Μενού
 
Shutterstock
  • Α-
  • Α+

Ζούμε σε μια εποχή που μπορεί να αγοράζουμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε παρόλο που μπορεί να μην έχουμε τα χρήματα για να αντέξουμε αυτές τις αγορές. 

Το κόστος διαβίωσης είναι αρκετά μεγάλο στη σημερινή εποχή με υψηλά ενοίκια, υποχρεώσεις, αυτοκίνητα, βενζίνη και πολλά άλλα να μας κάνουν την καθημερινότητα πιο δύσκολη. 

Μέχρι και το σούπερ μάρκετ μας δίνει την αίσθηση της «πολυτέλειας» πλέον, με τις τιμές στα προϊόντα που θεωρούμε ως αναγκαία αγαθά να είναι τόσο υψηλές που ούτε εκεί δεν μπορούμε να κάνουμε άνετες αγορές.

Παρά το υψηλό κόστος, ο περισσότερος κόσμος δεν θα διστάσει να αγοράσει «περιττά»  πράγματα και ας δυσκολευτεί οικονομικά στο τέλος του μήνα, πηγαίνοντας συνεχώς «λίγο» πίσω τις οικονομίες του. 

Πώς γίνεται όμως να μην μπορούμε να πάμε στο σούπερ μάρκετ, αλλά να αγοράζουμε συνεχώς πράγματα; 

Η δύναμη του κραγιόν

Σύμφωνα με τον Guardian, κατά την διάρκεια της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης μεταξύ 2007-2009 η αγορά του κραγιόν αυξήθηκε.

Πριν την κρίση, αν το εισόδημα κάποιου έπεφτε κατά 10%, θα μειωνόταν η αγορά του κραγιόν κατά 3,1%. 

Όμως, κατά τη διάρκεια της κρίσης παρόλο που το εισόδημα θα μειωνόταν κατά 10%, η αγορά του κραγιόν θα μειωνόταν μονάχα κατά 0,05%. 

Αυτό δείχνει πως κατά τη διάρκεια μιας κρίσης ένα κραγιόν γίνεται «απαραίτητο». Για παράδειγμα, στην Αυστραλία όταν ξέσπασε ο Covid-19 παρατηρήθηκε κάτι παρόμοιο. 

Το τρίμηνο Ιουνίου του 2020 η Αυστραλία βρισκόταν επίσημα στην πρώτη της κρίση εδώ και τρεις δεκαετίες, με την πτώση του ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) να είναι η πιο απότομη που έχει καταγράψει η χώρα. 

Όμως, τότε καταγράφηκε πως οι εβδομαδιαίες πωλήσεις κραγιόν ήταν σταθερά υψηλές επί 1,5% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2019. 

Τον Ιούλιο του 2020 οι πωλήσεις μακιγιάζ ήταν στο 203% των πωλήσεων του Ιανουαρίου του 2019.

Γιατί γίνεται αυτό;

Σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν τα λεγόμενα «μαθηματικά των κοριτσιών», που πρόκειται για τον τρόπο που δικαιολογούμε την κάθε σπατάλη στο μυαλό μας, παρόλο που ξέρουμε ότι δεν χρειαζόταν αυτή η έξτρα αγορά. 

Βέβαια αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τις γυναίκες, καθώς και οι άντρες κάνουν τα ίδια «μαθηματικά» συνεχώς. 

Επίσης, τα βιντεοπαιχνίδια ήταν ένας από τους βασικούς τομείς που αυξήθηκαν μέσα στον Covid-19 και από τότε δεν έπεσαν ξανά.  Όταν αγοράζουμε κάτι που δεν χρειαζόμαστε πραγματικά, η αίσθηση που παίρνουμε χρησιμοποιώντας αυτό το κάτι που μόλις αγοράσαμε μας κάνει να δικαιολογούμε και την αγορά. 

Μελέτες έχουν δείξει πως τα άτομα που επενδύουν στην εμφάνιση τους έχουν περισσότερες οικονομικές προοπτικές ως προς την επαγγελματική τους άνοδο. Συγκεκριμένα, μια μελέτη στη Σαγκάη απέδειξε πως οι γυναίκες που ξόδευαν πιο πολλά χρήματα για την εμφάνιση τους είχαν υψηλότερα κέρδη. Αν το σκεφτούμε έτσι, ίσως και η «σπατάλη» για κραγιόν να μην είναι και τόσο παράλογη.

Πώς ξοδεύουμε περισσότερα 

Μπαίνεις σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, προσθέτεις μερικά πράγματα αξίας 12 ευρώ, πηγαίνεις στο καλάθι και βλέπεις μεταφορικά 4 ευρώ. Παθαίνεις ένα μικρό σοκ και έπειτα νιώθεις ανακούφιση γιατί βλέπεις από πάνω το σύνηθες: «Δωρεάν μεταφορικά για αγορές άνω των 20€». 

Τότε το κεφάλι μας σκέφτεται: «Σιγά μην πληρώσω 4 ευρώ για τα μεταφορικά. Ας δώσω άλλα 4 και θα πάρω κάτι ακόμα χωρίς να πληρώσω τα μεταφορικά». Έτσι αντί για 16 ευρώ, πληρώνουμε 24 ευρώ… Με ένα ακόμα περιττό προϊόν στη «συλλογή» με τις σπατάλες μας.  

Μην ανησυχείτε... Δεν την γλυτώνει κανείς! Υπάρχουν ολόκληρες βιομηχανίες αφοσιωμένες στο να μας ενθαρρύνουν να ξοδεύουμε περισσότερα χρήματα. 

Βέβαια, σε τέτοιες περιπτώσεις δεν σημαίνει ότι πρέπει να νιώθουμε και άσχημα επειδή κάναμε μια ακόμη αγορά. 

Υπάρχει και αυτή η ωραία φράση, το «Μια ζωή την έχουμε», που πάντα θα περνάει από το μυαλό μας σαν ένα διαβολάκι που έχει φωτοστέφανο (όχι κερατάκια) και θα μας υπενθυμίζει ότι κάναμε το «σωστό» για τον εαυτό μας.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA