Μενού
  • Α-
  • Α+

Υψηλού επιπέδου αρθογραφία, πολυτελές χαρτί, γυμνές γυναικείες φωτογραφίες και αποθέωση της ηδονής! Όλα όσα ήθελε ένας άνδρας της δεκαετίας του 1950 σε ένα περιοδικό. Αν και μεταξύ μας και η υψηλού επιπέδου αρθογραφία να έλειπε, πάλι θα ήταν... ό,τι έπρεπε. Έστω κι αν δεν είχε καλό χαρτί! Σε κάθε περίπτωση, η κυκλοφορία του Playboy, μια ημέρα σαν τη σημερινή, τη 1 Δεκεμβρίου του 1953, άλλαξε τα δεδομένα σε πολλούς τομείς.

Εκδότης ήταν ο δαιμόνιος Χιου Χέφνερ ο οποίος κατάφερε με το «καλημέρα» να προκαλέσει πάταγο. Το πρώτο τεύχος του περιοδικού κυκλοφόρησε με εξώφυλλο την μοναδική Μέριλιν Μονρόε και πούλησε 52.000 αντίτυπα. Από εκεί και πέρα κάθε μήνας που περνούσε οι φανατικοί οπαδοί του γινόντουσαν και περισσότεροι μέχρι που το περιοδικό απέκτησε εκατομμύρια αναγνώστες σε ολόκληρο τον πλανήτη. Ο εκδότης έκανε το λογότυπο με το λαγουδάκι ένα αξεπέραστο brand που κατέληξε να έχει από ταινίες ερωτικού περιεχομένου και ρούχα μέχρι αρώματα και κέντρα διασκέδασης, δημιουργώντας μια επιχειρηματική αυτοκρατορία!

Το ιστορικό πρώτο τεύχος

Ας επιστρέψουμε στο πρώτο τεύχος, όμως. Μη φανταστείτε πως το πρώτο τεύχος του Playboy θύμιζε σε κάτι το περιοδικό των μετέπειτα δεκαετιών. Για τα δεδομένα του Χέφνερ ήταν...συντηρητικό. Για όλους τους άλλους, όμως, ήταν ακραία προκλητικό. Η Μέριλιν Μονρόε ποζάρει χαμογελαστή με ένα βαθύ ντεκολτέ που μαγνήτιζε (και εξακολουθεί και μαγνητίζει) τα βλέμματα. Αυτό ήθελε και ο Χέφνερ. Σίγουρα, ωστόσο, το εξώφυλλο δεν προϊδέαζε για όλα αυτά που θα έβλεπε ο αναγνώστης στο εσωτερικό του!

«Για το πρώτο τεύχος ήθελα να κάνω κάτι εντυπωσιακό. Έτσι σκέφτηκα να κάνω μια γυμνή εικονογράφηση, η οποία θα ήταν εμφανής με 3-D γυαλιά. Η ιδέα ήταν τέλεια, αλλά τα γυαλιά πολύ ακριβά. Την ίδια στιγμή ανακάλυψα ότι το γυμνό ημερολόγιο της Μέριλιν Μονρόε - που όλοι είχαν ακούσει αλλά κανείς δεν είχε δει - ανήκε στην εταιρεία ημερολογίων John Baumgarth λίγο έξω από το Σικάγο. Αποφάσισα να δοκιμάσω την τύχη μου. Πήγα, μίλησα στον John Baumgarth και έφυγα από εκεί με τα δικαιώματα, μόλις για 500 δολάρια» είχε πει σε παλαιότερη συνέντευξή του ο Χιου Χέφνερ.

Όταν ο Χέφνερ μίλησε με τους διανομείς τους εξήγησε πως το περιοδικό θα είχε γυμνές φωτογραφίες της Μέριλιν. Όλοι έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό. Ο Χέφνερ για να δώσει μεγαλύτερη αίγλη στο εγχείρημά του έλεγε πως πίσω του βρισκόταν μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ειδικών στα περιοδικά. Στην ουσία, ωστόσο, ήταν μόνος του και απλά... άλλαζε ρόλο ανάλογα με ποιον μιλούσε!

Πήρε παραγγελίες για 70.000 αντίτυπα, ωστόσο δεν είχε τυπώσει πάνω στα περιοδικά ημερομηνία, γιατί δεν ήξερε αν θα είχε αρκετά χρήματα για το δεύτερο τεύχος! Τελικά, η επιτυχία ήταν τέτοια που το δεύτερο τεύχος, χωρίς την Μέριλιν στο εξώφυλλό του, πούλησε ακόμα περισσότερα. Και το τρίτο ακόμα περισσότερα. Χρόνια αργότερα ο Χέφνερ είχε δηλώσει «εκείνη την εποχή δεν είχα καταλάβει πως αυτό που είχα δημιουργήσει».

Το Playboy της νέας εποχής

Μέσα στις επόμενες δεκαετίες το Playboy έφτασε στην κορυφή, δημιούργησε μια ολόκληρη σχολή και «γέννησε» ένα ολόκληρο είδος του lifestyle. Από τα εξώφυλλά του πέρασαν εντυπωσιακές γυναίκες. Το 2016, ωστόσο, ήταν επίσης μια σημαδιακή χρονιά. Στο τεύχος Μαρτίου εκείνης της χρονιάς το περιοδικό κυκλοφόρησε με τη δισέγγονη του Χέμινγουεϊ στο εξώφυλλο. Οι καινοτομίες εκείνου του ιστορικού τεύχους δυο: Η πρώτη ειναι πως δεν υπήρχε ουτε μία γυμνή φωτογραφία. Η δεύτερη είναι πως οι φωτογραφίες των γυναικών που φιλοξενούνταν στις μέσα σελίδες δεν είχαν υποστεί την παραμικρή επεξεργασία. Η ομορφιά, πλέον, ήταν φυσική και δεν ήταν... γυμνή. Το Playboy είχε μπει στη νέα του εποχή.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA