Στο χαμηλότερο επίπεδο μαζί με την Ιταλία παραμένουν οι κρατικές δαπάνες για την εκπαίδευση στην Ελλάδα, την ώρα που οι πραγματικοί μισθοί των εκπαιδευτικών σημείωσαν τη μεγαλύτερη μείωση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ.
Τι ποσοστό από τις κρατικές δαπάνες δίνει η Ελλάδα στην εκπαίδευση
Σύμφωνα με την έκθεση «Education at a Glance 2024» του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα είναι ουραγός στις κρατικές δαπάνες για την εκπαίδευση. Από τη μία, Κόστα Ρίκα, Ισραήλ και Ελβετία αφιερώνουν πάνω από το 15% των κρατικών δαπανών στην εκπαίδευση, ενώ Ιταλία και Ελλάδα, μόνο 7%.
Ο μέσος όρος για τις χώρες του ΟΟΣΑ είναι 12% και ο μέσος όρος για την ΕΕ των 25 είναι 7%.
ΟΟΣΑ: Στην Ελλάδα η μεγαλύτερη μείωση των πραγματικών μισθών των εκπαιδευτικών
Όσον αφορά τους μισθούς των εκπαιδευτικών, υπήρξαν μεγάλες αλλαγές στους μισθούς σε ορισμένες χώρες. Στην κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 20% σε πραγματικούς όρους στη Χιλή, την Κολομβία και τη Λιθουανία.
Οι ονομαστικές αυξήσεις ήταν ακόμη μεγαλύτερες, αλλά ο πληθωρισμός ακύρωσε ορισμένα από τα ονομαστικά κέρδη των μισθών κατά την περίοδο αυτή. Αυτό συμβαίνει άλλωστε σε όλους τους κλάδους των μισθωτών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
Αντίθετα, σε 11 χώρες και άλλους συμμετέχοντες, οι πραγματικοί νόμιμοι μισθοί των εκπαιδευτικών της κατώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μειώθηκαν από το 2015.
Η μεγαλύτερη μείωση σημειώθηκε στην Ελλάδα, όπου οι μισθοί μειώθηκαν κατά 9% σε πραγματικούς όρους. Ωστόσο, σε ονομαστικούς όρους (δηλαδή σε τρέχουσες τιμές, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο πληθωρισμός), οι μισθοί παρέμειναν σταθεροί μεταξύ 2015 και 2023.
Η αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό
Όσον αφορά την αναλογία μαθητών - εκπαιδευτικών, η χώρα μας βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, μαζί με το Λουξεμβούργο, καθώς ανά δάσκαλο / καθηγητή αντιστοιχούν περίπου 8 μαθητές.
Στον αντίποδα, Ινδία, Μεξικό, Κολομβία, Βραζιλία και Ηνωμένο Βασίλειο φαίνεται ότι στοιβάζουν κυριολεκτικά τους μαθητές ανά σχολική αίθουσα.
Σημειώνεται ότι ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη αποτελεί σημείο σφοδρών αντιπαραθέσεων μεταξύ των ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών και του υπουργείου Παιδείας, καθώς οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τονίζουν ότι συγχωνεύσεις τμημάτων οδηγούν σε υποβάθμιση της διδασκαλίας και σε χειρότερες εργασιακές συνθήκες.
Κι αυτό διότι η γεωγραφική κατανομή της χώρας, με τους περισσότερους μαθητές συγκεντρωμένους στα αστικά κέντρα και δη στην Αττική δεν μπορεί να αποτελέσει έφορο πεδίο για την εξαγωγή ενός «μέσου όρου» μαθητών ανά τάξη.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.