφέρει ασφαλιστική διαμεσολάβηση στους πελάτες της, δήλωσε ότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια για έργα τέχνης καλύπτουν συνήθως «όλους τους κινδύνους που σχετίζονται με τη φυσική απώλεια και τη ζημιά σε έργα τέχνης».

Αυτό περιλαμβάνει «τυχαίες ζημιές που προκαλούνται από παιδιά ή επισκέπτες, αν και με ορισμένες εξαιρέσεις», είπε. Ανέφερε δε ότι όταν ένα έργο τέχνης υποστεί ζημιά, ο ασφαλιστής μιας γκαλερί θα διορίσει έναν εξειδικευμένο εκτιμητή ζημιών έργων τέχνης για να επισκεφθεί το μουσείο.

Ο εκτιμητής ζημιών συνήθως «εξετάζει τις ζημιές στο έργο τέχνης, εξετάζει τυχόν υλικό από κάμερες κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης για να προσδιορίσει την ακριβή αιτία της απώλειας και αξιολογεί τις επιλογές συντήρησης», δήλωσε η κ. Myrtle.

Το μουσείο δεν σχολίασε ποιος θα θεωρηθεί υπεύθυνος για τη ζημιά στον πίνακα του 1960, τον οποίο η γκαλερί φέρεται να αγόρασε τη δεκαετία του 1970.

Το Μουσείο Boijmans Van Beuningen έχει χρεώσει στο παρελθόν επισκέπτες που έχουν προκαλέσει ζημιές σε εκθέματα τέχνης. Το 2011, το μουσείο ζήτησε από έναν ανυποψίαστο τουρίστα που πάτησε πάνω στο έργο του Wim T. Schippers με το δάπεδο από φυστικοβούτυρο, το οποίο ονομάζεται Pindakaasvloer, να πληρώσει για τις επισκευές του έργου.

Η Sharon Cohen, εκπρόσωπος του μουσείου εκείνη την εποχή, ανέφερε: «Είναι φυσιολογική διαδικασία για τους ανθρώπους να πληρώνουν αν κάνουν ζημιά στην τέχνη».

Ο πίνακας του Ρόθκο περιγράφεται από το μουσείο ως παράδειγμα ζωγραφικής χρωματικού πεδίου, όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει την τέχνη που χαρακτηρίζεται από μεγάλα μπλοκ επίπεδου, συμπαγούς χρώματος που απλώνονται σε έναν καμβά.

Πολλές καταστροφές έργων Τέχνης στην Ολλανδία

Ο πίνακας του Ρόθκο «Grey, Orange on Maroon, No. 8» είναι ένα από τα πολλά έργα σύγχρονης τέχνης που έχουν υποστεί ζημιές στις Κάτω Χώρες τα τελευταία χρόνια.

Τον Νοέμβριο του 2024, πολλές μεταξοτυπίες του Αμερικανού ποπ καλλιτέχνη Άντι Γουόρχολ καταστράφηκαν από κλέφτες κατά τη διάρκεια απόπειρας ληστείας της γκαλερί τέχνης MPV στην πόλη Oisterwijk.

Σε ένα άλλο περιστατικό, ένα ολλανδικό δημαρχείο παραδέχτηκε ότι «πιθανότατα» πέταξε 46 έργα τέχνης κατά λάθος -συμπεριλαμβανομένης μιας εκτύπωσης του Άντι Γουόρχολ με την πρώην βασίλισσα της Ολλανδίας- κατά τη διάρκεια εργασιών ανακαίνισης πέρυσι.

Τα μουσεία έχουν διαφορετικές πολιτικές όταν αντιδρούν σε ζημιές που προκαλούνται από παιδιά. Τον περασμένο Αύγουστο, ένα 4χρονο αγόρι έσπασε κατά λάθος ένα βάζο ηλικίας 3.500 ετών σε κομμάτια στο Μουσείο Χεχτ στο Ισραήλ.

Τότε, ο εργαζόμενος στο Μουσείο Hecht Lihi Laszlo δήλωσε στο BBC ότι το μουσείο δεν θα αντιμετώπιζε το περιστατικό «με σοβαρότητα» επειδή «το βάζο καταστράφηκε κατά λάθος από ένα μικρό παιδί». Το παιδί προσκλήθηκε ξανά στην έκθεση με την οικογένειά του για μια οργανωμένη ξενάγηση λίγο μετά την εκδήλωση του περιστατικού.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA