Μενού
Η Αμερικανίδα αεροπόρος Αμέλια Έρχαρτ χαιρετάει από το Electra, πριν απογειωθεί από το Λος Άντζελες της Καλιφόρνια, στις 10 Μαρτίου 1937
Η Αμερικανίδα αεροπόρος Αμέλια Έρχαρτ χαιρετάει από το Electra, πριν απογειωθεί από το Λος Άντζελες της Καλιφόρνια, στις 10 Μαρτίου 1937 | AP Photo
  • Α-
  • Α+

Η τραγική και μυστηριώδης εξαφάνιση της πρωτοπόρου αεροπόρου Αμέλια Έρχαρτ, ενώ πετούσε πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό, καθήλωσε τον κόσμο για σχεδόν 87 χρόνια, παρακινώντας αμέτρητες έρευνες και αποστολές για να βρεθεί η απάντηση στο τι της συνέβη.

Μία ομάδα ενάλιων αρχαιολόγων και ειδικών της θαλάσσιας ρομποτικής με την Deep Sea Vision, μια εταιρεία εξερεύνησης ωκεανών με έδρα το Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, λέει ότι μπορεί να βρήκε ένα στοιχείο που θα δώσει τέλος στο θρίλερ δεκαετιών γύρω από την εξαφάνιση της Έρχαρτ. 

Με τη χρήση σόναρ, ενός εργαλείου χαρτογράφησης του πυθμένα των ωκεανών, η ομάδα εντόπισε μια ανωμαλία στον Ειρηνικό Ωκεανό - σε βάθος 4.877 μέτρων - που μοιάζει με ένα μικρό αεροσκάφος.

Η ομάδα πιστεύει ότι αυτή η «ανωμαλία» θα μπορούσε να είναι ένα Lockheed 10-E Electra, το αεροπλάνο των 10 επιβατών που πιλοτάριζε η Έρχαρτ όταν εξαφανίστηκε, ενώ προσπαθούσε να κάνει τον γύρο του κόσμου.

«Κάποιοι το αποκαλούν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια όλων των εποχών, νομίζω ότι είναι πράγματι το μεγαλύτερο μυστήριο όλων των εποχών» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Τόνι Ρομέο, πιλότος και πρώην αξιωματικός των μυστικών υπηρεσιών της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. «Έχουμε την ευκαιρία να δώσουμε ένα τέλος σε μια από τις σημαντικότερες αμερικανικές ιστορίες».

H Αμέλια Έρχαρτ λίγο πριν από την τελευταία της απογείωση στις 02 Ιουλίου 1937
H Αμέλια Έρχαρτ λίγο πριν από την τελευταία της απογείωση στις 02 Ιουλίου 1937 | EPA/NATIONAL ARCHIVES/HANDOUT HAND/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λύνοντας ένα υποβρύχιο μυστήριο

Οι εικόνες από το σόναρ τραβήχτηκαν σε απόσταση περίπου 161 χιλιομέτρων από το νησί Χάουλαντ, δήλωσε ο ίδιος, το επόμενο σημείο όπου η Αμέλια Έρχαρτ και ο πλοηγός Φρεντ Νούναν αναμενόταν να προσγειωθούν, μετά την τελευταία απογείωσή τους από το Λάε της Παπούα Νέας Γουινέας. Αφότου δεν προσγειώθηκαν ποτέ στον προορισμό τους, εκκίνησε μία μεγάλη έρευνα που κατέληξε 16 μέρες αργότερα. 

Το Deep Sea Vision σάρωσε περισσότερα από 13.468 τετραγωνικά χιλιόμετρα του πυθμένα του ωκεανού, χρησιμοποιώντας ένα προηγμένο αυτόνομο υποβρύχιο όχημα, γνωστό ως Hugin 6000. Η αποστολή της εταιρείας ξεκίνησε στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2023 και ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο.

Ο Ρομέο ελπίζει η ομάδα να μπορέσει να επιστρέψει στην περιοχή εντός του έτους για να γίνει καλύτερη παρατήρηση του αντικειμένου, ίσως και να γίνει προσπάθεια ανάσυρσής του στην επιφάνεια. 

«Αν και είναι πιθανό να πρόκειται για αεροπλάνο και ίσως ακόμη και για το αεροπλάνο της Αμέλια, είναι πολύ πρόωρο να το πούμε αυτό οριστικά» σημείωσε ο Άντριου Πιετρούζκα, ενάλιος αρχαιολόγος στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας Scripps του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας και επικεφαλής αρχαιολόγος του Project Recover, μιας οργάνωσης αφιερωμένης στην ανεύρεση στρατιωτών και αεροσκαφών του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Κατά τον ίδιο, μπορεί να πρόκειται και για λάθος στα δεδομένα του σόναρ, κάποιο άλλο αεροπλάνο ή γενικώς άλλο αντικείμενο. 

Αλλά, τόνισε πως είναι σημαντικό να συνεχιστεί η έρευνα στο σημείο για να ξεκαθαριστεί εάν πρόκειται ή όχι για το αεροσκάφος της Έρχαρτ. 

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη εικόνα από το εύρημα στερείται βασικών χαρακτηριστικών του Lockheed Electra, όπως οι διπλές μηχανές, σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Τζούρνταν, συνιδρυτή και πρόεδρο της Nauticos, μιας εταιρείας εξερεύνησης των ωκεανών.

«Είναι αδύνατο να αναγνωρίσουμε ο,τιδήποτε μόνο από μια εικόνα σόναρ» σημείωσε.

Για να μπορέσει να ειπωθεί με βεβαιότητα ότι πρόκειται για το αεροσκάφος της Έρχαρτ, οι ερευνητές πρέπει να επιστρέψουν στο σημείο και να εντοπίσουν την  πιστοποίηση "NR16020" που ήταν τυπωμένη στην κάτω πλευρά του φτερού του αγνοούμενου Lockheed. 

Ο Τζούρνταν εξήγησε πως εάν πρόκειται πράγματι για αυτό, το γεγονός ότι βρίσκεται σε τέτοιο βάθος είναι θετικό καθώς θα έχει συντηρηθεί καλά λόγω των εξαιρετικά χαμηλών θερμοκρασιών και της χαμηλής περιεκτικότητας σε οξυγόνο. 

Οι θεωρίες για την εξαφάνιση της Αμέλια Έρχαρτ

Ένα ντοκιμαντέρ του History Channel του 2017 είχε εισάγει μια θεωρία ότι η Έρχαρτ και ο Νούναν είχαν συντριβεί στα νησιά Μάρσαλ - περίπου 1.609 χιλιόμετρα μακριά από το νησί Χάουλαντ - όπου συνελήφθησαν και μεταφέρθηκαν στο νησί Σάιπαν, κρατήθηκαν όμηροι και τελικά πέθαναν.

Η θεωρία βασίστηκε σε μια φωτογραφία από τα Εθνικά Αρχεία των ΗΠΑ που περιείχε διάφορες θολές φιγούρες. Οι ερευνητές ισχυρίστηκαν ότι η αεροπόρος και το αεροπλάνο της εμφανίζονταν σε μία από τις εικόνες. 

Η πιο ευρέως διαδεδομένη θεωρία, που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση των ΗΠΑ και το Smithsonian, είναι ότι το αεροσκάφος συνετρίβη στον Ειρηνικό Ωκεανό, κοντά στο νησί Χάουλαντ, καθώς εξαντλήθηκαν τα καύσιμα. 

Η νέα εικόνα του σόναρ παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, λόγω της εγγύτητας του ευρήματος στο Χάουλαντ, δήλωσε η Ντόροθι Κοχρέιν, αξιωματούχος στο τμήμα αεροναυπηγικής του Εθνικού Μουσείου Αεροπορίας και Διαστήματος Smithsonian. Οι τελευταίες επικοινωνίες της αεροπόρου, άλλωστε, έδειχναν ότι πλησιάζει στο νησί - η επικοινωνία γινόταν ολοένα και πιο καθαρή δείγμα ότι πλησίαζε. 

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA