Μενού
  • Α-
  • Α+

Συγκλονισμένη παραμένει η τοπική κοινωνία στους Αντιφιλίππους της Καβάλας με τη συντριβή του Antonov που μετέφερε όπλα και πυρομαχικά από τη Σερβία με τελικό προορισμό το Μπαγκλαντές. Ο Ουκρανός πιλότος του cargo αεροσκάφους, προσπάθησε να αποτρέψει το μοιραίο, όμως η φωτιά στον έναν κινητήρα του αεροπλάνου δεν του επέτρεψε να σώσει τον εαυτό του και τους 7 συναδέλφους του, ωστόσο, η ηρωική του προσπάθεια να μην καταπέσει το Antonov σε κατοικημένη περιοχή, ευοδώθηκε, με αποτέλεσμα να μην θρηνήσουμε περισσότερα θύματα.

Στην συνομιλία που είχε με τον πύργο ελέγχου, ο πιλότος έχοντας πλέον καταλάβει ότι δεν θα καταφέρει να κατεβάσει το αεροπλάνο σε αεροδιάδρομο, έκανε απονενοημένες προσπάθειες για να μην ρίξει την «ιπτάμενη βόμβα» σε κατοικημένη περιοχή, καθώς γνώριζε ότι αν γινόταν κάτι τέτοιο, θα μιλούσαμε με όρους εθνικής τραγωδίας. Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star αποκάλυψε τον δραματικό διάλογο του πιλότου του μοιραίου αεροσκάφους με τον πύργο ελέγχου. 

Πιλότος Antonov: Εχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω

Πύργος Ελέγχου: Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας;

Πιλότος Antonov: Δημιουργούνται και άλλα προβλήματα στο αεροσκάφος. Θα προσπαθήσω να προσγειωθώ στην Καβάλα.

Πιλότος Antonov: Ενημέρωσέ μας

Πιλότος Antonov: Χάνω το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο

Η πορεία του αεροσκάφους πριν συντριβεί

Οπως έχει καταγραφεί στις σχετικές πλατφόρμες, το αεροσκάφος κάνει στροφή 180 μοιρών ενώ πετούσε πάνω από τη θάλασσα κοντά στο όρος Αθως με κατεύθυνση προς τη Χρυσούπολη της Καβάλας. Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά στις 22:48 ο πιλότος του Antonov εξέπεμψε σήμα κινδύνου στον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου Χρυσούπολης. Τελικά το αεροσκάφος δεν έφτασε έως το αεροδρόμιο και χάθηκε από τα ραντάρ πριν καταφέρει να προσεγγίσει στο αεροδρόμιο κι ενώ είχε μετατραπεί σε μία μπάλα φωτιάς, κατέπεσε έξω από τον οικισμού Παλαιοχωρίου Καβάλας.

Τα 38 λεπτά πριν από την τραγωδία

Το μοιραίο Antonov είχε απογειωθεί από τη Νις της Σερβίας, με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο, όπως ανακοίνωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας με τελικό προορισμό το Μπαγκλαντές. Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες Αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς τη Ντάκα, με ενδιάμεσους σταθμούς το Αμμάν της Ιορδανίας και το Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας.

Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 το βράδυ του Σαββάτου. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα 4 αναφέροντας χαρακτηριστικά: «may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα».

Η ΥΠΑ ενεργοποίησε άμεσα τα πρωτόκολλα και στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας, ενημερώνοντας ότι οδηγείται σε αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση, ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Αμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

«Μας φάνηκε σαν πυρηνική βόμβα»

Ο Πασχάλης Λιόντας, κάτοικος του χωριού, είδε με τα μάτια του το φλεγόμενο αεροσκάφος να οδηγείται στη μοιραία πτώση, καθώς το σπίτι του βρίσκεται πολύ κοντά στο σημείο της συντριβής. Ο ίδιος περιέγραψε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» εκείνα τα κρίσιμα λεπτά. «Είχαμε πανικοβληθεί στην αρχή, τώρα ηρεμήσαμε, γύρισε η καρδιά μας στη θέση της. Το αεροσκάφος ήταν φλεγόμενο, έπεσε χαμηλά, σύρθηκε γύρω στα 200 μέτρα και μετά έγινε η μεγάλη έκρηξη. Δεν καταλάβαμε τι έγινε, μας φάνηκε σαν πυρηνική βόμα», δήλωσε. Αμέσως ο κ. Λιόντας κάλεσε την Αστυνομία, ενώ οι κάτοικοι των Αντιφιλίππων βγήκαν στην πλατεία του χωριού και υπήρξε ενημέρωση από το δημαρχείο. Όπως δήλωσε ο ίδιος, η ηλεκτροδότηση στους Αντιφιλίππους δεν έχει αποκατασταθεί ακόμα.

«Ευτυχώς δεν έπεσε σε κατοικημένη περιοχή»

Ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, αντιπτέραρχος ε.α., εξήγησε στο MEGA πως το τετρακινητήριο Antonov μπορεί να πετάξει στον αέρα με τρεις ή ακόμα και δύο κινητήρες. Σύμφωνα με την εκτίμησή του, η φωτιά δεν ήταν δυνατό να σβήσει και μεταδόθηκε και στον άλλο κινητήρα. «Πιθανώς να υπήρξαν καπνοί και αναθυμιάσεις στο cockpit και να δημιουργήθηκαν προβλήματα ορατότητας και λιποθυμίας», δήλωσε και τόνισε πως το ευτυχές γεγονός μέσα σε αυτή την τραγωδία ήταν ότι το αεροσκάφος δεν έπεσε σε κατοικημένη περιοχή.

Σαρηγιάννης: Δεν απειλείται η υγεία των κατοίκων

Για την επικινδυνότητα του φορτίου μίλησε στην ίδια εκπομπή ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης, καθηγητής του Τμήματος Χημικών Μηχανικών ΑΠΘ. Το υπουργείο Άμυνας της Σερβίας είχε κάνει λόγο πως το φορτίο περιείχε φωτιστικά βλήματα, με τον καθηγητή να εξηγεί πως «ξέρουμε ότι αυτά περιέχουν φώσφορο και μετά από έκρηξη μπορεί να δώσει διοξείδιο του φωσφόρου, που μοιάζει με λευκή σκόνη». Ο κος Σαρηγιάννης τόνισε πως αυτή η άσπρη σκόνη προκαλεί ερεθισμούς στα μάτια και στα χείλη, ωστόσο δεν απειλεί σε βάθος χρόνου την υγεία του ανθρώπου και του οικοσυστήματος. Αν και δεν υπάρχει ένδειξη για ισχυρή τοξικότητα στην περιοχή, εκείνο που τον ανησυχεί είναι η ύπαρξη καύσης μεταλλικών και πλαστικών βλημάτων του αεροσκάφους, τα οποία με τη σειρά τους δίνουν τοξικές ουσίες.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA