Λίγες ώρες μας χωρίζουν από την έναρξη λειτουργίας ενός έργου που περίμεναν επί δεκαετίες οι Θεσσαλονικείς. Τα επίσημα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθούν παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στις 12 το μεσημέρι του Σαββάτου και λίγο αργότερα θα αρχίσουν τα δρομολόγια για το κοινό. Κατά το πρώτο τετραήμερο (έως και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου) οι μετακινήσεις θα γίνονται δωρεάν.
Το δίκτυο των 13 σταθμών και οι επεκτάσεις
Το βασικό τμήμα της Γραμμής 1 του Μετρό Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει 13 σταθμούς, με την ημερήσια κίνηση να υπολογίζεται σε 254.000 επιβιβάσεις. Πρόκειται για τους (από τα δυτικά προς τα ανατολικά): Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός - Δημοκρατίας - Βενιζέλου - Αγία Σοφία - Σιντριβάνι - Πανεπιστήμιο - Παπάφη - Ευκλείδης - Φλέμινγκ - Ανάληψη - 25ης Μαρτίου - Βούλγαρη - Νέα Ελβετία.
Εντός του 2025 θα παραδοθεί προς χρήση η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τους εξής σταθμούς: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.
Η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπει 44 σταθμούς σε δύο γραμμές με ορίζοντα το 2040. Η ημερήσια επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα ανέρχεται τότε σε 678.000 επιβάτες.
Συχνότητα δρομολογίων και ωράριο λειτουργίας
Κάθε ένας από τους 18 συρμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει 6 βαγόνια, συνολικής χωρητικότητας 460 επιβατών. Οι συρμοί θα περνούν ανά 3,5 λεπτά από τους σταθμούς, με τη συνολική απόσταση από τον πρώτο έως τον 13ο σταθμό να καλύπτεται εντός 17 λεπτών.
Όταν προστεθούν άλλοι 15 συρμοί, με την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, η χρονοαπόσταση θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα. Ανάλογα με την ανταπόκριση του κοινού, είναι πιθανή η επέκταση του ωραρίου την Παρασκευή και το Σάββατο, ώστε να εξυπηρετεί την αυξημένη νυχτερινή κίνηση της πόλης.
Εισιτήρια και κάρτες απεριορίστων διαδρομών
- Από την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου η επιβίβαση θα γίνεται με εισιτήριο κόστους 0,60 ευρώ, το οποίο θα παρέχει τη δυνατότητα πολλαπλών επιβιβάσεων εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών.
- Η τιμή της δέσμης των 10+1 εισιτηρίων ορίζεται στα 5,80 ευρώ.
- Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών με το Μετρό θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ αντίστοιχη η τιμή για την κάρτα του ΟΑΣΘ (λεωφορεία).
Υπενθυμίζεται ότι δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία, τουλάχιστον όχι κατά το πρώτο εξάμηνο, καθώς δεν εξασφαλίστηκε η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Απουσία οδηγού, παρουσία συνοδού
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι επιπέδου ασφαλείας 4, το οποίο σημαίνει ότι δεν υπάρχει οδηγός στους συρμούς, οι οποίοι θα κινούνται αυτόνομα. Θα υπάρχουν συνοδοί μέσα στα τρένα οι οποίοι θα εξυπηρετούν τους πολίτες σε πρώτη φάση, και θα μπορούν να εκτελέσουν μία χειροκίνητη λειτουργία, εάν χρειαστεί, για παράδειγμα σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, προκειμένου να το μετακινήσουν μέχρι τον επόμενο σταθμό.
Συστήματα ασφαλείας
Στο Μετρό Θεσσαλονίκης θα υπάρχουν διπλές πόρτες που αυξάνουν τα επίπεδα ασφαλείας και περιορίζουν τον κίνδυνο ατυχήματος. Κάθε σταθμός έχει θύρες που ανοίγουν μόνο όταν σταματήσει ακριβώς από πίσω τους ο συρμός.
Η THEMA (Thessaloniki Metro Automatic) είναι η εταιρεία ειδικού σκοπού που δημιουργήθηκε από την ιταλική ATM και τη γαλλική Egis και έχει ως ευθύνη την λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τον Κάρλο Μπιάνκο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της THEMA, το Αυτόματο Σύστημα Μετρό διατηρεί ένα εντυπωσιακό ιστορικό ασφάλειας, καθώς παρουσιάζει μηδενικά θανατηφόρα περιστατικά σε 40 χρόνια.
Το Σύστημα Σηματοδότησης του Μετρό Θεσσαλονίκης κατατάσσεται στην κατηγορία SIL 4 (Safety Integrity Level), το οποίο έχει πιθανότητα αστοχίας μικρότερη από μία περίπτωση ανά 100.000 χρόνια.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.