Καθώς οι επιπτώσεις από τα σχέδια του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για τους δασμούς αμβλύνονται, μια σκληρή αλήθεια αναδύεται για την αυτοκινητοβιομηχανία: Ανάμεσα στους πολλούς χαμένους, η Tesla Inc. του Έλον Μασκ ξεχωρίζει ως ξεκάθαρος νικητής.
Η κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων διαθέτει μεγάλα εργοστάσια στην Καλιφόρνια και το Τέξας που παράγουν όλα τα αυτοκίνητα που πουλάει στις ΗΠΑ, απομονώνοντάς τη σε μεγαλύτερο βαθμό από τις νέες εισφορές του Τραμπ στις εισαγωγές αυτοκινήτων και βασικών εξαρτημάτων. Οι μεγάλοι ανταγωνιστές, από τη νοτιοκορεατική Hyundai Motor Co. μέχρι τη γερμανική Volkswagen AG και την αμερικανική General Motors Co. εν τω μεταξύ, θα αντιμετωπίσουν σύντομα απότομα υψηλότερο κόστος.

Ο Τραμπ αρνείται ότι ο Μασκ ενημερώθηκε αναφορικά με απόρρητο σχέδιο για ενδεχόμενο πόλεμο με την Κίνα
«Υπάρχουν πολύ λίγοι νικητές» δήλωσε σε τηλεφωνική συνέντευξη ο Σαμ Φιοράνι, αντιπρόεδρος των παγκόσμιων προβλέψεων για τα οχήματα της AutoForecast Solutions. «Οι καταναλωτές θα είναι χαμένοι, επειδή θα έχουν μειωμένες επιλογές και υψηλότερες τιμές» πρόσθεσε, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
Η Ford Motor Co. θα μπορούσε επίσης να αντιμετωπίσει λιγότερο σοβαρές επιπτώσεις από ό,τι ορισμένοι ανταγωνιστές της, καθώς περίπου το 80% των αυτοκινήτων που πουλάει στις ΗΠΑ κατασκευάζεται στην εγχώρια αγορά.
Από την επόμενη εβδομάδα, οι νέοι δασμοί 25% θα ισχύουν για όλα τα εισαγόμενα επιβατικά οχήματα και ελαφρά φορτηγά, καθώς και για βασικά εξαρτήματα όπως κινητήρες, κιβώτια ταχυτήτων και ηλεκτρικά εξαρτήματα, επιπλέον των δασμών που ήδη ισχύουν.
Διαβάστε ακόμη: Η Ιαπωνία προβλέπει «μεγάλο αντίκτυπο» στην παγκόσμια οικονομία από τους δασμούς του Τραμπ
Ο αντίκτυπος των δασμών του Τραμπ στην Tesla
Σύμφωνα με την ανάλυση του αμερικανικού Μέσου, η Tesla είναι η «λιγότερο εκτεθειμένη» στους νέους δασμούς λόγω των εγχώριων κατασκευαστικών δραστηριοτήτων της, έγραψε ο αναλυτής της CFRA Research Garrett Nelson σε ανάλυση αυτή την εβδομάδα. Η ίδια η Tesla καυχιόταν αυτή την εβδομάδα για τα αμερικανικά της διαπιστευτήρια, λέγοντας σε μια ανάρτηση στο X ότι τα μοντέλα της «είναι τα πιο αμερικανικής κατασκευής αυτοκίνητα».
Παρόλα αυτά, ο κατασκευαστής δεν θα μείνει εντελώς ανεπηρέαστος. Ο Έλον Μασκ δήλωσε σε μια ανάρτηση στο X την Τετάρτη ότι οι δασμοί θα εξακολουθούν να έχουν «σημαντικό» αντίκτυπο στην εταιρεία.

Σύγκρουση συμφερόντων και η εξαίρεση
Ο εξέχων ρόλος του Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla να επιβλέπει τις περικοπές στο ομοσπονδιακό εργατικό δυναμικό, προκάλεσε ερωτήματα σχετικά με πιθανή σύγκρουση συμφερόντων. Ο Τραμπ αρνήθηκε ότι συζήτησε τους δασμούς με τον Μασκ.
«Ποτέ δεν μου ζήτησε χάρη σε επιχειρηματικό επίπεδο» δήλωσε ο Τραμπ σε εκδήλωση στο Οβάλ Γραφείο την Τετάρτη, καθώς υπέγραφε το διάγγελμα που έθετε σε ισχύ τους δασμούς στα αυτοκίνητα. «Είμαι πραγματικά λίγο έκπληκτος από αυτό».
Οι δασμοί δίνουν πλεονέκτημα στις αυτοκινητοβιομηχανίες που προμηθεύονται σε μεγάλο βαθμό εξαρτήματα στις ΗΠΑ, ενώ ο Τραμπ επέτρεψε και μια εξαίρεση: Οι νέοι δασμοί θα ισχύουν μόνο για το μη αμερικανικό μερίδιο των οχημάτων και των εξαρτημάτων που εισάγονται στο πλαίσιο μιας συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου με τον Καναδά και το Μεξικό.
Αυτό αναμένεται να απαλύνει το πλήγμα για τα οχήματα των οποίων οι γραμμές εφοδιασμού διασχίζουν την ήπειρο. Οι δασμοί στα εξαρτήματα από τον Καναδά και το Μεξικό που συμμορφώνονται με την εμπορική συμφωνία δεν θα τεθούν επίσης σε ισχύ έως ότου οι ΗΠΑ δημιουργήσουν μια διαδικασία για την είσπραξη των εν λόγω εισφορών.
Οι γείτονες των ΗΠΑ θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτό το παράθυρο για να προσπαθήσουν να αποτρέψουν την πλήρη εφαρμογή, έστω και αν αυτό είναι απίθανο.
Η κίνηση αυτή αποτελεί ωστόσο μια ευρεία επίθεση κατά της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου της ηπείρου, την οποία ο Ντόναλντ Τραμπ επαναδιαπραγματεύτηκε κατά την πρώτη θητεία του στην εξουσία και η οποία οδήγησε σε μια στενά ολοκληρωμένη αλυσίδα εφοδιασμού που εκτείνεται στη Βόρεια Αμερική. Ο πρωθυπουργός του Καναδά Μαρκ Κάρνεϊ χαρακτήρισε τους δασμούς «άμεση επίθεση».
Διαβάστε ακόμη: Οργισμένες αντιδράσεις από Ιαπωνία και Καναδά για τους δασμούς του Τραμπ
Οι εισαγόμενες μάρκες με τις μεγαλύτερες πιέσεις
Οι μάρκες από Καναδά, Ασία και Ευρώπη που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα εισαγόμενα οχήματα θα αντιμετωπίσουν τις μεγαλύτερες πιέσεις. Η Hyundai της Νότιας Κορέας κινδυνεύει να είναι από τις πιο σκληρά πληγείσες. Παρόλο που η αυτοκινητοβιομηχανία και η θυγατρική της Kia διαθέτουν εργοστάσια στην Αλαμπάμα και τη Τζόρτζια - και ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα σχέδιο επέκτασης στις ΗΠΑ ύψους 21 δισ. δολαρίων - εισήγαγαν πέρυσι περισσότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα στις ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας περισσότερες από τις μισές πωλήσεις της στη χώρα, σύμφωνα με στοιχεία της Global Data.
Η Hyundai «παραμένει προσηλωμένη στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ μέσω της τοπικής παραγωγής και της καινοτομίας», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, σημειώνοντας ότι απασχολεί 570.000 άτομα στις ΗΠΑ.
Η Hyundai και η Kia μπορεί να χρειαστεί να πληρώνουν έως και 10 τρισεκατομμύρια γουόν (7 δισεκατομμύρια δολάρια) κάθε χρόνο για δασμούς στις ΗΠΑ, εάν εκτελεστούν οι δασμοί 25%, σύμφωνα με τον Hyuk Jin Yoon, αναλυτή της SK Securities Co. με έδρα τη Σεούλ. Αυτό αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% του συνολικού λειτουργικού κέρδους που κέρδισαν οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες το 2024.
Και παρά το γεγονός ότι διαθέτει τέσσερα εργοστάσια συναρμολόγησης που είναι διασκορπισμένα στο Κεντάκι, την Ιντιάνα, το Μισισιπή και το Τέξας, καθώς και εργοστάσια παραγωγής κινητήρων στη Δυτική Βιρτζίνια και την Αλαμπάμα, η Toyota Motor Corp, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, εισάγει περίπου τα μισά από αυτά που πουλάει στις ΗΠΑ. Εκπρόσωπος της Toyota δήλωσε ότι οι δραστηριότητες της εταιρείας στο Μεξικό είναι 100% συμβατές με τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου ανάμεσα στις ΗΠΑ, Μεξικό και Καναδά.

Σύμφωνα με το Bloomberg, ούτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ γλίτωσαν. Η General Motors εισάγει ορισμένα φορτηγά Chevrolet Silverado από εργοστάσια στο Μεξικό και τον Καναδά, το SUV Chevy Trax από τη Νότια Κορέα και το οικογενειακό της αυτοκίνητο, το crossover SUV Chevrolet Equinox. Πέρυσι η General Motors πούλησε περισσότερα από 200.000 το καθένα από τα Equinox και Trax, τα οποία είναι από τα φθηνότερα οχήματά της. Η αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει επίσης ηλεκτρικές εκδόσεις του Equinox και του Blazer στο Μεξικό.
Η Stellantis NV κατασκευάζει τα SUV Jeep Compass και Wagoneer SUV στο Μεξικό. Η εταιρεία εισάγει τα μίνι βαν Chrysler Pacifica από τον Καναδά και τα συμπαγή Dodge Hornet και Fiat 500 από την Ιταλία.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.