Μενού
πλατεια συνταγμα βουλη
Πλατεία Συντάγματος | Shutterstock
  • Α-
  • Α+

Στην παγκόσμια κατάταξη χωρών που επιδιώκουν να βελτιώνουν όλο και περισσότερο το μορφωτικό τους επίπεδο οι χώρες παρουσιάζουν πολύ διαφορετικά στοιχεία μεταξύ τους. 

Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) παρακολουθεί αυτές τις ανισότητες, εστιάζοντας σε ανθρώπους ηλικίας 25 έως 64 ετών που έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένων πανεπιστημιακών πτυχίων και επαγγελματικής κατάρτισης. Σε ποια θέση βρίσκεται λοιπόν η Ελλάδα σε αυτή τη λίστα;

Οι χώρες με το καλύτερο μορφωτικό επίπεδο για το 2024

Ο Καναδάς ηγείται άλλων χωρών για το έτος 2024, με το 63% του ενήλικου πληθυσμού του να έχει ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ακολουθούν η Ιαπωνία και η Ιρλανδία με 56% και 54%, αντίστοιχα, ενώ η Νότια Κορέα και το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτουν το καθένα πάνω από το ήμισυ του ενήλικου πληθυσμού τους με τίτλους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Συμπληρώνοντας το top 10, χώρες όπως η Αυστραλία, το Ισραήλ, το Λουξεμβούργο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Σουηδία επιδεικνύουν ισχυρά εκπαιδευτικά επιτεύγματα, αντανακλώντας τα ισχυρά εκπαιδευτικά τους συστήματα και σημαντικές επενδύσεις τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Ελλάδα

Παρά την πλούσια ιστορική συνεισφορά της στην εκπαίδευση, η σύγχρονη Ελλάδα βρίσκεται στην 26η θέση της παγκόσμιας κατάταξης, προσπαθώντας να ξεπεράσει οικονομικά και γραφειοκρατικά εμπόδια για να βελτιώσει το εκπαιδευτικό της τοπίο.

Η Ελλάδα βρίσκεται πιο πάνω στη λίστα από Γερμανία, Τουρκία, Πορτογαλία και Ιταλία.

Με τις συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση τόσο της ποιότητας όσο και της προσβασιμότητας της εκπαίδευσης, η Ελλάδα επικεντρώνεται στο να ανέβει υψηλότερα στις μελλοντικές αξιολογήσεις.

Από το 2016 έως το 2023, το ποσοστό των νέων ηλικίας 25-34 ετών που δεν έχουν ακαδημαϊκό τίτλο μειώθηκε σημαντικά κατά οκτώ ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας στο 8%—πολύ κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ που ήταν 14% το 2023.

Ωστόσο, η Ελλάδα αντιμετωπίζει προκλήσεις στην προσχολική βαθμίδα στην εκπαίδευση. Σε αντίθεση με άλλες χώρες του ΟΟΣΑ όπου η προσχολική εκπαίδευση ξεκινά αμέσως μετά τη γονική άδεια μετ' αποδοχών, η Ελλάδα βιώνει ένα κενό τριών ετών. Αυτή η καθυστέρηση σημαίνει ότι τα παιδιά στην Ελλάδα μπορεί να χάσουν κρίσιμες ευκαιρίες πρώιμης μάθησης που είναι άμεσα διαθέσιμες σε άλλα έθνη.

Επέκταση και χρηματοδότηση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης

Από την ηλικία των τεσσάρων ετών και μέχρι και τα 15 έτη, τα Ελληνόπουλα περνούν 11 χρόνια υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αριθμός ίσος με τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ.

Αυτή η επέκταση έχει στόχο να παρέχει μια πιο ισχυρή εκπαιδευτική βάση για όλα τα παιδιά σε ολόκληρη τη χώρα. Η χρηματοδότηση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα συγκεντρωτική, καθώς όλες οι δαπάνες είναι υποχρέωση του κράτους. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 95% αυτής της χρηματοδότησης διαχειρίζεται η κεντρική κυβέρνηση, ενώ μόνο το 5% διατίθεται σε τοπικό επίπεδο.

Εκπαιδευτικές τάσεις και παγκόσμιες γνώσεις

Η εκπαίδευση αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο όχι μόνο ως μέσο για προσωπική ανέλιξη, αλλά και ως κρίσιμος μοχλός της οικονομικής σταθερότητας και της κοινωνικής προόδου.

Οι χώρες που δίνουν προτεραιότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση συνήθως απολαμβάνουν ενισχυμένη οικονομική σταθερότητα και βελτιωμένο βιοτικό επίπεδο.

Η ανισότητα στα εκπαιδευτικά συστήματα παγκοσμίως αντικατοπτρίζει τις διαφορές στην οικονομική κατάσταση, τις κυβερνητικές πολιτικές και τις κοινωνικές αξίες.

Ο ΟΟΣΑ υπογραμμίζει την αναγκαιότητα συνεχών επενδύσεων στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη πολιτικών που διασφαλίζουν δίκαιη πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση.

Κι ενώ χώρες όπως η Ελλάδα αντιμετωπίζουν αυτές τις προκλήσεις, η διεθνής συνεργασία και οι κοινές στρατηγικές προσεγγίσεις γίνονται ανεκτίμητες.

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA