Μενού
  • Α-
  • Α+

Το φαινόμενο του shrinkflation έφτασε πλέον και στην Ελλάδα με τους καταναλωτές να πληρώνουν ακριβότερα τα προϊόντα που πλέον λανσάρονται σε μικρότερες συσκευασίες! Πρόκειται για μία πρακτική που που ακολουθούν κυρίως οι βιομηχανίες τροφίμων ιδιαίτερα σε περιόδου όπου τα κόστη είναι αυξημένα και θέλουν με αυτόν τον τρόπο, ουσιαστικά, να διατηρήσουν ή ακόμη και να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Ετσι μειώνουν την πωλούμενη ποσότητα και πωλούν στην ίδια ή και σε ακριβότερη τιμή το συγκεκριμένο προϊόν, ενημερώνοντας βέβαια τον καταναλωτή πχ για το νέο βάρος. Ωστόσο η... δύναμη της συνήθειας, ιδιαίτερα όταν η συσκευασία είναι ίδια, δεν επιτρέπει στο μάτι να «εκπαιδευτεί» και να παρατηρεί τυχόν αλλαγές στα όσα αναφέρουν οι συσκευασίες.

Διαβάστε ακόμη: «Καλάθι του νοικοκυριού» στις 2 Νοεμβρίου - Θα ισχύει για 5 μήνες

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που φέρνει η εφημερίδα Καθημερινή που αναδεικνύει το θέμα. Στέκεται σε μία συγκεκριμένη μάρκα μαργαρίνης, ίσως την πιο γνωστή, όπως αναφέρει της αγοράς, που συνεχίζει να κυκλοφορεί στο ίδιο μέγεθος συσκευασίας, ωστόσο το προϊόν που έχει μέσα είναι πολύ λιγότερο, αλλά αναγράφει πως για παράδειγμα περιέχει 400 γρ. προϊόντος και όχι 500 γρ. που είχε μέχρι πρόσφατα. Οπως αναφέρει η έρευνα την 1η Μαρτίου, λίγες ημέρεs αφού είχε ξεσπάσει ο πόλεμοs στην Ουκρανία, n μέσn τιμή τnς εν λόγω μαργαρivns (συσκευασία των 250 γρ.) ήταν 1,41 ευρώ. Σήμερα n συσκευασία των 200 γρ. πωλείται προs 1,62 ευρώ. Δηλαδή ο καταναλωτήs πληρώνει 21λεπτά περισσότερα ή 15% ακριβότερα μία συσκευασία που περιέχει 50 γρ. λιγότερο προϊόν. Σε ό,τι αφορά την τιμή ανά κιλό, αυτή έχει αυξηθεί από 5,64 ευρώ σε 8,1 ευρώ, δηλαδή κατά 43,61%!

Σημειώνεται, δε, πως το φαινόμενο του shrinkflation (προέρχεται από τις αγγλικές λέξεις shrink-συρρικνώνω και infaltion-πληθωρισμός) φαίνεται πως διαπερνά σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων και όχι μόνο τις βασικές. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι ένα πολύ γνωστό κρουασάν που πλέον δεν πωλείται σε συσκευασία των 110 γρ. όπως μέχρι πρότινος αλλά σε συσκευασία των 98γρ. 

Οι καταναλωτές είναι πλέον υποχρεωμένοι να προσέχουν πολύ καλά τι αναγράφεται στις συσκευασίες των προϊόντων που αγοράζουν κλαι κυρίως να κοιτάζουν το ταμπελάκι που συνοδεύει το προϊόν στο ράφι, καθώς εκεί υπάρχει η αναγωγή και αναγράφεται η τιμή ανά κιλό ή λίτρο ή τεμάχιο οπότε μπορεί να υπάρξει σύγκριση. Μάλιστα αυτή η σύγκριση μπορεί να επιβεβαιώσει και το αν οι προσφορές που λανσάρουν τα καταστήματα (για παράδειγμα 1+1 προϊόν) είναι πραγματικές ή όχι.

Ελεγχοι από το κράτος

«Οι έλεγχοι στην αγορά είναι καθημερινοί, επιβάλλονται πρόστιμα και θα εντατικοποιηθούν» ανέφερε το πρωί της Κυριακής ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Γεωργαντάς. Συνέχισε πως: «Στις λαϊκές αγορές, οι περισσότεροι πωλητές είναι και παραγωγοί, δεν παρατηρούνται σοβαρές ενδείξεις για υπερβολικές τιμές, αλλά παρακολουθούνται και οι λαϊκές όπως όλο το σύστημα της τροφοδοσίας και κάνουμε ελέγχους».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA