Αχανές, ανεξερεύνητο και συνάμα γοητευτικό. Αυτό είναι το Διάστημα που επί πολλά χρόνια οι άνθρωποι προσπαθούν να ανακαλύψουν και να κατανοήσουν. Χιλιάδες άνθρωποι ασχολούνται επαγγελματικά και εκατομμύρια από χόμπι για να βρουν απαντήσεις στα ερωτήματα που μας... βασανίζουν και να κατανοήσουν το σύμπαν. Μόλις πρόσφατα η ανθρωπότητα έκανε ένα μεγάλο βήμα χάρη στον Έλον Μασκ, αφού για πρώτη φορά πύραυλος με φορτίο εκτοξεύτηκε και γύρισε και πάλι στη Γη. Και μπορεί να ακούγεται σαν μια διαδικασία που δεν είναι ιδιαιτέρως περίπλοκη, όμως ούτε αυτή δεν στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία μιας και ο πύραυλος του Μασκ δεν προσγειώθηκε στο προκαθορισμένο σημείο.

Τι ξέρουμε όμως για το διάστημα; Κατά προσέγγιση (γιατί τίποτα δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια) υπάρχουν εκατό δισεκατομμύρια άστρα σε κάθε γαλαξία. Μάλιστα, μόλις πρόσφατα οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι στην έκταση του σύμπαντος που ξέρουμε τουλάχιστον μέχρι στιγμής, υπάρχουν πάνω από εκατό δισεκατομμύρια γαλαξίες! Αυτά τα δύο δεδομένα δεν προκαλούν φόβο και συναρπάζουν στο άκουσμά τους. Στο σκοτεινό διάστημα όμως συμβαίνουν γεγονότα που τρομάζουν τον οποιοδήποτε, όχι μόνο λόγω του μεγέθους τους αλλά και εξαιτίας του ότι δεν μπορεί κανείς να τα κατανοήσει. Αν θέλατε κάποτε ή επιθυμείτε ακόμα να γίνεται αστροναύτης, ίσως να αλλάξατε γνώμη αν μάθετε πως είναι η ζωή μακριά από τη Γη, που μοιάζει… παράδεισος για όσους βρίσκονται στο διάστημα, διαβάζοντας τα 10 πράγματα που συμβαίνουν.

• 10

Η δύναμη που θα «καταπιεί» τον Γαλαξία μας

Μπορεί να ακούγεται σαν σενάριο ταινίας του Τζορτζ Λούκας, αλλά ο Milky Way συρρικνώνεται εξαιτίας μιας άγνωστης δύναμης. Πέρα από το Γαλαξία μας υπάρχει ένα κενό χώρου το οποίο απορροφά την ύλη και πλέον έχει απορροφήσει και ολόκληρους Γαλαξίες! Οι επιστήμονες εικάζουν πως αυτό το άγνωστο κενό χώρου απορροφά σιγά-σιγά τον Milky Way μέχρι να τον… καταπιεί. Πρόσφατα η NASA ανακάλυψε πολλούς νέους Γαλαξίες οι οποίοι κινούνται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες στον ουρανό. Το συμπέρασμα τους ήταν πως για να υπάρχει τέτοια κίνηση, υπάρχει μια δύναμη που τους ελκύει πέρα από τον ορίζοντα!

• 9

Πλανήτες… επαναστάτες

Η πλειονότητα των πλανητών κινείται εντός μιας προκαθορισμένης τροχιάς (όπως στο ηλιακό σύστημα που βρισκόμαστε). Όμως σε κάποιες περιπτώσεις οι πλανήτες φεύγουν από την τροχιά τους και κατευθύνονται οπουδήποτε! Αυτό δεν αποκλείεται να συμβεί και με τους πλανήτες στο δικό μας Γαλαξία, με ολέθριες συνέπειες για την ανθρωπότητα σε περίπτωση που η Γη κάνει την… επανάσταση της ή ξαφνικά ο Δίας πέσει πάνω μας. Η συγκεκριμένη συμπεριφορά των πλανητών είναι ιδιαίτερα τρομακτική αν σκεφτεί κανείς πως μόνο στον Milky Way υπάρχουν 400 δισεκατομμύρια άστρα, δηλαδή 400 δισεκατομμύρια… μπάλες που είναι έτοιμες ανά πάσα στιγμή να ακολουθήσουν τρελή πορεία.

• 8

Θα σου... πεταχτούν τα μάτια έξω

Το διάστημα είναι ένα άκρως επικίνδυνο μέρος, εξού και η πολυετής εκπαίδευση των αστροναυτών. Τα επίπεδα της πίεσης είναι τεράστια με αποτέλεσμα το υγρό που περιβάλλει τον εγκέφαλο να τραβήξει το οπτικό νεύρο προς τα έξω και να πρηστούν τα μάτια, ακόμη και να βγουν. Οι επιπτώσεις της πίεσης που δέχονται οι αστροναύτες είναι ένα ζήτημα που ακόμα μελετάται από τη NASA αφού πολλοί αστροναύτες γυρίζουν από τις διαστημικές αποστολές έχοντας σοβαρά προβλήματα όρασης.

• 7

Στο διάστημα κάνεις απολέπιση!

Έχει αποδειχτεί πως οι άνθρωποι μετατρέπονται σε… φίδια όταν επισκέπτονται το διάστημα αφού αλλάζουν δέρμα. Οι αστροναύτες που περνούν πάνω από ένα μήνα στο διάστημα βλέπουν αρχικά την αλλαγή δέρματος στα πόδια τους. Ο αστροναύτης Don Pettit το έχει περιγράψει ως εξής: «Το δέρμα στα πέλματα σου αλλάζει και βλέπεις τη κοκκινωπή σάρκα».

• 6

Αστέρια βαμπίρ

Υπάρχει μία ομάδα αστεριών που κυριολεκτικά «ρουφάει» άλλα αστέρια. Οι επιστήμονες τα έχουν ονομάσει αστέρια βαμπίρ αφού ρουφούν τα άλλα για να μείνουν ζωντανά για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Πως γίνεται η διαδικασία; Ένα μικρότερου μεγέθους αστέρι βαμπίρ θα ρουφήξει το υδρογόνο του άστρου που βρίσκεται κοντά του για να αυξηθεί η μάζα του. Στη συνέχεια θα γίνει θερμότερο και θα αποκτήσει ένα ζωηρό μπλε χρώμα. Πρόκειται για μια διαδικασία αναγέννησης, αφού τα αστέρια βαμπίρ αφού καταστρέψουν τον γείτονά τους, επαναφέρονται στην κατάσταση που ήταν κατά τη γέννησή τους.

• 5

Για να ζήσεις στο διάστημα πρέπει να πίνεις ούρα

Το νερό είναι πολύτιμο αγαθό για ένα διαστημόπλοιο και τα μέλη του χρησιμοποιούν οτιδήποτε υγρό έχουν στη διάθεσή τους για να επιβιώσουν. Οι αστροναύτες καταναλώνουν  το πόσιμο νερό μετά από μακρά περίοδο παραμονής στο διάστημα και καταναλώνουν τα δικά τους ανακυκλωμένα απόβλητα! Κατά μέσο όρο, ένας αστροναύτης πίνει 730 λίτρα των ούρων του μέσα σε ένα χρόνο παραμονής στο διάστημα. Για την ιστορία, η ανακύκλωση των αποβλήτων κρατά οχτώ μέρες οπότε και τα απόβλητα στο διάστημα είναι περιορισμένα.

• 4

Μπορεί να πνιγείς φορώντας στολή αστροναύτη

Στο διάστημα το νερό χρησιμοποιείται όχι για να πίνετε, αλλά για τις στολές προκειμένου να μένουν ενυδατωμένοι οι αστροναύτες. Αν κάτι στη στολή δεν λειτουργήσει σωστά, τότε το νερό μπορεί να ξεχυθεί και ο αστροναύτης που τη φορά να πνιγεί. Ο Ιταλός αστροναύτης Luca Parmitano παραλίγο να αφήσει την τελευταία του πνοή κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης στο διαστημόπλοιο. Ενώ βρισκόταν έξω, αισθάνθηκε τον λαιμό του να πιέζετε αφού η στολή του γέμιζε νερό. Οι συνάδελφοί του αντιλήφθηκαν τι συνέβη και τον έσωσαν βάζοντας τον στο εσωτερικό του διαστημοπλοίου, τη στιγμή που το νερό είχε αρχίσει να καλύπτει τη μύτη του. Ο Parmitano λίγο έλειψε να σκοτωθεί, όταν σε μια κίνηση απελπισίας έβγαλε την βαλβίδα ασφαλείας που βρίσκεται στο κράνος των στολών, στο ύψος του αυτιού. Για καλή του τύχη, οι συνάδελφοι του τον έβαλαν κυριολεκτικά το τελευταίο δευτερόλεπτο μέσα στο διαστημόπλοιο αφού αν εκτιθόταν το αυτί του στο διάστημα θα είχε σκοτωθεί ακαριαία.

• 3

Ο εφιάλτης της αποσυμπίεσης

Τον Ιούνιο του 1971 το πλήρωμα του Soyuz 11 σκοτώθηκε εξαιτίας της αποσυμπίεσης κατά την επανεισαγωγή τους στο διαστημόπλοιο. Τι συμβαίνει όμως κατά την  αποσυμπίεση που θεωρείται ως ο εφιαλτικότερος θάνατος για έναν αστροναύτη; Ένας άνθρωπος που κατάφερε να επιβιώσει διηγήθηκε τι του συνέβη. Πρόκειται για έναν τεχνικό που εργαζόταν σε θάλαμο με συνθήκες κενού στις εγκαταστάσεις της NASA στο Χιούστον. Ο τεχνικός τότε είχε βγάλει κατά λάθος τη βαλβίδα από το κράνος του και μέσα σε δευτερόλεπτα λιποθύμησε. Ο ίδιος διηγήθηκε πως το τελευταίο πράγμα που θυμάται είναι ότι ένιωσε τη γλώσσα του σαν να… βράζει! Όμως τα συμπτώματα της αποσυμπίεσης ποικίλουν ανάλογα με τον άνθρωπο και την έκθεση του σε συνθήκες κενού: Οι πνεύμονες πρήζονται σε δευτερόλεπτα και μπορεί να εκραγούν αν κρατηθεί η αναπνοή, το αίμα να «βράσει» στις φλέβες με αποτέλεσμα να σταματήσει η κυκλοφορία.

• 2

Η σεξουαλική ζωή των αστροναυτών

Οι αστροναύτες παραμένουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε συνθήκες που ο μέσος άνθρωπος δεν θα άντεχε σε καμία των περιπτώσεων. Τι κάνουν όμως για την σεξουαλική του ζωή; Η μηδενική βαρύτητα δεν τους επιτρέπει να κάνουν τίποτα. Η Vanna Bonta, αποφάσισε να τους βοηθήσει δημιουργώντας έναν υπνόσακο προκειμένου τα σώματα να μένουν σταθερά και να γίνεται η πράξη. Όμως και πάλι οι αστροναύτες δυσκολεύονται αφού οι συνθήκες που επικρατούν κάνουν την σεξουαλική πράξη να μοιάζει με μια διαδικασία που δεν έχει καμία σχέση με αυτή που γίνεται στη Γη. Καταρχάς, η αρτηριακή πίεση των αστροναυτών είναι χαμηλή εξαιτίας της βαρύτητας, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι είναι πολύ μειωμένη η ροή του αίματος… Επίσης η εφίδρωση είναι πολύ πιο έντονη στη μειωμένη βαρύτητα και για να γίνει η πράξη, πρέπει τα κοστούμια των αστροναυτών να βιδωθούν σε μια συγκεκριμένη σταθερή επιφάνεια.

• 1

Μία γιγαντιαία μαύρη τρύπα κινείται στο διάστημα

Η μαύρη τρύπα B31715 + 425 με εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη μάζα από τον Ήλιο κινείται στο σύμπαν διανύονταν τρία εκατομμύρια μίλια την ώρα. Αυτή τη στιγμή απέχει δύο δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη. Με βάση την απείθαρχη πορεία της, οι ερευνητές πιστεύουν πως πιθανότατα θα συγκρουστεί με κάποιον γαλαξία και αντί να συγχωνευτούν, θα γίνει μια τεράστια έκρηξη και θα «σπάσει». Τότε θα δημιουργηθούν μικρότερες μαύρες τρύπες, οι οποίες ονομάζονται «γυμνές μαύρες τρύπες».