ΚΟΙΝΩΝΙΑ
03/08/2022 00:15

Σαν σήμερα 3 Αυγούστου συνετρίβη στη Σάμο το αεροσκάφος «Νήσος Μήλος» - 34 νεκροί

Ηταν 3 Αυγούστου του 1989 όταν ένα μικρό δικινητήριο αεροπλάνο της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας, το «Νήσος Μήλος», συνετρίβη στο όρος Κερκετέας στη Σάμο, παρασύροντας στον θάνατο 34 ψυχές - Γιατί το όνομα του αεροσκάφους θεωρήθηκε «καταραμένο» και ποιος ευθύνεται για την τραγωδία

Newsroom
Κείμενο: Newsroom
Σαν σήμερα 3 Αυγούστου συνετρίβη στη Σάμο το αεροσκάφος «Νήσος Μήλος» - 34 νεκροί
Πηγή: i-samos.gr / samostoday.gr
Ανάγνωση:

Συμπληρώνονται σαν σήμερα 33 χρόνια από την αποφράδα 3η Αυγούστου 1989, όταν ένα δικινητήριο αεροσκάφος τύπου Shorts 330-200 συνετρίβη στη Σάμο, στο όρος Κερκετέας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 34 επιβαίνοντες (31 επιβάτες και τα τρία μέλη του πληρώματος). Η πτήση 545 της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας είχε απογειωθεί στις 13:15 από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης με τελικό προορισμό την Κω, έχοντας ενδιάμεση στάση τη Σάμο. Λίγα λεπτά όμως πριν τις 17:00 το μικρό αεροσκάφος (Shorts 330-200) χάθηκε από τα ραντάρ.

Οπως έδειξαν τα ευρήματα της έρευνας που ακολούθησε του δυστυχήματος, ο πιλότος του αεροσκάφους αποφάσισε κάποια στιγμή, για αδιευκρίνιστο λόγο, να αγνοήσει την πτήση με τη βοήθεια οργάνων και να πετάξει σε VMC συνθήκες, γνωστή και ως πτήση «εξ όψεως». Παρά το γεγονός ότι ήταν καλοκαίρι, ο ουρανός ήταν καλυμμένος από πυκνή νέφωση και αυτό δεν θα έπρεπε να είχε επηρεάσει την πτήση εφόσον οι χειριστές χρησιμοποιούσαν τους Κανόνες Ενόργανης Πτήσης. Κάτι το ανθρώπινο λάθος, ίσως και η υπερεκτίμηση των ικανοτήτων του κυβερνήτη, το μικρό αεροπλάνο προσέκρουσε στις νεφοσκεπείς πλαγιές του βουνού στα βορειοδυτικά της Σάμου, με αποτέλεσμα τον θάνατο όλων των επιβαινόντων, βυθίζοντας στο πένθος όλη τη χώρα.

Το σημείο της πρόσκρουσης εντοπίστηκε μετά ένα 24ωρο από ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας. Αρχικά, οι Αρχές πίστεψαν πως το αεροσκάφος είχε πέσει στη θάλασσα, αλλά ένας βοσκός που είχε υπάρξει μάρτυρας του τραγικού συμβάντος έδειξε στα σωστικά συνεργεία το ακριβές σημείο της συντριβής. Το βράδυ εκείνης της ημέρας έπεσαν στη «μάχη» της διάσωσης οι καταδρομείς του 4ου ΕΤΕΘ, ενώ αργότερα στην επιχείρηση μπήκε και ένα C-130 αλλά και ελικόπτερα, καθώς το όρος Κερκετέας βρίσκεται σε υψόμετρο 1.370 μέτρων, ενώ η κορυφή του βουνού είναι στα 1.420 μέτρα.

«Στη δύσβατη περιοχή Κοντριές, στο βουνό Κερκετέας και σε ύψος 1.570 μέτρων, οι λοκατζήδες άγγιξαν τη φρίκη. Το αεροπλάνο ήταν κομμένο στα δύο. Το ένα καιγόταν ακόμα και σε απόσταση 200 μέτρων είχαν εκτοξευθεί ανθρώπινα μέλη, αποσκευές και προσωπικά είδη των θυμάτων της μοιραίας πτήσης» περιέγραφε ανάγλυφα στο τότε ρεπορτάζ του ο «Ελεύθερος Τύπος» δίνοντας έτσι παραστατικά το θέαμα που αντίκρισαν οι διασώστες.

«Καθώς με την ανατολή του ηλίου άρχισε να διαλύεται η ομίχλη και διακρίναμε ένα ένα τα ανθρώπινα ευρήματα, νιώθαμε απαρηγόρητοι», είχε δηλώσει ένας γιατρός που συμμετείχε στην ομάδα διάσωσης. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εποχής, τις επόμενες μέρες οι διασώστες άναψαν φωτιές, ώστε με τον καπνό να αντιμετωπίσουν τη δυσοσμία. Ο θάνατος των επιβατών ήταν ακαριαίος. Οι μοναδικοί που ήταν σε θέση να αναγνωριστούν ήταν δυο ενήλικες και ένα μικρό παιδί, το οποίο ταξίδευε με τους γονείς του στην Κω για να βαπτιστεί.

Το... γρουσούζικο «Νήσος Μήλος» και τα λάθη του πιλότου

Αμέσως άρχισε να κυκλοφορεί στα τότε Μέσα Ενημέρωσης πως το όνομα «Νήσος Μήλος» θα έπρεπε να θεωρηθεί... καταραμένο καθώς ήταν το δεύτερο αεροσκάφος της Ολυμπιακής που καταπέφτει και είχε το συγκεκριμένο όνομα, μετά το YS-11 που είχε συντριβεί στην Κοζάνη το 1976! Πέραν όμως των όποιων... δεισιδαιμονιών που μπορεί να προκάλεσε το συγκεκριμένο δυστύχημα, το πιο σημαντικό ήταν να εξακριβωθούν τα αίτια της τραγωδίας κάτι που έγινε τις επόμενες ημέρες. Συγκεκριμένα, από τα «ραντάρ» των ειδικών πέρασαν τα ενδεχόμενα της τεχνικής βλάβης ή ακόμη και του τρομοκρατικού χτυπήματος. Τελικά όμως, θα αποδεικνυόταν πως ο μοναδικός υπεύθυνος ήταν ο πιλότος του αεροπλάνου καθώς το αεροσκάφος όχι μόνο δεν έφερε χτυπήματα από εξωγενή παράγοντα αλλά το τελευταίο στίγμα έδειξε πως πετούσε σε επικίνδυνα χαμηλό ύψος, μόλις στα 3.000 πόδια, ενώ με βάση το σχέδιο πτήσης θα έπρεπε να βρίσκεται στο διπλάσιο ύψος. Την ίδια ώρα το μαύρο κουτί δεν έδωσε κάποια άλλη πληροφορία που θα μπορούσε να ρίξει φως στα αίτια του δυστυχήματος. Μάλιστα, λίγα δευτερόλεπτα πριν τη σύγκρουση ο πιλότος είχε προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου, το οποίο έπιασε γαλλικός δορυφόρος τύπου Solar

Οπως συμπέραναν οι Αρχές, το πιθανότερο σενάριο ήταν πως για το δυστύχημα ευθυνόταν ο λανθασμένος χειρισμός του κυβερνήτη, ο οποίος επέλεξε να πετάξει χωρίς τη βοήθεια των οργάνων, ενώ είχε ομίχλη, με αποτέλεσμα να δει τελευταία στιγμή τον ορεινό όγκο και να μην καταφέρει να αποφύγει τη σύγκρουση. Ενα ανθρώπινο λάθος που κόστισε 34 ζωές.

Συγγενείς και φίλοι πήγαιναν στα γραφεία της Ολυμπιακής στη Θεσσαλονίκη και ζητούσαν πληροφορίες για τους δικούς τους, με κραυγές, κλάματα, κατάρες και απειλές. Η αστυνομία της Σάμου συγκέντρωσε σε μια αίθουσα του νοσοκομείου όλα τα προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων, ώστε να δοθούν στους συγγενείς. Οι τίτλοι των εφημερίδων ήταν ανατριχιαστικοί. «Τραγωδία. 34 νεκροί από την πτώση του «Νήσος Μήλος», «Κρανίου τόπος η βουνοκορφή», «Σκηνές αλλοφροσύνης στο νοσοκομείο της Σάμου. Αδύνατη η αναγνώριση των θυμάτων», «Κλάματα, κραυγές και κατάρες». Το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNN ανέφερε ότι το δυστύχημα προκλήθηκε από «επιπολαιότητα υπό την επιεικέστερη μορφή της».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Google News
Ακολουθήστε το Reader στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.
# TAGS:
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΣΑΜΟΣ ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ
Newsroom
Κείμενο: Newsroom

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ