Μενού
ηλεκτρικό ποδήλατο
Ηλεκτρικό ποδήλατο στην Αστυπάλαι | Volkswagen
  • Α-
  • Α+

Μία σημαντική απόφαση στον τομέα της μικροκινητικότητας έλαβε την Πέμπτη 12 Οκτωβρίου το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Απαντώντας σε αίτηση προδικαστικής αποφάσεως την οποία υπέβαλε δικαστήριο του Βελγίου από τον Απρίλιο του 2022, έκρινε ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα δεν θεωρούνται μηχανοκίνητα οχήματα και άρα οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν την υποχρέωση να τα ασφαλίζουν. 

«Το ηλεκτρικό ποδήλατο δεν εμπίπτει στην υποχρέωση ασφάλισης των μηχανοκίνητων οχημάτων, διότι δεν κινείται αποκλειστικά από μηχανικό σύστημα πρόωσης», αναφέρεται στην απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έδρα του οποίου βρίσκεται στο Λουξεμβούργο.

«Συσκευές που δεν κινούνται αποκλειστικά από μηχανικό σύστημα, όπως το ηλεκτρικό ποδήλατο το οποίο μπορεί να επιταχύνει έως τα 20 χλμ/ώρα χωρίς υποβοήθηση από τα πετάλια, δεν θεωρείται ικανό να προκαλέσει σωματικές βλάβες ή υλικές ζημιές σε τρίτους που είναι αντίστοιχες αυτών από μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα, φορτηγά ή άλλα οχήματα που κινούνται αποκλειστικά από μηχανική ισχύ και μπορούν να αναπτύξουν σημαντικές υψηλότερες ταχύτητες», αναφέρεται στην απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου.

Η υπόθεση έφθασε στο δικαστήριο μετά από ένα τροχαίο δυστύχημα που είχε συμβεί στο Βέλγιο, όταν ένας αναβάτης ηλεκτρικού ποδηλάτου είχε τραυματιστεί σοβαρά από αυτοκίνητο και απεβίωσε μετά από πολύμηνη νοσηλεία. Κατά την εκδίκαση της υπόθεσης στο Βέλγιο προκειμένου η οικογένεια του θύματος να λάβει αποζημίωση, προέκυψε διαμάχη σχετικά αν το ηλεκτρικό ποδήλατο πρέπει να θεωρείται όχημα ή όχι. Και άρα αν το θύμα θεωρείται «οδηγός οχήματος» ή «ευάλωτος χρήστης του δρόμου», όπως ένας πεζός, και άρα – σύμφωνα με τον βελγικό νόμο δικαιούται αποζημίωσης. Το δικαστήριο του Βελγίου απευθύνθηκε σε αυτό της ΕΕ προκειμένου να αποσαφηνιστεί ο προσδιορισμός του ηλεκτρικού ποδηλάτου.

Το Δικαστήριο της ΕΕ σημειώνει ότι η οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν προσδιορίζει αν ένα «όχημα» θα πρέπει να κινείται αποκλειστικά από μηχανικό σύστημα. Εντούτοις, παρατηρεί ότι η οδηγία αναφέρεται σε «ασφάλιση οχήματος», μία έκφραση που παραδοσιακά παραπέμπει στην ασφάλιση αστικής ευθύνης οχημάτων όπως μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα και φορτηγά.

Σύμφωνα με το Δικαστήριο της ΕΕ, το αντικείμενο της οδηγίας είναι να προστατεύει τα θύματα τροχαίων ατυχημάτων που προκαλούνται από μηχανοκίνητα οχήματα. Το «πνεύμα» της οδηγίας είναι ότι τα ηλεκτρικά ποδήλατα δεν περιλαμβάνονται στην κατηγορία των «οχημάτων».

Και η απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ καταλήγει: «Συσκευές που δεν κινούνται αποκλειστικά από μηχανικό σύστημα, όπως το ηλεκτρικό ποδήλατο το οποίο μπορεί να επιταχύνει έως τα 20 χλμ/ώρα χωρίς υποβοήθηση από τα πετάλια, δεν θεωρείται ικανό να προκαλέσει σωματικές βλάβες ή υλικές ζημιές σε τρίτους που είναι αντίστοιχες αυτών από μοτοσικλέτες, αυτοκίνητα, φορτηγά ή άλλα οχήματα που κινούνται αποκλειστικά από μηχανική ισχύ και μπορούν να αναπτύξουν σημαντικές υψηλότερες ταχύτητες».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA