Μενού
super-market
Σούπερ μάρκετ | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Μια από τις πιο εύλογες απορίες των ημερών είναι το πως γίνεται να βλέπουμε ότι ο πληθωρισμός μειώνεται, αλλά οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις. Πρόκειται για ανακρίβειες ή ψέματα προς παραπλάνηση των πολιτών όπως ακούγεται από διάφορες φωνές της αντιπολίτευσης ή τελικά απλά δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τους βασικούς αυτούς οικονομικούς ορισμούς;

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για τον μήνα Δεκέμβριο, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα επιβράδυνε στο 7,6% από το αντίστοιχο 8,8% που είχε καταγραφεί τον Νοέμβριο του 2022. Η είδηση αυτή φαντάζει χαρμόσυνη στα ώτα πολλών πολιτών που θα θεωρήσουν, ότι επιτέλους, θα ξεκινήσει και η πολυπόθητη μείωση των τιμών στα ανελαστικά καταναλωτικά προϊόντα (τρόφιμα, είδη πρώτης ανάγκης).

Η αλήθεια δυστυχώς απέχει πολύ από αυτό και ο λόγος είναι ο ορισμός του ίδιου του πληθωρισμού. Ας ξεκινήσουμε όμως από τα βασικά:

Τι είναι τελικά ο πληθωρισμός; Σύμφωνα με τον ορισμό που έχει επικρατήσει πληθωρισμός είναι η συνεχής αύξηση του γενικού επιπέδου τιμών μιας οικονομίας σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Αρα όταν λέμε ότι ο πληθωρισμός μειώθηκε κατά ένα συγκεκριμένο ποσοστό από τον Νοέμβριο στον Δεκέμβριο (1,2%), πρακτικά σημαίνει ότι οι τιμές τον Νοέμβριο αυξήθηκαν κατά 8,8% ενώ τον επόμενο μήνα, Δεκέμβριο, οι τιμές αυξήθηκαν κατά 7,6%, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες της προηγούμενης χρονιάς (2021).

Πρακτικά, από τον βασικό οικονομικό ορισμό, αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι οι τιμές τον Δεκέμβριο αυξήθηκαν κι άλλο, όμως σε μικρότερο βαθμό απ’ ότι αυξήθηκαν τον Νοέμβριο. Δεν έγινε ουσιαστικά λοιπόν μείωση των τιμών. Αυτό που πραγματικά έγινε, είναι μικρότερη αύξηση κατά 1,2%.

Το ερώτημα που προκύπτει μετά από αυτήν την παρατήρηση είναι το εξής: Πότε θα αρχίσουμε τελικά να βλέπουμε μείωση στις τιμέςΗ επιθυμητή μείωση θα έρθει όταν ο πληθωρισμός γίνει αρνητικός (αντιπληθωρισμός). Αξίζει να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι πάρα πολύ δύσκολο, εξαιρετικά χρονοβόρο και πολύπλευρο. 

Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί ο σημαντικότερος παράγοντας μείωσης του πληθωρισμού είναι η μείωση της ζήτησης.

Και γιατί είναι δύσκολο; Διότι τα προϊόντα στα οποία παρατηρείται η κυριότερη αύξηση των τιμών, είναι ανελαστικά. Στα εν λόγω προϊόντα, δηλαδή, είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο να μειωθεί η ζήτηση. 

Δεν είναι δυνατόν να μειωθεί η ζήτηση σε προϊόντα όπως το ψωμί, το γάλα και τα καύσιμα, καθότι πρόκειται για προϊόντα που είναι απολύτως απαραίτητα για την καθημερινότητα και την διαβίωση μας. 

Μπορεί τα πράγματα να ακούγονται δυσοίωνα, αλλά σίγουρα δεν είναι άλυτα. Με τις σωστές οικονομικές τακτικές και με αρκετή υπομονή πρόκειται να βγουμε από το… «τούνελ».

Θα επανέλθουμε για να αναλύσουμε με απλούς τρόπους τί πρέπει να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον. 

Γράφει ο Σπύρος Μιχαήλ - Business Administration Department/UNIWA

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA