Όταν ξεκίνησε η προπώληση των εισιτηρίων για την περιοδεία της επανένωσης του συγκροτήματος των Oasis, η μέση τιμή ενός εισιτηρίου για τις συναυλίες επί αγγλικού εδάφους, έφτανε τις 135 λίρες.
Λίγες ώρες μετά, και ενώ η ψηφιακή «ουρά» είχε εκατοντάδες χιλιάδες άτομα μέσα, η τιμή είχε σχεδόν τριπλασιαστεί: 350 λίρες, με περιθώριο λίγων λεπτών ώστε ο κάθε πελάτης να αποφασίσει αν θα αγοράσει το διαθέσιμο εισιτήριο.
Αντίστοιχο περιστατικό είδαμε και στην προπώληση για τις συναυλίες στο Κρόουκ Παρκ της Ιρλανδίας, όταν τα εισιτήρια των 170 ευρώ, μετά από λίγες ώρες είχαν ξεπεράσει σε κόστος τα 380.
Εκατοντάδες παράπονα έχουν σταλεί σε ανεξάρτητους φορείς σχετικούς με τον έλεγχο του εμπορίου τόσο στην Αγγλία όσο και στην Ιρλανδία, με τη γενική γραμματέα του υπουργείου Πολιτισμού της Αγγλίας, Λίζα Νάντι, να δηλώνει στο κανάλι ITV πως σκοπεύει να διερευνήσει τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούν εταιρείες όπως η Ticketmaster, οι οποίες φαίνεται πώς προκαλούν υπέρογκες αυξήσεις στην τιμή εισιτηρίων events και αφόρητη πίεση στον εκάστοτε καταναλωτή.
Από την πλευρά της, η Ticketmaster υπερασπίστηκε τις πρακτικές με τις οποίες πουλάει εισιτήρια, απορρίπτοντας κάθε σχετική κατηγορία.
Ήταν άλλη μια εφαρμογή της δυναμικής τιμολόγησης (dynamic pricing) πάνω σε ψηφιακά αγαθά, μιας ιδιαίτερα αμφιλεγόμενης πρακτικής που υφίσταται εδώ και χρόνια στο παγκόσμιο εμπόριο και επεκτείνεται διαρκώς.
Τι είναι η δυναμική τιμολόγηση
Πρόκειται για μια πρακτική τιμολόγησης αγαθών, κατά την οποία οι τιμές διαμορφώνονται με βάση την αυξομείωση της προσφοράς και της ζήτησης σε πραγματικό ή σχεδόν πραγματικό χρόνο.
Η πρακτική αυτή εφαρμόζεται εδώ και αρκετά χρόνια από τις αεροπορικές εταιρίες (μέσα από ιδιαίτερα περίπλοκους αλγόριθμους που αλλάζουν τις τιμές εισιτηρίων σε πραγματικό χρόνο) και τα ξενοδοχεία.
Σήμερα όμως έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της και σε πολλούς άλλους τομείς της αγοράς, από την εστίαση (fast food), την αγορά υπηρεσιών (συναυλίες), την αυτοκινητοβιομηχανία, την ηλεκτρονική βιομηχανία, την προσωπική εξυπηρέτηση πελατών, τις τηλεπικοινωνίες και όχι μόνο.
Βέβαια, το πιο συνήθες όταν μια εταιρεία εφαρμόζει δυναμική τιμολόγηση είναι να πληροφορεί τους καταναλωτές με ένα τρόπο σαφή, για την αλλαγή της τιμής του διαθέσιμου προϊόντος. Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι τα εισιτήρια των αεροπορικών εισιτηρίων, όπου η κάθε αύξηση τιμής φαίνεται, πριν ο καταναλωτής μπει σε περιβάλλον όπου πρέπει να καταβάλλει χρήματα για να πληρώσει.
Στην περίπτωση των εισιτηρίων για τις συναυλίες των Oasis συνέβη κάτι ακόμα πιο σκληρό. Οι δυνητικοί πελάτες μπήκαν στον ιστότοπο εισιτηρίων να αγοράσουν ένα προϊόν σε συγκεκριμένη τιμή, και ξαφνικά, όταν τους έγινε διαθέσιμο, η τιμή αυτή είχε αλλάξει.
Μπορεί να γίνει δυναμική τιμολόγηση στο φαγητό;
Φαίνεται πως ναι. Πρόσφατα, πελάτης της αλυσίδας fast food Burger King αποκάλυψε στο Reddit πως επιχείρησε να παραγγείλει online φαγητό, και κάποια στιγμή πάτησε το κουμπί "cancel" στη σχετική εφαρμογή της εταιρείας.
Όταν λίγο αργότερα ολοκλήρωσε την παραγγελιά, του, διαπίστωσε πως η τελική τιμή είχε αυξηθεί κατά ένα δολάριο. Η εταιρεία απέδωσε την ξαφνική αύξηση σε «τεχνικό λάθος», το οποίο όμως δεν μπορούσε να αναιρεθεί από το σάιτ παραγγελιών της. Η δυναμική τιμολόγηση φαίνεται πως «παραμονεύει» σε κάθε ψηφιακή εφαρμογή που εμπορεύεται «κάτι» που έχει ζήτηση.
Τα υπουργεία Οικονομίας-Εμπορίου και οι σχετικοί ανεξάρτητοι φορείς της Αγγλίας, υπόσχονται να πιέσουν τις εταιρείες για περισσότερη διαφάνεια ως προς τις τιμολογιακές πολιτικές τους.
Την ίδια στιγμή, αρκετοί γνωστοί καλλιτέχνες υπόσχονται να μην κάνουν το ίδιο με τους Oasis, δηλαδή να μη βάλουν περίπου 14 εκατομμύρια fans σε μια ψηφιακή ουρά, εκτοξεύοντας τις τιμές τους ενώ αυτή έφτανε στο τέλος της, Αρκεί αυτό; Μάλλον όχι.
(πηγές BBC, inews.co.uk)
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.