Απόδοση μίας υπερμεγέθους μαύρης τρύπας
Απόδοση μίας υπερμεγέθους μαύρης τρύπας | Shutterstock

Την παλαιότερη αλλά και πιο μακρινή από τη Γη μαύρη τρύπα που έχει παρατηρηθεί ποτέ ανακάλυψε πρόσφατα ομάδα επιστημόνων, σε έναν αρχαίο γαλαξία που δημιουργήθηκε μόλις 400 εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang.

Αυτό το τερατώδες ουράνιο σώμα κατοικεί στον γαλαξία GN-z11, ο οποίος απέχει 13,4 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη και δημιουργήθηκε, σε συμπαντικά μεγέθη, μερικές στιγμές μετά τη γέννηση του κόσμου, σύμφωνα με το Space.com.

Η ανακάλυψη

Για τη σημαίνουσα ανακάλυψη ευθύνεται το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ και ο επικεφαλής της ομάδας, Roberto Maiolino, που περιέγραψε την ανακάλυψη ως «ένα τεράστιο άλμα προς τα εμπρός» για την κατανόηση των μαύρων τρυπών.

Η ερευνητική του ομάδα παρατήρησε αυτή την «υπερμεγέθη» μαύρη τρύπα μέσω του διαστημικού τηλεσκοπίου james Webb της NASA, ακολουθώντας τα ενεργειακά της κατάλοιπα. Βλέπετε, αυτή η μαύρη τρύπα είναι τόσο μεγάλη, ώστε δεν περιφέρεται απλά μέσα στον γαλαξία της, αλλά τον απορροφά στο βαρυτικό της πεδίο.

Ανήκoντας στην κατηγορία των «supermassive» black holes, υπολογίζεται ότι καταλαμβάνει μάζα 6 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από αυτή του ήλιου μας. Τυπικά, ένα αστέρι -από τα οποία προέρχονται οι μαύρες τρύπες- χρειάζεται να έχει μάζα μόλις 20 φορές μεγαλύτερη του Ήλιου για να γίνει η μετατροπή.

Λεβιάθαν του διαστήματος

Η δημιουργία των υπερμεγεθών μαύρων τρυπών προκαλεί έως και σήμερα την επιστημονική μας κατανόηση του σύμπαντος, αφού δεν συνάδει με τα υπάρχοντα μαθηματικά μοντέλα. Για παράδειγμα, αυτή η πρόσφατη, καταναλώνει τον πλησίον γαλαξία της με ταχύτητα που δεν προβλέπει καμία εξίσωση.

Ο κ. Maiolino τόνισε μάλιστα πως, με βάση την παρούσα κατανόησή μας, μία τέτοια μαύρη τρύπα δεν θα έπρεπε να υπάρχει, δεδομένης της ηλικίας του σύμπαντος. Δηλαδή, ακόμα και αν αξιωθούμε πως δημιουργήθηκε τη στιγμή που γεννήθηκε το σύμπαν, δεν θα προλάβαινε να αποκτήσει τέτοιο μέγεθος, ακόμα και στα εκατοντάδες δισεκατομμύρια χρόνια που μεσολάβησαν έκτοτε.