Τα διαφορετικά συστατικά του κραγιόν στο μικροσκόπιο
Τα διαφορετικά συστατικά του κραγιόν στο μικροσκόπιο | www.unipd.it

Το αρχαιότερο εν γνώση μας κραγιόν στον κόσμο χρησιμοποιούταν πριν από 5.000 χρόνια στο σημερινό νότιο Ιράν, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Η βαθυκόκκινη μπογιά για τα χείλη, περιεχόμενη σε ένα πέτρινο φιαλίδιο, βρέθηκε σε ένα αρχαίο νεκροταφείο το 2001, αλλά οι ερευνητές μόλις πρόσφατα κατάφεραν να τη χρονολογήσουν.

Όπως γράφει το BBC, η ανάλυση του αρχαιολογικού ευρήματος έγινε από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Πάντοβα στην Ιταλία, σε συνεργασία με το τμήμα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Τεχεράνης, και δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του ιδρύματος

Ένας από τους ερευνητές που το ανέλυσαν, ο καθηγητής αρχαιολογίας Massimo Vidale, είπε στο μέσο ότι κατά πάσα πιθανότητα το φορούσαν οι γυναίκες «της υψηλής κοινωνίας πριν από 5.000 χρόνια».

Πώς χρονολογήθηκε το αρχαίο κραγιόν

Για να προσδιορίσουν την ηλικία του καλλυντικού, οι ερευνητές εφάρμοσαν ραδιοχρονολόγηση άνθρακα, η οποία αποκάλυψε πως η φιάλη του κραγιόν καθώς και το περιεχόμενό του προέρχονται από το 1.900 με 1.700 π.Χ.

Το φιαλίδιο που περιείχε την καλλυντική «πάστα» ανακαλύφθηκε σε νεκροταφείο της τρίτης χιλιετίας π.Χ. κοντά στον ποταμό Χαλίλ στην επαρχία Κερμάν, στο νοτιοανατολικό Ιράν. Το σκούρο κόκκινο περιεχόμενό του ήταν μείγμα πολλών χημικών στοιχείων, κυρίως αιματίτη, μαγγανίτη και βραουνίτη αναμεμειγμένα με κερί και φυτικά έλαια.

«Αυτή η ανακάλυψη αποκαλύπτει ότι οι Ιρανοί τεχνίτες πριν από 5.000 έως 4.000 χρόνια είχαν ήδη αναπτύξει μια πολύ προηγμένη γνώση για τις μεταλλικές, τις φυσικές και συνθετικές ενώσεις που θα μπορούσαν να παράγουν.  Τα ελάχιστα ίχνη μολύβδου υποδηλώνουν επίσης ότι κατανοούσαν τους κινδύνους της ουσίας», σημείωσε ο κ. Vidale.

Ο καθηγητής ήταν ωστόσο επιφυλακτικός για τον χαρακτηρισμό του αντικειμένου ως το παλαιότερο κραγιόν στον κόσμο, καθώς εκτιμά πως πάντα υπάρχει η πιθανότητα να προκύψει ένα προγενέστερο δείγμα.