Μενού
Φιλί ζευγαριού
Φιλί ζευγαριού | shutterstock
  • Α-
  • Α+

Οι ερευνητές Sophie Lund Rasmussen και Troels Pank Arboll υποστηρίζουν ότι βρήκαν την προέλευση του φιλιού και λένε ότι έρχεται μια πήλινη πλάκα του 2400 π.Χ. 

Αυτή η πλάκα μεταφράστηκε από τον καθηγητή Σημιτικών γλωσσών στο Bryn Mawr College 19 χρόνια μετά την εύρεση της και σήμερα στεγάζεται στο Μουσείο Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια. 

Ο μύθος 

Σύμφωνα με τη New York Times, πλάκα περιγράφει τον μύθο της δημιουργίας των Σουμερίων και τα προβλήματα με τις προμήθειες τροφίμων στη Νιπούρ, την αρχική θρησκευτική πρωτεύουσα της Βαβυλωνίας και την έδρα λατρείας του Enlil, κυβερνήτη του σύμπαντος. 

Στη δεύτερη στήλη του κειμένου, μια αρσενική θεότητα, πιθανώς ο Enlil κάνει σεξ με τη μητέρα θεά Ninhursag και στη συνέχεια τη φιλάει.  Μέσα σε αυτό το θεϊκό γλέντι, η αρσενική θεότητα φυτεύει τον σπόρο των «επτά διδύμων θεοτήτων» στη μήτρα της.

Ο Gonzalo Rubio, Ασσυριολόγος στο Πανεπιστήμιο Penn State, είπε ότι το πιο συναρπαστικό μέρος της ιστορίας είναι η αλληλουχία των γεγονότων: «Στις απεικονίσεις της πράξης του φιλιού στη σουμεριακή λογοτεχνία, τα υποκείμενα έχουν πρώτα σεξουαλική επαφή και μόνο μετά φιλιούνται. Είναι κάποιου είδος παιχνιδιού μετά την πράξη, παρά για προκαταρκτικό παιχνίδι».

Αν και η καταγραφή φιλιών στη Μεσοποταμία μπορεί να είναι συγκλονιστική για τους φιλοματολόγους, τους ακαδημαϊκούς που μελετούν την αποφασιστικά νηφάλια επιστήμη του φιλιού, είναι παλιά είδηση ​​για τους μελετητές της Μεσοποταμίας. 

«Στο μικρό, εξειδικευμένο πεδίο της Ασσυριολογίας, υπάρχει μια τάση να εστιάζουμε προς τα μέσα και όχι τόσο προς τα έξω. Όσο και αν αρέσει στους Ασσυριολόγους να διαφωνούν μεταξύ τους, δεν μιλούν πραγματικά με άλλους ανθρώπους», είπε ο Rasmussen. 

Ο Dr Rubio, ο οποίος δεν συμμετείχε στο έργο, επαίνεσε τον Dr Arboll και την Dr. Rasmussen για την αποτελεσματική επανεγγραφή της ιστορίας του φιλιού: «Στόχευσαν να ξεκαθαρίσουν τα δεδομένα και έφτασαν να διορθώσουν μια τέτοια αναγωγική προσέγγιση στην ανθρώπινη συμπεριφορά»

Τι ήταν το φιλί και οι κατηγορίες του

Ήταν ένα σουμεριακό φιλί απλώς ένα φιλί; Ο Arboll είπε ότι στα πρώτα αποσπάσματα, το φιλί περιγράφηκε σε σχέση με ερωτικές πράξεις, με τα χείλη ως «μέσο». 

Στα ακκαδικά, μια σημιτική γλώσσα που σχετίζεται με τα εβραϊκά και τα αραβικά σήμερα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι αναφορές στο φιλί εμπίπτουν σε περίπου δύο κατηγορίες: τη «φιλική-γονική» και τη «ρομαντική-σεξουαλική»

Το πρώτο είναι μια επίδειξη οικογενειακής στοργής, σεβασμού ή υποταγής, όπως όταν ένας βασιλικός υπήκοος φιλάει τα πόδια ενός ηγεμόνα.

«Το σεξουαλικό-ρομαντικό φιλί συμβαίνει σε σχέση με μια σεξουαλική πράξη ή σε σχέση με την αγάπη», είπε ο Arboll. Σε αντίθεση με τη φιλική-γονική κατηγορία, δεν είναι πολιτιστικά καθολικό. 

Το φιλί στα ζώα 

«Το φιλί των χειλιών έχει παρατηρηθεί σε χιμπατζήδες και μπονόμπο, τους πιο στενούς εν ζωή συγγενείς μας», είπε η Rasmussen. 

Ωστόσο, το πλατωνικό φιλί του χιμπατζή καθορίζει τη συμβατότητα, τα μπονόμπο το κάνουν για σεξουαλική διέγερση με την ερωτική τους επαφή να κυμαίνεται από στοματικό σεξ έως έντονο στρίψιμο της γλώσσας: «Οι πρακτικές φιλιών αυτών των πρωτευόντων θηλαστικών υποδηλώνουν κάτι θεμελιώδες που πηγαίνει πολύ πίσω στην ανθρώπινη ιστορία».

Οι παραλλαγές του φιλιού 

Η γραπτή ιστορία των Σουμερίων χρονολογείται από τον 27ο αιώνα π.Χ. και τελειώνει λίγο πολύ μια χιλιετία αργότερα, όταν ο πολιτισμός κατέρρευσε μετά από εισβολή των Ελαμιτών.Έμεινε στους Ρεπουμπλικάνους της αρχαίας Ρώμης που διατύπωσαν μια ιεραρχία φιλιών και έδωσαν σε κάθε τύπο φιλιού ένα κατάλληλο όνομα. 

  • Το osculum, ένα αγνό αλλά στοργικό ράμφισμα στο χέρι ή στο μάγουλο που  χρησιμοποιήθηκε ως χαιρετισμός.
  • Το basium ήταν μια δράση με κλειστά χείλη μεταξύ στενών φίλων.
  • το savium ήταν αυτό που σήμερα ονομάζουμε γαλλικό φιλί.

Στην αρχαία Μεσοποταμία, η εξωγαμία αποθαρρύνθηκε. Οι ερευνητές βρήκαν ένα κείμενο, από το 1800 π.Χ., που περιγράφει πώς μια παντρεμένη γυναίκα παραλίγο να παρασυρθεί από ένα φιλί «ψυχής» από έναν θαυμαστή. Το να συναναστρέφεσαι με κάποιον που δεν υποτίθεται ότι είναι σεξουαλικά ενεργός θεωρήθηκε ως έγκλημα ισοδύναμο με τη μοιχεία. «Το φιλί μιας ιέρειας πιστεύεται ότι στερούσε από τον φιλητή την ικανότητα να μιλήσει». 

Φιλί κίνδυνος 

Για τους Ρωμαίους της αυτοκρατορικής εποχής, το φιλί με έναν εραστή δημόσια θεωρούνταν επίσης απρεπές. Μπορεί επίσης να έχει θεωρηθεί κίνδυνος για την υγεία. Τον πρώτο αιώνα μ.Χ., ο αυτοκράτορας Τιβέριος προσπάθησε να θέσει εκτός νόμου τα φιλιά σε κρατικές λειτουργίες, πιθανότατα λόγω μιας επιδημίας επιχείλιου έρπητα.

Ο Arboll σημείωσε ότι ένα σημαντικό σύνολο ιατρικών συγγραμμάτων από τη Μεσοποταμία ανέφερε μια πάθηση που ονομάζεται bu'shanu, τα συμπτώματα της οποίας μοιάζουν με εκείνα των λοιμώξεων από τον απλό έρπητα.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA