Μενού
skincare kids
iStock Images
  • Α-
  • Α+

Κρέμες, μάσκες, eye patches, βιταμίνη C, ρετινόλη, ενυδατική, κολλαγόνο και ένα σωρό ακόμα προϊόντα skincare, κάθε μέρα κατακλύζουν το TikTok με τους κάθε λογής influencer και μη, ή “wanna be” celebrities, να τα χρησιμοποιούν μανιωδώς.

Αυτή η τάση της εποχής για ένα αψεγάδιαστο δέρμα, λαμπερό, χωρίς πόρους και κοκκινίλες -που τις περισσότερες φορές υπάρχει χάρη στα φίλτρα των social media τα οποία καμουφλάρουν τα αληθινά μας πρόσωπα- έχει πάρει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

Πολλά κορίτσια, ανήλικα ακόμα, ανεβάζουν στην πλατφόρμα βίντεο στα οποία δείχνουν την «καθημερινή ρουτίνα τους, καθώς ετοιμάζονται για το σχολείο», όπου χρησιμοποιούν ακριβά προϊόντα περιποίησης, όπως διάφορες κρέμες,cleansers, serums, toners, υαλουρονικό οξύ, για να «παραμείνουν ενυδατωμένες καθ΄όλη τη διάρκεια της μέρας», όπως ισχυρίζονται.

Τα λεγόμενα back to school skincare και new school skincare, έχουν γιγαντωθεί και το φαινόμενο έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο, με πολλά παιδιά να επισκέπτονται μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων με καλλυντικά και να εκδηλώνουν ακόμα και επιθετικές συμπεριφορές ενάντια στους υπαλλήλους, όταν κάποιο προϊόν δεν είναι διαθέσιμο.

Μάλιστα, βίντεο που έχουν ανέβει στο TikTok, δείχνουν κορίτσια να αναζητούν συγκεκριμένα ακριβά προϊόντα, να λερώνουν συσκευασίες, να καταστρέφουν δείγματα και να συμπεριφέρονται υποτιμητικά στους εργαζόμενους. Και όλα αυτά, για να αποκτήσουν ένα πολυπόθυτο καλλυντικό που μπορεί να χρησιμοποιεί η αγαπημένη τους influencer, ή άλλα που έχουν γίνει viral στην πλατφόρμα. Το πρόβλημα είναι πως οι γυναίκες που τα χρησιμοποιούν, είναι πολλά χρόνια μεγαλύτερές τους.

Όταν παιδιά 9, 10, 12 και 15 ετών έχουν τόσο άμεση και έντονη επαφή με τα social media, ενώ ακόμα διαμορφώνεται ο χαρακτήρας τους και βρίσκονται σε μια ευάλωτη και εύκολα χειραγωγήσιμη ηλικία, είναι πολύ εύκολο να ακολουθούν ευλαβικά τα trend και όλα όσα τους πλασάρονται ακατέργαστα σαν πληροφορία.

Οπότε, μέσω αυτής, τα πρότυπα των παιδιών αλλάζουν, μεταβάλλονται, δημιουργείται η ανάγκη να έχουν μια συγκεκριμένη εικόνα, να κάνουν ειδική περιποίηση, τίποτα δεν είναι αρκετά καλό για εκείνα -αφού τα σώματα και τα δέρματα που βλέπουν- δεν είναι εφικτά. Ο βομβαρδισμός προϊόντων είναι τόσο μεγάλος και τα κορίτσια πειραματίζονται πάνω στο δέρμα τους με όλα όσα βλέπουν, χωρίς να μπορούν να διασταυρώσουν τις πληροφορίες.

Πέρα από το σωματικό αντίκτυπο που έχει αυτή η διαδικασία του -χωρίς όρια- skincare, που είναι η υποτροπή και οι βλάβες που δημιουργούνται στο δέρμα, υπάρχει και ένα άλλο κομμάτι που έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα κορίτσια αυτά, χάνουν την παιδική τους ηλικία, βιάζονται να μεγαλώσουν, γίνονται ένα ακόμα κομμάτι της βιομηχανίας της ομορφιάς, μπαίνουν σε ένα διαρκές κυνήγι για την τελειότητα.

Είναι σχεδόν τρομακτική η εικόνα ενός παιδιού που δεν έχει κανένα πρόβλημα στο δέρμα του, να βάζει πολύ βαριές κρέμες και συστατικά όπως η ρετινόλη, η οποία είναι πασίγνωστη για την αντιγηραντική της ιδιότητα, αφού βοηθά στην παραγωγή κολλαγόνου και συμβάλλει στην αναγέννηση των κυττάρων, πράγμα που σημαίνει ότι απευθύνεται σε άτομα που θέλουν να μειωθούν οι ρυτίδες και η χαλάρωση του δέρματός τους.

Είναι ένας ακόμα τρόπος ώστε η βιομηχανία να εισχωρήσει στις ζωές ανήλικων κοριτσιών και να τα βάλει από νωρίς στη διαδικασία να κυνηγάνε μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς;

Προφανώς από την πλευρά τους οι beauty guru ή οι influencer παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτό, αφού μπορεί καθημερινά να μοιράζονται τις ρουτίνες που ακολουθούν στο skincare, χωρίς να διαθέτουν τις απαραίτητες γνώσεις, διαφημίζοντας προϊόντα που δεν είναι κατάλληλα για όλους τους ανθρώπους, για όλες τις ηλικίες και όλα τα δέρματα, αφού για πολλά από αυτά μπορεί να έχουν πληρωθεί για να διαφημιστούν -όπως συμβαίνει στην πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Έτσι τα κορίτσια τις ακολουθούν πιστά, προσπαθώντας να μιμηθούν όλο αυτό το lifestyle που έχουν χτίσει πίσω από τις ψεύτικες εικόνες τους.

Πέρα από το αισθητικό όμως κομμάτι του θέματος, υπάρχει και ένα βαθύτερο, που αγγίζει την ψυχική υγεία. Όταν τα πρότυπα ομορφιάς επελαύνουν με τόσο βίαιο τρόπο στις ζωές όλων, πώς τα κορίτσια μπορούν να μείνουν ανεπηρέαστα; Τα πρότυπα που βλέπουν μέσω της οθόνης, ωθούν αυτόματα τα ανήλικα κορίτσια να μπαίνουν σε μια διαδικασία σύγκρισης, να υποτιμήσουν τον εαυτό τους, να παρουσιάσουν καταθλιπτικές τάσεις, να νιώθουν λίγες επειδή ακριβώς μπορεί να μην «αγγίξουν» αυτό το περιτύλιγμα της τελειότητας.

Πρόκειται για ένα λανθασμένο κοινωνικό πρότυπο, το οποίο διαιωνίζεται τα τελευταία χρόνια με την πρόσβαση στα social από πολύ μικρές ηλικίες. Και κάθε γενιά καθορίζεται από τα κυρίαρχα πρότυπα της εκάστοτε εποχής. Δύο ημέρες πριν γραφτούν αυτές οι γραμμές, τρία κορίτσια γύρω στα 15, περιεργαζόταν για ώρα τις ενυδατικές κρέμες μπροστά από ένα stand σε γνωστή αλυσίδα καλλυντικών και τσακώνονταν για το ποια απ' όλες είναι η καλύτερη. Οπότε, όλη αυτή η φρενίτιδα, έχει αποκτήσει δυστυχώς υπόσταση.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA