Μενού
pinakothiki
Κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Ποινή κάθειρξης έξι ετών με αναστολή μέχρι την έφεση και επιβολή «βραχιολιού» ηλεκτρονικής επιτήρησης εντός τριών χιλιομέτρων από τον τόπο κατοικίας του, επέβαλε το δικαστήριο στον 50χρονο κατηγορούμενο για την κλοπή 3 έργων από την Εθνική Πινακοθήκη, αναγνωρίζοντάς του το ελαφρυντικό της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη. Την ενοχή του για την «τόσο απλή και χαζή κλοπή», όπως τη χαρακτήρισε ο ίδιος ο δράστης που αφαίρεσε το 2012 από την Πινακοθήκη έναν πίνακα του Πικάσο, έναν Μοντριάν και ένα σχέδιο του Μονκάλβο, είχε ζητήσει νωρίτερα και ο εισαγγελέας της έδρας Κωνσταντίνος Σιμιτζόγλου προτείνοντας να του αναγνωριστεί το ελαφρυντικό της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη.

«Θέλω να ζητήσω συγγνώμη από τον ελληνικό λαό για τα τρία έργα που αφαίρεσα», είπε ο κατηγορούμενος ξεκινώντας την απολογία του. «Η έμπρακτη μεταμέλεια μου αποδεικνύεται από την όλη διαδικασία της προσαγωγής μου. Ήθελα ένα οποιοδήποτε έργο να προσθέσω στη συλλογή μου. Από την ιδιότητα μου ως ελαιοχρωματιστής μπορούσα να καταλάβω δομικά που έχει τοίχο, που mdf, που έχει καλωδιώσεις. Η σχεδίαση και η παρακολούθηση κράτησε γύρω στους έξι μήνες. Έβγαλα το συμπέρασμα ότι όλη η Πινακοθήκη φυλασσόταν από δυο άτομα και θα ήταν εύκολο. Η χαζομάρα είχε βαρέσει κόκκινο. Η κλοπή ήταν τόσο απλή και χαζή που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι αυτό θα συνέβαινε από έναν απλό πολίτη. Είχα μάθει τις βάρδιες των φυλάκων. Ποτέ έρχεται ο καθένας.

Εκείνη την ημέρα κάθισα στο πάρκο του Ευαγγελισμού και χάζευα το κτίριο. Μπήκα στο προαύλιο. Είδα ότι είχε ένα φύλακα. Πηγαινοερχόμουν, το σκεφτόμουν να το κάνω, να μην το κάνω…Κάποια στιγμή πήγα στο βεραντάκι, χτύπησα την μπαλκονόπορτα και άκουσα ένα ηχητικό σήμα. Άκουσα τον φύλακα να έρχεται. Ο φύλακας ήταν εντάξει στα καθήκοντα του. Έκανε αυτό που έπρεπε να κάνει…Έσπασα ένα τζαμάκι κι έφτασα σε ένα σημείο μέσα σε 4 ώρες που χτυπούσε ο συναγερμός, ο φύλακας ανεβοκατέβαινε συνεχώς. Το έκανα μέχρι να κουραστεί και να κατέβει κάτω. Κάποια λεπτά αργότερα, πήγα με τα οικοδομικά εργαλεία να παραβιάσω την πόρτα. Ήταν ξεκλείδωτη! Γι’ αυτό δεν υπήρχαν ίχνη παραβίασης. Είχα πια μπει μέσα. Ανοιγόκλεινα την τζαμαρία χωρίς να με βλέπει, πίσω από τη γυψοσανίδα. Είχε αρχίσει να νευριάζει. Άρχισα να κόβω καλώδια, χωρίς να ξέρω τι κόβω. Κάποια στιγμή έκανα μια με το πόδι μου και ξεκολλάει όλη η γυψοσανίδα και πέφτουν γύρω στα 7-8 κάδρα από γκραβούρες. Ακούω που σπάνε. Εγώ δεν ήξερα τι έπεσε»

  • Πρόεδρος: Δεν ξέρατε δηλαδή που είναι ο Πικασο;
  • Κατηγορούμενος: Όχι κυρία μου!
  • Προεδρος: Δεν είμαι κυρία σας. Είπατε ότι θέλετε απλώς 2-3 έργα. Γιατί δεν πήρατε αυτά που έπεσαν και είχατε την ψυχραιμία να πάτε στον Πικάσσο;
  • Κατηγορούμενος: Δεν ήμουν επαγγελματίας κλέφτης. Όταν έπεσαν αυτά ταράχτηκα. Ανέβηκα τις σκάλες, είδα ένα πίνακα, δεν ήταν δεμένος. Είδα ότι δεν είχε έρθει κανείς. Περιεργάστηκα το έργο και διαπίστωσα ότι ήταν Πικασο. Ξεκρέμασα τον πίνακα. Τον έβαλα στο σάκο. Πήρα άλλο έναν πίνακα. Είδα ένα ωραίο δημιούργημα, το αφαίρεσα, το έβαλα στο σάκο. Δεν ήξερα το Μοντριάν».

Όπως υποστήριξε, στην προσπάθειά του να μαζέψει ένα ακόμη πίνακα κόπηκε και σκουπίστηκε με ένα χαρτί που πέταξε μετά, το οποίο τελικά ήταν σχέδιο του Μονκάλβο.

  • Προεδρος: Δε γίνεται εύκολα πιστευτό ότι το κάνατε μόνος σας.
  • Κατηγορούμενος: Το σύστημα ασφαλείας ήταν… δεν έπρεπε να είναι ένας φύλακας. Έπρεπε να είναι τουλάχιστον πέντε για τα τετραγωνικά αυτά. Ήμουν ολομόναχος! Ήταν τόσο χαζή κλοπή γι’ αυτό δεν με ανακάλυψαν όλα αυτά τα χρόνια.
  • Πρόεδρος: Γιατί πήγατε τα έργα στη ρεματιά;
  • Κατηγορούμενος: Είχα προβλήματα με τον γιο μου με χρήση ναρκωτικών. Μου είπε ένας φίλος να το πάω στο σπίτι στον Περισσό να τον απομονώσω. Είχα ενημερώσει την ασφάλεια Μαρκόπουλου ότι θα είμαι με το παιδί στο σπίτι. Πήγα μαζί του 1,5 μήνα εκεί για να το βοηθήσω. Κάποια στιγμή σε αυτά τα μοναχικά βράδια, θυμήθηκα τους πίνακες! Λέω είναι ακόμα στο σπίτι! Λέω λες να έρθει η αστυνομία να δει τι κάνω με το παιδί και να τα βρει; Έτσι πήρα το αμάξι και επειδή ξέρω την περιοχή πήγα να τα κρύψω»

«Είναι ένας κοινός κλέφτης και τίποτα άλλο!»

Μεταξύ άλλων μαρτύρων στο δικαστήριο κατέθεσε η υπεύθυνη συλλογών της Εθνικής Πινακοθήκης που υποστήριξε πως ο κατηγορούμενος είναι ένας «κοινός κλέφτης» και όχι συλλέκτης ή φιλότεχνος όπως ισχυρίζεται.

«Για 10 χρόνια η πινακοθήκη είχε ένα τεράστιο έλλειμμα. Έλειπαν 3 σημαντικά έργα. Εκτός από τον Πικάσο, ήταν και του Μοντριάν εξαιρετικά σημαντικό. Χάσαμε και το σχέδιο του Μονκάλβο. Είχαμε αποτυπώσει την αξία του Πικάσο στα 2 εκ. ευρώ, τον Μοντριάν στις 200.000 και το σχέδιο στα 1.000 ευρώ» ανέφερε η Ευτυχία Αγαθονίκου, διευθύντρια συλλόγων της Πινακοθήκης.

Εισαγγελεας: Είχαν υποστεί ζημιές τελικά;

Μάρτυρας: Με γυμνό μάτι δεν φαινόταν ζημιά. Η μη αναστρέψιμη ζημιά φάνηκε στον έλεγχο. Υπήρξε ζημιά στη συνοχή των χρωμάτων. Πρέπει να είναι σε ειδικές συνθήκες για να μην επέλθει ζημιά.

Εισαγγελέας: Θεωρείτε ότι ο κατηγορούμενος μπορεί να είναι συλλέκτης;

Μαρτυρας: Με τίποτα! Αυτά είναι αστεία! Ο συλλέκτης έχει συλλογή! Ποια συλλογή έχει; Δεν είναι καν φιλότεχνος. Δε θα πετούσε ποτέ το σχέδιο του Μονκάλβο. Ακόμα και αν είχε αίμα. Έχει παρουσιαστεί ως φανατισμένος φιλότεχνος ή συλλέκτης. Αυτό δεν υπάρχει. Ένας τέτοιος άνθρωπος θα σκεφτόταν πρώτα το έργο και μετά τον εαυτό του. Παράτησε τα έργα σε ρεματιά. Ένα ζώο να τα έβρισκε και θα είχε αρχίσει η αλλοίωση από πολύ μικρή δαγκωματιά που θα τρυπούσε τη σακούλα. Είναι κοινός κλέφτης και τίποτε άλλο!

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA