Μενού
pilotirio
Πιλοτήριο αεροσκάφους. | Shutterstock
  • Α-
  • Α+

Οι έντονες αναταράξεις σε πτήση της Singapore Airlines είχαν ως αποτέλεσμα την Τρίτη (21/05) τον θάνατο ενός Βρετανού και τους τραυματισμούς δεκάδων επιβατών που ταξίδευαν με το συγκεκριμένο αεροπλάνο.

Τα ακριβή αίτια του θανάτου του 73χρονου βρίσκονται υπό διερεύνηση. Οι αρχές ανακοίνωσαν ότι μπορεί να υπέστη καρδιακή προσβολή, αν και αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί.

Με βάση μαρτυρίες, τον αριθμό των τραυματισμών και την απότομη πορεία καθόδου του αεροσκάφους, οι ειδικοί επισημαίνουν τους σημαντικούς κινδύνους για τους επιβάτες και τα πληρώματα όταν εμφανίζονται αναταράξεις κατά την πτήση.

Να σημειωθεί ότι οι θάνατοι που σχετίζονται με αναταράξεις είναι αρκετά σπάνιοι, ωστόσο οι τραυματισμοί έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια.

Μετεωρολόγοι και αναλυτές σημειώνουν στο Associated Press ότι οι αναφορές για αναταράξεις έχουν επίσης αυξηθεί και υπογραμμίζουν τις πιθανές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η κλιματική αλλαγή στις συνθήκες κάθε πτήσης.

Τι είναι οι αναταράξεις

Οι ειδικοί συμβουλεύουν τους ταξιδιώτες να παραμένουν σε εγρήγορση και τονίζουν τη σημασία της χρήσης ζώνης ασφαλείας όποτε είναι δυνατόν ως «πρώτη γραμμή προστασίας», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στο AP.

Ο στροβιλισμός, οι αναταράξεις δηλαδή, είναι ουσιαστικά ασταθής αέρας που κινείται με μη προβλέψιμο τρόπο.

Οι περισσότεροι άνθρωποι συνδέουν το φαινόμενο με ισχυρές καταιγίδες, αλλά ο πιο επικίνδυνος τύπος είναι οι αναταράξεις του καθαρού αέρα, που συχνά εμφανίζονται χωρίς ορατή προειδοποίηση στον ουρανό.

Σύμφωνα με το AP, οι «αναταράξεις του καθαρού αέρα» συμβαίνουν συχνότερα κοντά σε ποταμούς που βρίσκονται σε μεγάλο υψόμετρο, καθώς δημιουργούνται αεριωθούμενα ρεύματα.

To Canadian Mental Health Association αναφέρει χαρακτηριστικά:

  • Οι αναταράξεις είναι απλώς ένα είδος αλλαγής στον αέρα γύρω από το αεροπλάνο.
  • Η κίνηση του αέρα καθώς θερμαίνεται από τον ήλιο προκαλεί αναταράξεις. Οι αλλαγές στον καιρό είναι μια άλλη αιτία.
  • Τα βουνά και άλλες γεωγραφικές δομές προκαλούν αναταράξεις όταν ο αέρας κινείται προς τα πάνω ή προς τα κάτω και αυτό το φαινόμενο κυματισμού μπορεί να διαρκέσει πολύ.
  • Τα ίδια τα αεροπλάνα διαταράσσουν τον αέρα και μπορούν να προκαλέσουν αναταράξεις στην πτήση πίσω τους.

Η παρακολούθηση του συνολικού αριθμού τραυματισμών που σχετίζονται με αναταράξεις σε όλο τον κόσμο είναι δύσκολη. Ωστόσο, ορισμένες χώρες δημοσιεύουν εθνικά δεδομένα.

Σύμφωνα με τον Guardian, το φαινόμενο των αναταράξεων προκαλείται από τη συνάντηση αέριων μαζών με διαφορετική θερμοκρασία, πίεση ή ταχύτητα, σε περιοχές όπου συγκρούονται διαφορετικά μοτίβα ανέμου, όπως όταν μια βάρκα πέφτει σε θαλασσοταραχή.

Περισσότερα από το ένα τρίτο όλων των περιστατικών αεροπορικών εταιρειών στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 2009 έως το 2018 σχετίζονταν με αναταράξεις.

Αναταράξεις: Στοιχεία για τους τραυματισμούς

Τα περισσότερα από αυτά τα περιστατικά είχαν ως αποτέλεσμα έναν ή περισσότερους σοβαρούς τραυματισμούς, αλλά όχι ζημιά στο αεροπλάνο, ανέφερε το National Transportation Safety Board.

Μεταξύ 2009 και 2022, 163 άνθρωποι τραυματίστηκαν αρκετά σοβαρά κατά τη διάρκεια αναταράξεων και χρειάστηκαν νοσοκομειακή περίθαλψη για τουλάχιστον δύο ημέρες, σύμφωνα με στοιχεία του NTSB.

Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν αεροσυνοδοί, οι οποίοι κινδυνεύουν ιδιαίτερα καθώς είναι πιο πιθανό να βρεθούν εκτός θέσεων κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.

Να σημειωθεί ότι οι έρευνες για την πτήση της Singapore Airlines την Τρίτη βρίσκονται ακόμα σε πλήρη εξέλιξη.

Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι το Boeing 777-300ER κατέβηκε 6.000 πόδια (περίπου 1.800 μέτρα) σε περίπου τρία λεπτά μετά από έντονες αναταράξεις πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό.

Τα πρώτα στοιχεία έδειξαν ότι εκτός από τον έναν θάνατο, έξι ή επτά επιβάτες τραυματίστηκαν σοβαρά. Δεκάδες άλλοι ταξιδιώτες και μέλη του πληρώματος αναφέρθηκε ότι υπέστησαν «μέτριους ή λιγότερο σοβαρούς» τραυματισμούς.

«Δεν είναι ασυνήθιστο να έχουμε αναταράξεις που προκαλούν μικροτραυματισμούς μέχρι, ας πούμε, ένα σπασμένο οστό», είπε στο AP ο Λάρι Κόρνμαν, επιστήμονας του έργου στο Εθνικό Κέντρο Ατμοσφαιρικής Έρευνας του Εθνικού Ιδρύματος Επιστημών που μελετά χρόνια καιρό τις αναταράξεις.

«Αλλά οι θάνατοι είναι πολύ, πολύ σπάνιοι, ειδικά για μεγάλα μεταφορικά αεροσκάφη», σημείωσε.

Σύμφωνα με τον Στιούαρτ Φοξ, διευθυντή πτήσεων και τεχνικών επιχειρήσεων στη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών, ο τελευταίος θάνατος λόγω αναταράξεων του αέρα που αναφέρθηκε από έναν μεγάλο αερομεταφορέα σημειώθηκε το 1997.

Έκτοτε έχουν αναφερθεί θάνατοι σε μικρότερα αεροπλάνα, συμπεριλαμβανομένου ενός νεκρού σε ιδιωτικό τζετ πέρυσι, είπε ο Φοξ.

Μέτρα ασφαλείας για τις αναταράξεις

Οι πλέον τυποποιημένες διαδικασίες ασφαλείας έχουν βοηθήσει σημαντικά στην πρόληψη περισσότερων περιπτώσεων σοβαρών τραυματισμών με την πάροδο των ετών, συμπλήρωσε.

Οι πιλότοι χρησιμοποιούν μια ποικιλία μεθόδων για να αποφύγουν τις αναταράξεις, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης μιας οθόνης ραντάρ καιρού. Μερικές φορές μπορούν απλά να εντοπίσουν και να πετάξουν γύρω από καταιγίδες.

Αλλά οι αναταράξεις στον καθαρό αέρα «είναι μια άλλη υπόθεση», σύμφωνα με τον Νταγκ Μος, πρώην πιλότο αεροπορικής εταιρείας και σύμβουλος ασφάλειας.

Μπορεί να είναι καταστροφικό, είπε, «επειδή ο χρόνος πριν από το περιστατικό μπορεί να είναι πολύ ήρεμη η πτήση και ο κόσμος απροετοίμαστος».

Τα σύγχρονα αεροπλάνα είναι αρκετά ισχυρά για να χειριστούν σχεδόν κάθε αναταράξεις. Οι χώροι της καμπίνας να υποστούν ζημιές, «αλλά αυτές δεν επηρεάζουν τη δομική ακεραιότητα των αεροπλάνων», είπε ο Μος.

Αναταράξεις και κλιματική αλλαγή

Ορισμένοι επιστήμονες σημειώνουν ότι οι αναφορές για αναταράξεις αυξάνονται.

Ο Πολ Γουίλιαμς, καθηγητής ατμοσφαιρικής επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στην Αγγλία, είπε ότι υπάρχουν «ισχυρές ενδείξεις ότι οι αναταράξεις αυξάνονται λόγω της κλιματικής αλλαγής».

Ο Ουίλιαμς είπε ότι η ερευνητική του ομάδα ανακάλυψε πρόσφατα πως οι σοβαρές αναταράξεις στον καθαρό αέρα στον Βόρειο Ατλαντικό έχουν αυξηθεί κατά 55% από το 1979.

Οι αναταράξεις μπορεί να είναι δύσκολο να προβλεφθούν, αλλά οι ειδικοί τονίζουν ότι η πρώτη γραμμή άμυνας στον αέρα είναι η διατήρηση της ζώνης ασφαλείας, όποτε είναι δυνατόν.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA