Μενού
Κακοποίηση
Κακοποίηση | Pixabay
  • Α-
  • Α+

Με πόσες σφαίρες εκτέλεσε τη 19χρονη στον Πειραιά ο 24χρονος σύντροφός της; Πώς έπνιξε ο Μπάμπης την Κάρολαϊν; Πώς κρέμασε τον σκύλο; Τι άκουσε η γειτόνισσα; Γιατί ήταν ξύπνια η γειτόνισσα εκείνη την ώρα; Ποιος έσπρωξε στον γκρεμό την Ελένη Τοπαλούδη; Σε πόσα βράχια χτύπησε πριν πέσει αναίσθητη στο νερό; Έπεσε αναίσθητη στο νερό ή πνίγηκε; Από πού προμηθεύτηκε την κεταμίνη η Ρούλα Πισπιρίγκου; Γιατί σκότωσε και τα τρία της παιδιά; Σκότωσε όντως τα τρία της παιδιά; Τι SMS έστελνε με τον Μάνο Δασκαλάκη, μετά τον θάνατο της Τζωρτζίνας; Πηδιόταν με τον κουμπάρο; Με τον ντελιβερά; Τα έκανε όλα για να κερδίσει τον Μάνο; Πώς έβαλε το χέρι του ο πατέρας Αντώνιος στο μαγιό του 19χρονου; Γιατί έχωσε τα δάχτυλά του στα ρουθούνια του εμβρόντητου παιδιού; Έμοιαζε όντως με ενήλικη η 12χρονη που βίαζε και εξέδιδε ο Ηλίας Μίχος; Τα είχε ο κατηγορούμενος και με τη μητέρα της; Γιατί οι άλλοι πελάτες-παιδοβιαστές απέφευγαν τη συνεύρεση σε αυτοκίνητο;

Η ατέλειωτη λίστα με τις ενοχλητικές ερωτήσεις οδηγεί σε μια άλλη ατέλειωτη λίστα με εξίσου, ή μάλλον με πολύ περισσότερο, ενοχλητικές απαντήσεις. Σε αυτές τις λίστες συμπυκνώνεται σε τεράστιο ποσοστό αυτό που κοινώς περιγράφεται ως ελληνική επικαιρότητα τους τελευταίους 8-10 μήνες. Ή έστω, αυτό που επιλέγουν τα μαζικά media να προβάλλουν ως τέτοια. Νοικοκυραίοι βιάζουν ανήλικα παιδιά, παπάδες ασελγούν σε ανυπεράσπιστα τέκνα (τι πιο σύνηθες), άντρες σκοτώνουν τις γυναίκες τους (τι πιο σύνηθες, επίσης), μανάδες πνίγουν τα παιδιά τους.

Όλα αυτά είναι αλήθεια, δυστυχώς. Είναι όμως και είδηση; Και αν υποθέσουμε πως είναι είδηση, σε τι εξυπηρετεί το επισταμένο follow-up; Σε τι βοηθούν οι κόντρες θανάτου των ελληνικών media για το ποιος θα δημοσιεύσει πρώτος την πιο άβολη λεπτομέρεια; Γιατί βιώνουμε αυτήν την ανηλεή μάχη; Η απάντηση των ελληνικών media μοιάζει αποποιητική της ευθύνης τους: σκαλίζουμε τον βόθρο γιατί αυτά θέλει να διαβάσει ο κόσμος. Η Nielsen επιβεβαιώνει, τα analytics το ίδιο. Αυτά βλέπει και διαβάζει ο κόσμος σαν τρελός. Κι αυτό αλήθεια είναι.

Ο επόμενος γυναικοκτόνος παίρνει ιδέες, μαθαίνει από τα λάθη των ομοίων του και να είστε ήσυχος κύριε Μπαλάσκα: όταν αυτός σκοτώσει τη γυναίκα του, θα τρέξει στο τμήμα να παραδοθεί.

Αλήθεια όμως είναι και το εξής: ο κόσμος θα διαβάσει αυτό που του σερβίρεται ως κύριο πιάτο. Και ναι, γνωρίζουμε πολύ καλά τους κανόνες της αγοράς και της ζήτησης. Το κοινό, στην πλειοψηφία του, θα προτιμήσει χίλιες φορές τις άρρωστες λεπτομέρειες μιας γυναικοκτονίας, παρά ένα ρεπορτάζ για τα αιολικά πάρκα. Και τα media δεν είναι ευαγή ιδρύματα. Επιδιώκουν το κέρδος. Τους επισκέπτες. Το υψηλό traffic. Δικαίωμά τους. Απλά ας αποδεχτούμε φωναχτά επιτέλους ότι αυτές οι ειδήσεις και ειδικότερα, η άρρωστη ουρά τους, όχι απλά δεν ωφελούν σε τίποτα τον δέκτη, αλλά υπό προϋποθέσεις εκκολάπτουν τους επόμενους γυναικοκτόνους, τους επόμενους βιαστές και δολοφόνους.

Σκοτώστε αυτή τη δημοσιογραφία, φτάνει, ευχαριστούμε

Μερικές ερωτήσεις ακόμα πριν την τελική μου ετυμηγορία. Περισσότερο προς τους συναδέλφους μου, παρά προς τους αναγνώστες. Τι θα κόστιζε (στην κοινωνία πάντα, όχι στους εκδότες/επιχειρηματίες) αν εκτός από την core είδηση για την εκάστοτε γυναικοκτονία ή τον εκάστοτε βιασμό, δεν μαθαίναμε τίποτα, μα τίποτα παραπάνω; Πώς θα ζημιωνόταν το κοινωνικό σύνολο, αν δεν μάθαινε για παράδειγμα, τα δευτερόλεπτα που χρειάστηκαν μέχρι ο Μπάμπης να προκαλέσει ασφυξία στην Κάρολαϊν;

Αμφισβητώ ευθέως, κι ας με κάνει αυτό μάλλον κακό δημοσιογράφο, το ευαγγέλιο του σωστού συναδέλφου ότι δουλειά μας είναι να ενημερώνουμε τον κόσμο. Θα πω ότι ίσως το 2022 είναι προτιμότερο να προστατεύουμε και να βελτιώνουμε τον κόσμο, παρά να τον αντιμετωπίζουμε ως χωματερή κακών ειδήσεων και να τον «ενημερώνουμε» αναλόγως.

Ας δεχτώ ότι το να έρχονται στο φως λεπτομέρειες μιας εμετικής πραγματικότητας όπως η δολοφονία της Κάρολαϊν στα Γλυκά Νερά, μπορεί να αφυπνίσει κοινωνικά πάνω στη βάση μιας καμπάνιας με τις καλύτερες προθέσεις και με τίτλο εργασίας «Όχι Άλλη Γυναικοκτονία». Θεωρώ πως χρειάζονται πιο δραστικές λύσεις/τιμωρίες και πως καμία «αγαθή» καμπάνια δεν θα ανακόψει τη συνεχιζόμενη επέλαση της πατριαρχίας, αλλά το προσπερνάω. Δυστυχώς, για κάθε τέτοια -όπως και να ‘χει καλοδεχούμενη- καμπάνια, υπάρχει μια τηλεπερσόνα όπως ο αστυνομικός Μπαλάσκας που εν τη ρύμη του λόγου χαρακτηρίζει βλάκα τον δολοφόνο, επειδή δεν ακολούθησε τα σωστά βήματα (πχ. ομολογία για πράξη εν βρασμώ) για να βγει γρήγορα από τη στενή.

Τι θέλω να πω με αυτό; Ότι γυναικοκτονίες, βιασμοί και παιδοβιασμοί γίνονταν πολύ πριν τα ελληνικά ΜΜΕ επενδύσουν σε αυτούς, γίνονται όσο περνάτε χρόνο στο παρόν άρθρο και θα γίνονται εις τον αιώνα τον άπαντα. Κατά τη γνώμη μου, το τόσο μαζικό τάισμα της κοινής γνώμης με τα πιο ειδεχθή στοιχεία ενός εγκλήματος, τελικά, μόνο περισσότερο κακό μπορεί να φέρει πίσω.

Και δεν μπορώ να καταλάβω, χρειάζομαι τη βοήθειά σας: οι γυναικοκτονίες συνεχίζουν να θερίζουν, έτσι δεν είναι; Πώς το «άπλετο φως» που πέφτει πάνω τους από τα media έχει βοηθήσει στο να εξαλειφθεί το φαινόμενο; (Δεν έχει βοηθήσει). Επιπλέον, σε άλλα παρόμοια νέα, γιατί είναι χρήσιμο να μάθουμε ότι ένας 78χρονος αγρότης σκότωσε τον γιο του στο χωράφι επειδή είχαν οικονομικές διαφορές; Γιατί προβάλλονται οι καταθέσεις και η επίσημη νομική γραμμή ενός θύματος βιασμού στην τηλεόραση; Γιατί δεν μας φτάνει ότι όλα αυτά θα φτάσουν εκεί που πρέπει, δηλαδή στη δικαιοσύνη; Τι; Δεν έχουμε εμπιστοσύνη στη δικαιοσύνη; Εξαιρετικά. Ας εμπιστευτούμε τα γνωστά για την αγνή τους, και καθαρά ενημερωτική πρόθεση ελληνικά media. Ας αφήσουμε τους επόμενους διάσημους εγκληματίες να παραδειγματιστούν, να πουν, ναι, κι εγώ μπορώ να το κάνω αυτό.

Ηδη, ο επόμενος γυναικοκτόνος, ο επόμενος βιαστής, ο επόμενος εγκληματίας παίρνει ιδέες, μαθαίνει από τα λάθη των ομοίων του και να είστε ήσυχος κύριε Μπαλάσκα και εσείς που του δίνετε βήμα: όταν αυτός σκοτώσει τη γυναίκα του, θα τρέξει στο τμήμα να παραδοθεί. Το έκανε το Σαββατοκύριακο που μόλις πέρασε και ο 24χρονος στον Πειραιά. Δεν την πάτησε σαν βλάκας, το έκανε καλύτερα από αυτούς που είδε στο γυαλί. Κι αυτό θα το χρωστάει για πάντα στα ελληνικά media του 2022. Συνεχίστε την καλή δουλειά.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA