Μενού
διόδια
Σταθμός διοδίων Θήβας | Reader
  • Α-
  • Α+

Το 2024 έφερε αύξηση 7,6% στις τιμές των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας, μετά τη συμφωνία κυβέρνησης και παραχωρησιούχων. Παρά τις εξαγγελίες πάντως για καθιέρωση του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων, το έργο δεν έχει προχωρήσει και η υλοποίησή του παραμένει εξαιρετικά αμφίβολη και για τα επόμενα χρόνια.

Πώς λειτουργούν τα ηλεκτρονικά διόδια

Πρόκειται για το πιο δίκαιο σύστημα χρέωσης, καθώς οι οδηγοί πληρώνουν μόνο για τη διανυθείσα απόσταση εντός του αυτοκινητόδρομου και όχι για ολόκληρη τη ζώνη από τον έναν σταθμό διοδίων έως τον επόμενο.

Επίσης, τα ηλεκτρονικά διόδια θα εκμηδένιζαν τις καθυστερήσεις στους σταθμούς διοδίων, αφού δεν απαιτείται στάση για πληρωμή. Η χρέωση γίνεται αυτόματα στον λογαριασμό του χρήστη, μέσω της «επικοινωνίας» του πομποδέκτη με τις υποδομές.

Το υβριδικό σύστημα της Ολυμπίας Οδού

Σήμερα στην Ελλάδα μόνο στην Ολυμπία Οδό (από την Ελευσίνα έως την Πάτρα) εφαρμόζεται το σύστημα της αναλογικής χρέωσης διοδίων. Όσοι αποκτούν τον πομποδέκτη της εταιρείας μπαίνουν αυτόματα στο σύστημα Hybrid (αφορά οχήματα όλων των κατηγοριών πλην των δικύκλων).

Περνώντας από ένα σταθμό διοδίων, καταρχάς χρεώνονται όλο το ποσό της ζώνης στην οποία κινούνται. Αν όμως εξέλθουν από τον αυτοκινητόδρομο πριν από τον επόμενο σταθμό διοδίων, μία κεραία επικοινωνεί με τον πομποδέκτη και αυτόματα αφαιρείται από τη χρέωση το ποσό που αναλογεί στην απόσταση που δεν έχει διανυθεί.

Η δύσκολη «εξίσωση» για την εξεύρεση πόρων

Αρχικά το έργο των ηλεκτρονικών διοδίων στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας είχε ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης. Οι καθυστερήσεις όμως είχαν ως αποτέλεσμα την απένταξή του, άρα ένα σημαντικό ποσό που αναλογούσε στη συμμετοχή του Ταμείου Ανάκαμψης (υπολογίζεται σε 65 εκατ. ευρώ) δεν είναι διαθέσιμο για το συγκεκριμένο έργο. Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προτεραιότητα για την ΕΕ έχουν τα έργα υποδομών που συνδέονται με την οδική ασφάλεια.

Μάλιστα το 2020, η τότε ηγεσία του Υπουργείου είχε ακυρώσει το σχετικό διαγωνισμό (προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ), επικαλούμενη σχετική γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Επιπλέον, οι πρόσφατες καταστροφές στο οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο από την κακοκαιρία «Daniel» έχουν αλλάξει – φυσιολογικά – τις προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως όλα δείχνουν τα ηλεκτρονικά διόδια θα «παγώσουν» για αρκετά ακόμα χρόνια, τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθεί η επόμενη γενιά των αυτοκινητοδρόμων της χώρας, με έργα όπως ο Ε65, ο ΒΟΑΚ και η Πατρών – Πύργου.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA