Η προσπάθεια περιορισμού του αριθμού των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται τα δημοφιλή νησιά, όπως είναι η Σαντορίνη και η Μύκονος, φαίνεται να φέρνει στο προσκήνιο ένα νέο γύρο προβλημάτων, υπογραμμίζει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα Guardian.
Η βρετανική εφημερίδα θέτει στο επίκεντρο τις συνέπειες που θα φέρει η νέα πολιτική της Ελλάδας ως προς τον υπερτουρισμό, σε ένα νησάκι κοντά στην πολύβουη Σαντορίνη, το νησί της Αμοργού.
«Αυτή είναι η απειλή που διαφαίνεται πάνω από το παρθένο κυκλαδίτικο νησί της Αμοργού. Έρχεται, παραδόξως, αφού ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι θα αντιμετωπίσει τον αχαλίνωτο υπερτουρισμό σε νησιά όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος». αναφέρεται στο δημοσίευμα.
Ο πρωθυπουργός δήλωσε ότι «ανησυχεί πολύ για την εικόνα σε κάποια από τα νησιά μας… λόγω των κρουαζιερόπλοιων». Αλλά φαίνεται ότι η ακούσια συνέπεια αυτής της στρατηγικής μπορεί να είναι να οδηγήσει αυτή την ανεπιθύμητη κίνηση σε νησιά όπως η Αμοργός.
Μια αίσθηση επικείμενης καταστροφής κρέμεται πάνω από τα Κατάπολα, το λιμάνι του νησιού γράφει το ρεπορτάζ του Guardian.
Ο δήμαρχος, Ελευθέριος Καραΐσκος, σχεδιάζει να επιταχύνει ένα σχέδιο για έναν τερματικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων, μια προέκταση από σκυρόδεμα 7.000 τετραγωνικών μέτρων της αποβάθρας που θα περιλαμβάνει χώρο στάθμευσης για αυτοκίνητα, φορτηγά και τουριστικά λεωφορεία, ακριβώς ανάμεσα στις ταβέρνες και τη θέα στη θάλασσα. Πολλοί κάτοικοι αισθάνονται αδύναμοι να σταματήσουν τις προτάσεις.
Όταν ρωτήθηκε, μια ντόπια καταστηματάρχης κοιτάζει τον κόλπο κουνώντας το κεφάλι της με θλίψη. «Θέλω απλώς να κοιτάξω αυτόν τον όμορφο κόλπο. Όσο ακόμα μπορώ».
Ο προϋπολογισμός για τον τερματικό σταθμό της γραμμής κρουαζιέρας θα παρέχεται από ευρωπαϊκή διαρθρωτική χρηματοδότηση γνωστή ως ΕΣΠΑ για τις μεταφορές και θα τον διαχειρίζεται η ελληνική κυβέρνηση, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ελληνικού υπουργείου Ναυτιλίας.
Ο δήμαρχος υποστηρίζει πως το έργο «θα εναρμονίζεται πλήρως με τον παραδοσιακό οικισμό των Καταπόλων, του οποίου κομμάτι είναι και το λιμάνι, θα αναβαθμίσει τον οικισμό, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια σε κατοίκους και επισκέπτες των Καταπόλων και διαμορφώνοντας ένα καλύτερο περιβάλλον για την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας» (από συνέντευξη στην ημερήσια εφημερίδα των Κυκλάδων «Κοινή Γνώμη»).
Η Ράνια Θηραίου, γραμματέας της τοπικής ένωσης ιδιοκτητών ξενοδοχείων και ενοικιαζόμενων ξενοδοχείων, λέει στον Guardian: «Η ειρωνεία είναι ότι αν κατασκευαστεί αυτός ο τερματικός σταθμός κρουαζιερόπλοιων, δεν θα ωφελούσε την τοπική οικονομία».
Και προσθέτει: «Μόλις ολοκληρωθεί το νέο λιμάνι – μετά από χρόνια κατασκευής και τις συνακόλουθες καταστροφικές επιπτώσεις στον τουρισμό– πιθανότατα θα πωληθεί ή θα αδειοδοτηθεί σε έναν ιδιωτικό φορέα, όπως συμβαίνει σε πολλά άλλα νησιά. Ο κύριος στόχος τους θα ήταν αναπόφευκτα η μεγιστοποίηση των εσόδων που προέρχονται από τις δραστηριότητες των κρουαζιερόπλοιων. Τα συμφέροντα των κατοίκων της περιοχής δύσκολα θα είναι προτεραιότητα για μια αλόγιστη ιδιωτική εταιρεία».
Η παράταξη Νέα Πνοή παρουσίασε τη δική της πρόταση για βελτιώσεις στο λιμάνι στις αρχές Οκτωβρίου σε μια κατάμεστη συγκέντρωση στα Κατάπολα. Το όραμά της παράταξης είναι να συνεχίσει να υποδέχεται ανεξάρτητους ταξιδιώτες αποφεύγοντας τον μαζικό τουρισμό. Δεσμεύεται να περιορίσει στο ελάχιστο τις οικολογικές επιπτώσεις, αφήνοντας ανέγγιχτη την παρακείμενη αμμώδη παραλία και παρέχοντας χώρο στάθμευσης στην περιφέρεια του λιμανιού σε αντίθεση με την προκυμαία, διατηρώντας έτσι τον μοναδικό του χαρακτήρα.
Η πρόταση του Δημάρχου θα προχωρήσει όταν τα κρατικά χρήματα που προορίζονται για αυτήν αποδεσμευτούν εντός του επόμενου έτους. Εκτός εάν αυτή η πορεία ανακοπεί από νομικές ενέργειες.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.