Στις 27 Αυγούστου του 1783, στο Παρίσι και στο Πεδίο του Άρεως γράφεται ιστορία. Οι αδελφοί Ρομπέρ, Αν-Ζαν και Νικολά-Λουί, κατασκεύασαν το πρώτο αερόστατο υδρογόνου στον κόσμο για τον καθηγητή Ζακ Σαρλ, και πέταξαν στους ουρανούς της «Πόλης του Φωτός».
Ημέρα της Βαστίλης, επτά καλοκαίρια μετά, «η σφαγή στο Πεδίο του Άρεως», δύο χρόνια και δύο μήνες μετά τη γαλλική επανάσταση, η παρέλαση του Ναπολέοντα Βοναπάρτη κι η αλλαγή του πολιτικού καθεστώτος· η σύγχρονη ιστορία της Γαλλίας γράφεται –κατά βάση– στο έβδομο διαμέρισμα του Παρισιού και πάντα μπροστά από τον Πύργο του Άιφελ.
Δύο αιώνες και 41 χρόνια από το 1783, ένας αιώνας από την τελευταία φορά που το Παρίσι πήρε τον φάκελο της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών, τα πράγματα έχουν αλλάξει όσο προχωράμε προς τη λήξη των Ολυμπιακών Αγώνων.
Το Παρίσι ξεχώρισε συνδυάζοντας τη σύγχρονη με την κλασική αρχιτεκτονική και χτίζοντας ένα «διαμάντι» το οποίο, δυστυχώς, μετά τους Ολυμπιακούς δεν θα ξαναυπάρξει. Το γήπεδο του beach volley μπροστά από τον Πύργο του Άιφελ ήταν μία από τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις που ξεχώρισαν στην Πόλη του Φωτός· οι αγώνες κατάμεστοι, πάντα μεσημέρι προς απόγευμα, έδωσαν μία άλλη νότα ρομαντισμού στην πιο ρομαντική πόλη του κόσμου.
Το μέλλον των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων στο Παρίσι
Για τους Γάλλους, το Πεδίο του Άρεως είναι ένας τόπος συνάντησης, γιορτής, αλλαγής της ιστορίας. Στον χώρο του αθλητισμού καινοτόμησαν χτίζοντας τον υπαίθριο χώρο μπροστά από τον Πύργο του Άιφελ, στον οποίο εκτός από τους αγώνες beach volley, θα διεξαχθούν και οι αγώνες ποδοσφαίρου για τα άτομα με προβλήματα όρασης.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Ολυμπιακή Επιτροπή της Γαλλίας, ο χώρος θα αποσυναρμολογηθεί με το πέρας των Αγώνων. Το Πεδίο του Άρεως θα συνεχίσει, όπως λένε οι Γάλλοι, «να αποτελεί ένα υπέροχο σκηνικό για ζωή, συγκέντρωση και συνάντηση, όπως ακριβώς ήταν και πριν από τους Αγώνες».
Ίδιο μέλλον με τον υπαίθριο χώρο μπροστά από τον Πύργου του Άιφελ θα έχει και η ολυμπιακή εγκατάσταση, όπου στις 9 Αυγούστου, η Ελλάδα μέσω του Θεόδωρου Τσελίδη πανηγύρισε το πρώτο της μετάλλιο στους Αγώνες.
Η «αρένα του Πεδίου του Άρεως» ή αλλιώς «Champ de Mars Arena», που σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Jean-Michel Wilmotte και ευθυγραμμίζεται πλήρως με τα περιβαλλοντικά πρότυπα μίας «πράσινης πόλης», θα αποσυναρμολογηθεί στα τέλη του έτους με αποτέλεσμα να μην υπάρξει κανένα ίχνος των Ολυμπιακών και των Παραολυμπιακών Αγώνων. Οι διοργανωτές, πάντως, τονίζουν ότι θα επαναχρησιμοποιηθεί κάποια στιγμή ως χώρος, αλλά σε διαφορετική τοποθεσία.
Χτίστηκε το 1900 στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Έκθεσης του Παρισιού και είναι γνωστό για τη γυάλινη οροφή του, ενώ χρειάστηκαν περισσότεροι από 6.000 τόνους χάλυβα για την κατασκευή του κυρίως κομματιού του κτιρίου. Έχει περισσότερο ατσάλι από το κύριο αξιοθέατο της γαλλικής πρωτεύουσας, τον Πύργο του Άιφελ.
Το Grand Palais χρησιμοποιήθηκε κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων ως το στάδιο της ξιφομαχίας και του Τάε Κβον Ντο. Τα φώτα έκλειναν, η οροφή γυάλιζε, οι μάσκες των ξιφομάχων έπεφταν και ο χρόνος μετρούσε αντίστροφα για το μετάλλιο.
Όχι, όμως, για τον χώρο καθ' αυτό, καθώς μετά τη μεγάλη ανακαίνιση που διήρκησε μέχρι τις 15 Απριλίου του 2024, το Grand Palais θα κάνει ένα μικρό διάλειμμα μέχρι την Άνοιξη του 2025. Παριζιάνοι και τουρίστες θα έχουν την ευκαιρία, σύμφωνα με τη διοργανώτρια αρχή, να απολαύσουν κάθε είδους πολιτιστικής εκδήλωσης μέσα στο νέο έτος.
Τι θα γίνει με το στάδιο αλά Λούβρο
Μεταξύ των εγκαταστάσεων, που ξεχώρισαν στους φετινούς Ολυμπιακούς, ήταν ο χώρος όπου αγωνίστηκε η Εθνική Ομάδα Μπάσκετ 16 χρόνια μετά την τελευταία της πρόκριση.
Μοιάζει στο Μουσείο του Λούβρου, βρίσκεται στο 12ο διαμέρισμα του Παρισιού και κατασκευάστηκε το 1984. Το Bercy Arena δεν ξεχωρίζει μόνο για τις μεγάλες αθλητικές εκδηλώσεις που έχει φιλοξενήσει κατά το παρελθόν, όπως τον τελικό μπάσκετ στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Εκεί έχουν παίξει μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής, η «βασίλισσα της ποπ» Madonna και ένα από τα «σκαθάρια», ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ.
Η πολιτιστική και αθλητική κληρονομιά του Bercy Arena είναι ιδιαίτερα μεγάλη, για να μην γίνει εκμεταλλεύσιμη. «Ο πολυλειτουργικός σχεδιασμός του, το καθιστούν εμβληματικό χώρο πολιτισμού στη Γαλλία» αναφέρουν οι διοργανωτές για το μέλλον της ολυμπιακής εγκατάστασης.
Ακόμη μία στη μεγάλη λίστα.
Ο χώρος που γεννήθηκαν νέα αθλήματα και το «στανταράκι»
Η «πλατεία της Επανάστασης» είναι χώρος όπου γεννιούνται συνειδήσεις. Ο σημειακός και αντιφατικός της χαρακτήρας φάνηκε από το γεγονός ότι εκεί έλαβαν χώρα οι εκτελέσεις του Λουβοδίκου ΙΣΤ', της Μαρίας Αντουανέτας και του Ροβεσπιέρου, ενός εκ των πρωτεργατών της γαλλικής εξέγερσης και ανατροπής της βασιλείας.
Ήταν το τέλειο μέρος του Παρισιού για τη διεξαγωγή νέων αθλημάτων, όπως του break dance και του skateboard, δύο σπορ του «δρόμου», εκεί που δημιουργούνται συνειδήσεις. Το La Concorde πέρασε από λίφτινγκ και από τη βαριά του ιστορία, έγινε μία ανοιχτή αρένα φιλοξενώντας τέσσερις δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των φετινών Ολυμπιακών Αγώνων.
Οι διοργανωτές ξεκαθαρίζουν πως οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις είναι προσωρινές και ο χώρος θα πάρει την αρχική του μορφή, παρόλο που το Δημοτικό Συμβούλιο του Παρισιού σχεδιάζει τη «βιώσιμη αναδιοργάνωση της πλατείας».
Όσον αφορά το «στανταράκι» στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις, δεν είναι άλλο από το Stade de France. «Για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι θα μετατραπεί σε Ολυμπιακό Στάδιο μετά από τρεις δεκαετίες φιλοξενίας των μεγαλύτερων αθλητικών διοργανώσεων της Γαλλίας» σημειώνει, με τη σειρά της, η διοργανώτρια άρχη.
Όπως είναι φυσικό, μετά τους Αγώνες, το Stade de France θα συνεχίσει να φιλοξενεί τα μεγαλύτερα αθλητικά και πολιτιστικά γεγονότα της χώρας. Θα συνεχίσει να είναι η έδρα των εθνικών ομάδων ποδοσφαίρου και ράγκμπι της Γαλλίας και θα φιλοξενεί τακτικά τους μεγάλους εθνικούς τελικούς για τα δύο αθλήματα.
Πολλά μπορούν να ειπωθούν για τους φετινούς Αγώνες, λίγα όμως για τις υποδομές που φιλοξένησαν ρεκόρ, δυνατές συγκινήσεις, το φημισμένο «ολυμπιακό ιδεώδες».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.