Μενού
  • Α-
  • Α+

Από ρεκόρ σε ρεκόρ κινείται η αύξηση των τιμών στα είδη διατροφής στα ράφια των σούπερ μάρκετ, χωρίς κανείς να μπορεί να πει με βεβαιότητα πού και πότε θα μπει ένα τέλος. «Δυστυχώς συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό η αποστολή νέων τιμοκαταλόγων από τη βιομηχανία και τους προμηθευτές με νέες αυξήσεις», αναφέρουν υψηλόβαθμα στελέχη του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων με τους καταναλωτές να αποτελούν τα μόνιμα θύματα! Οι τιμοκατάλογοι που λαμβάνουν τα σούπερ μάρκετ από προμηθευτές και αφορούν στο υπόλοιπο του έτους δείχνουν πως οι ανατιμήσεις σε προϊόντα, συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό, σύμφωνα τα στελέχη του κλάδου.

Διαβάστε ακόμη: Ρέντη: Εθελοντικό «καλάθι του νοικοκυριού» και στη λαχαναγορά

Οι αυξήσεις αυτές, όπως σημειώνουν στελέχη των σούπερ μάρκετ αφορούν σε προϊόντα που έχουν επηρεαστεί από την ενεργειακή κρίση, ενώ όσο συνεχίζεται και ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν φαίνεται σύντομη η αποκλιμάκωση τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Οκτώβριο έδειχναν άνοδο του δείκτη τιμών καταναλωτή για την ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» κατά 14,8% σε ετήσια βάση. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε γαλακτοκομικά και αυγά κατά 24,2%, Ψωμί και δημητριακά κατά 19,3%, κρέατα κατά 17,3%, έλαια και λίπη κατά 16,6% καφές - κακάο - τσάι 13,4% και λαχανικά 13,2%.

Φιλότιμες προσπάθειες στο «καλάθι του νοικοκυριού»

«Φρένο» στις ανατιμήσεις σε 51 προϊόντα βασικής ανάγκης έχει στόχο το «καλάθι του νοικοκυριού» που βρίσκεται στην τρίτη εβδομάδα εφαρμογής του, με τα στοιχεία που παρέθεσε το υπουργείο Ανάπτυξης να δείχνουν συγκράτηση τιμών στα περισσότερα προϊόντα εντός λίστας. Συγκεκριμένα με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν τα σούπερ μάρκετ στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων την Τετάρτη, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού», στα 186, (ποσοστό 22%), η τιμή μειώθηκε, στα 555, (ποσοστό 69%) η τιμή παρέμεινε σταθερή και σε 75, (ποσοστό 9%), η τιμή αυξήθηκε ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι περισσότερες αλυσίδες, σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησαν σε μειώσεις συνολικά στο κόστος του «καλαθιού» που διαμόρφωσαν, οι οποίες έφτασαν έως το 11,3%.

Το υπουργείο Ανάπτυξης μάλιστα εξετάζει τρόπο ώστε να δημιουργήσει ένα εορταστικό καλάθι ενόψει τον Χριστουγέννων ενώ το επόμενο δεκαήμερο περίπου αναμένεται να ανακοινωθεί και «καλάθι» για καταναλωτές με ειδικές διατροφικές ανάγκες που θα περιέχει περί τα 15 προϊόντα.

Σημειώνεται τέλος ότι ενδιαφέρον για συμμετοχή στο «καλάθι του νοικοκυριού» έχουν εκφράσει και άλλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο κάτω των 90 εκατ. ευρώ που ήταν υποχρεωμένες να το εφαρμόσουν. Ήδη ο αριθμός των επιχειρήσεων που δημιούργησαν καλάθια έφτασε την Τετάρτη τις 16, και συγκεκριμένα 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (ΑΒ Βασιλόπουλος, Βazaar, Γαλαξίας, Discount Market, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, Market In, My Market, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, ΠίτσιαςΧαλκιαδάκης), το οnline Efresh.gr και oi πλατφόρμες efood και Wolt .

Σχετικά με το θέμα των τιμών, ο ΣΕΒΤ, μετά την τηλεδιάσκεψη που είχε την προηγούμενη εβδομάδα με τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη, υποστηρίζει ότι ενθαρρύνει τα μέλη του να εντατικοποιήσουν τις ενέργειές τους, διευρύνοντας τη συμμετοχή τους στο «καλάθι του νοικοκυριού». Σπεύδει πάντως να διευκρινίσει ότι από τις αρχές του έτους, το ποσοστό της προωθητικής έντασης για τα επώνυμα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα στην κατηγορία Τρόφιμα & Ποτά ανήλθε στο 42,3%, με σταθερά ανοδική τάση (πηγή: NielsenIQ). 

Κοντά στις 15 Δεκεμβρη το «εορταστικό καλάθι»

Για το «καλάθι του νοικοκυριού», αλλά και την αύξηση της επισκεψιμότητας στην ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis μίλησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης στην ΕΡΤ1. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο υπουργός, μεγάλο μέρος των καταναλωτών ψωνίζουν από το «καλάθι του νοικοκυριού» και για αυτό τον λόγο οι βιομηχανίες επώνυμων προϊόντων θέλοντας να κρατήσουν τους πελάτες τους, αναγκάζονται αντί να αυξήσουν τις τιμές, να τις μειώσουν σε ποσοστό 5 ή 10%. Ο ίδιος, για ακόμα μια φορά, κάλεσε τους καταναλωτές να ψωνίζουν από το «καλάθι του νοικοκυριού», ώστε να πιεστούν περαιτέρω οι τιμές του.

Σε ό, τι αφορά την πλατφόρμα «e-καταναλωτής» όπου αναγράφονται σε πραγματικό χρόνο οι τιμές των προϊόντων που περιέχονται στο καλάθι από όλες τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, είπε ότι καθημερινά την επισκέπτονται περίπου 350.000 καταναλωτές για να συγκρίνουν τις τιμές μεταξύ των προϊόντων και να αποφασίσουν από ποιο κατάστημα θα πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Τέλος, ο υπουργός ανέφερε ότι το «εορταστικό καλάθι» θα είναι διαθέσιμο γύρω στις 15 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει για περίπου δύο με τρεις εβδομάδες ενώ θα περιέχει προϊόντα όπως κρέατα και γλυκά, ενώ εξετάζεται αν σε αυτό θα προστεθούν και τα αναψυκτικά.