Μενού
purosbestis-fotia
Φωτιά στη δυτική Αττική | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Αναγνωρίζοντας εδώ και χρόνια το δύσκολο έργο των συναδέλφων σε ακραίες περιπτώσεις φυσικών φαινομένων, έχω παράλληλα και απορίες που δημιουργούνται και προκύπτουν από κάποιες απλές (έως και απλοϊκές) σκέψεις. Με κορυφαία αυτή που λέει… «τι ακριβώς προσφέρει στην πραγματικότητα ο/η ρεπόρτερ που φτάνει στο "τσακ" να καεί, να θαφτεί στο χιόνι ή να τον καταπιεί ένα κύμα;».

Το ερώτημα αφορά ασφαλώς αυτά που βλέπουμε εντός και εκτός συνόρων σε πυρκαγιές, παγετούς, τυφώνες, τσουνάμι και οτιδήποτε άλλο κρίνουν ένα κανάλι, ένας διευθυντής, ένα αρχισυντάκτης ότι πρέπει να καλυφθεί σε ζωντανή μετάδοση. Γιατί «πρέπει»; Για να υπάρχει το κανάλι προφανώς. Για να κάνει νούμερα και να φωνάξει ότι προσφέρει άμεση ενημέρωση. Ε και τι έγινε; Ποια είναι η «προσφορά» στα γεγονότα αυτής της κατηγορίας;

Αφού πω και πάλι ότι θαυμάζω τη δουλειά που κάνουν οι συνάδελφοι στην πρώτη γραμμή, αφού τονίσω ότι δεν είναι αυτοί το θέμα μου επανέρχομαι στην ουσία του ερωτήματος. Τι ακριβώς προσφέρει ο ηρωισμός μιας ρεπόρτερ και ενός εικονολήπτη που τρέχουν τελευταία στιγμή να ξεφύγουν από τις φλόγες, απασχολώντας και τους –τριγύρω τους- πυροσβέστες και εθελοντές με πιθανή διάσωσή τους αφού δεν έχουν καμία εκπαίδευση για να βρεθούν στο συγκεκριμένο σημείο, τη συγκεκριμένη στιγμή; 

Ξεπερνώντας τις γραφικές εικόνες με ρεπόρτερ να σέρνονται μέσα στην παγωνιά για να μας δείξουν ότι έχει τρεις πόντους χιόνι στη Βαρυμπόμπη να πιάσουμε το -πραγματικό ζόρικο- θέμα της πυρκαγιάς.

Πέρα από τα νούμερα του καναλιού και την ηδονοβλεπτική ανάγκη του τηλεθεατή πρακτικά δεν υπάρχει κανένα όφελος σε αυτή την ακραία έκθεση στον κίνδυνο. Η οποία (ακόμα χειρότερα) είναι φανερό ότι γίνεται χωρίς καμία σχετική προετοιμασία από τον ίδιο τον δημοσιογράφο και το κανάλι του. Εντελώς ακατάλληλος ρουχισμός και εξοπλισμός και βέβαια ουδεμία εκπαίδευση στα βασικά μιας δασικής πυρκαγιάς.

Είναι φορές που φτάνεις να σκεφτείς αν ένα κανάλι θα ήθελε και μια απώλεια για να κάνει μεγαλύτερο ντόρο. Συγχωρέστε μου την υπερβολή, αλλά βλέποντας το πόσο ο παρουσιαστής από το στούντιο «τραβάει» τη σκηνή μέχρι να φτάσει να προστάξει…πατρικά «φύγετε τώρα από εκεί», ενώ θα μπορούσε να το έχει κάνει πολύ νωρίτερα ή εξαρχής ο ρεπόρτερ να μην είναι εκεί, θεωρώ ότι το δούλεμα πάει σύννεφο.

Και δυστυχώς στο επίκεντρο είναι κάποιοι εργαζόμενοι, δημοσιογράφοι και τεχνικοί που τους πετάνε απλά στο κέντρο μια δύσκολης κατάστασης χωρίς αλεξίπτωτο. 

Στα μάτια μου ο ρόλος της ενημέρωσης σε τέτοιες καταστάσεις είναι να στέκεται δίπλα σε αυτούς που επιχειρούν ουσιαστικά. Να ενημερώνει άμεσα για τις ανάγκες τους και πόσο μπορεί να βοηθήσει ο καθένας μας. Που μπορεί να συγκεντρωθεί υλικό. Να ενημερώνει για την κίνηση στους δρόμους. Τι ανοίγει και τι κλείνει. Αξιόπιστα!

Να βοηθάει στον συντονισμό για τη διάσωση ανθρώπων και ζώων. Για όλα αυτά θα έπρεπε οι ρεπόρτερ να είναι κοντά στην πρώτη γραμμή και να ενημερώνουν. Αυτό τον ρόλο πρέπει να παίζουν τα ΜΜΕ σε αυτές τις ακραίες καταστάσεις. Και στην αποτίμηση των συνεπειών και της αποτελεσματικότητας μετά το τέλος τους. Όλα τα παραπάνω ελάχιστα θα τα δείτε.

Όσο και αν κατανοώ ότι η εικόνα είναι αυτή που πουλάει και είναι λογικό να φιλοξενείται στα ΜΜΕ που δεν μπορούν να ζήσουν με «λευκές σελίδες»… νισάφι πια με τον εντυπωσιασμό, τους πηχυαίους τίτλους και τους ρεπόρτερ του αλβανικού έπους. Ζητάς από τον στρατιώτη να πάει στον πόλεμο για να φάει τη σφαίρα και ακόμα και αυτό, δίκαιο δεν το λες. Να πρέπει και ο ρεπόρτερ να γίνει καιόμενη βάτος χωρίς κανέναν απολύτως λόγος, ξεπερνάει το όριο της υπερβολής. 

Σε τελική ανάλυση, ας σκεφτούμε ποιοι ακριβώς κάνουν τη δουλειά τους εκείνες τις ώρες στο πεδίο. Την πραγματική δουλειά. Στην πρώτη γραμμή. Ο πυροσβέστης, ο εθελοντής, ο δημοτικός υπάλληλος, ο διασώστης, ο γιατρός, ο αστυνομικός. Αν δίπλα σε αυτούς μου βρείτε ποια ακριβώς είναι η «δουλειά» που κάνει ο δημοσιογράφος και ποια πρακτική αξία έχει τότε δεν θα τον χαρακτηρίσω απλά ήρωα αλλά ήρωα της MARVEL. 

ΥΓ: Μη μου μιλήσει κάποιος για τον ρόλο του πολεμικού ανταποκριτή. Η κουβέντα είναι μεγάλη για τον ρόλο του δημοσιογράφου στον πόλεμο και την ανάγκη να είναι εκεί. Ιστορικά. Ας πούμε απλά ότι (στο πρακτικό σκέλος) είναι εκατό φορές καλύτερα προετοιμασμένος και εκπαιδευμένος από τον έλληνα ρεπόρτερ πυρκαγιάς. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA