Άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία προέκυψαν στην Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ για το 2023, κατά την οποία διαπιστώθηκε ότι η μέση δαπάνη των νοικοκυριών της χώρας ανέρχεται σε 1.685,28 ευρώ τον μήνα ή αλλιώς 20.223,36 ευρώ τον χρόνο.
Αυτό σημαίνει ότι καταγράφηκε αύξηση, σε τρέχουσες τιμές 5,3%, σε σχέση με το 2022.
Σε σταθερές τιμές, η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών αυξήθηκε σε ποσοστό 1,7% ή 347,16 ευρώ, λόγω της επίδρασης του πληθωρισμού, σύμφωνα με τον δείκτη τιμών καταναλωτή του 2023 που ήταν 3,5%.
Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ:
- Το 50% των νοικοκυριών δαπανούν περισσότερα από 1.315 ευρώ τον μήνα.
- Τα νοικοκυριά που διαμένουν σε ενοικιασμένη κατοικία δαπανούν το 16,8% του προϋπολογισμού τους, κατά μέσο όρο, για ενοίκιο.
- Το μερίδιο της μέσης δαπάνης για είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά και στέγαση των νοικοκυριών του φτωχότερου 20% του πληθυσμού ανέρχεται στο 55,8% των δαπανών των νοικοκυριών, ενώ το αντίστοιχο μερίδιο του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού ανέρχεται στο 24,8%.
- Η υψηλότερη μέση ετήσια δαπάνη καταγράφηκε στην περιφέρεια Αττικής και ανήλθε σε 23.325,96 ευρώ, ενώ η χαμηλότερη στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος και ανήλθε σε 14.052,24 ευρώ.
- Η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών το 2023 εμφανίζεται μειωμένη κατά 20,5% σε σύγκριση με το 2008.
- O κίνδυνος φτώχειας απειλεί το 18,7% του πληθυσμού της χώρας, όταν στον υπολογισμό του δείκτη λαμβάνεται υπόψη μόνο η ισοδύναμη δαπάνη με τρόπο κτήσης την αγορά (17,4% το 2022), ενώ ο δείκτης μειώνεται στο 13,8% του πληθυσμού (13,4% το 2022), όταν λαμβάνονται υπόψη όλες οι καταναλωτικές δαπάνες, ανεξάρτητα από τον τρόπο κτήσης.
Νοικοκυριά: Οι μεγάλες δαπάνες
Το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών, σε τρέχουσες τιμές, αφορά:
- Στα είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά (20,7%).
- Στη στέγαση (14,1%).
- Στις μεταφορές (13,1%).
Το μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,4%) αντιστοιχεί στην εκπαίδευση και τα οινοπνευματώδη ποτά και καπνό.
Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση δαπανών των νοικοκυριών, σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα (2022), παρουσιάζεται σε:
- Εστιατόρια, καφενεία και ξενοδοχεία (15,9%).
- Αναψυχή και πολιτισμό (7%).
- Υγεία (6,3%).
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.