Μενού
Ακρόπολη
H Αθήνα τη νύχτα | EUROKINISSI
  • Α-
  • Α+

Στο χάος «βυθίστηκε» η Ισπανία μετά το μπλακ άουτ της Δευτέρας (28/04) που παρέλυσε τη χώρα, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα στους κατοίκους.

Ο ενεργειακός επιθεωρητής Αθανάσιος Τοτικίδης εξηγεί στο Reader.gr την κατάσταση στην Ισπανία και στην Ελλάδα, επισημαίνοντας τους κινδύνους που διατρέχει η χώρα μας όσον αφορά το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας.

Τα δύο σενάρια για το μπλακ άουτ στην Ισπανία

Σχετικά με το μπλακ άουτ στην Ισπανία ο κ. Τοτικίδης τονίζει ότι προς το παρόν «μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε. Με τη γνώση που έχουμε αυτή τη στιγμή και την ώρα που έγινε το μπλακ άουτ, το πιο πιθανό είναι να οφείλεται σε έναν συνδυασμό πολλών παραγόντων».

Διαβάστε ακόμη: Ισπανία: «Αποκλείουμε την κυβερνοεπίθεση» αναφέρει η διαχειρίστρια εταιρεία για το μπλακ άουτ

Πιο αναλυτικά: «Πρώτον οι ΑΠΕ το μεσημέρι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο "πετιούνται", δηλαδή παράγουμε ενέργεια την οποία δεν χρειάζεται κανείς και την "πετάμε". Αν δεν την πετάξουμε μπαίνει στο δίκτυο και υπερφορτώνεται το σύστημα, επομένως υπάρχει ένας παράγοντας επιβάρυνσης.

Αν κάποιο σύστημα δεν έλεγξε την υπερπαραγωγή και δεν πέταξε αυτόματα την παραπανίσια ενέργεια -γιατί η ηλεκτρική ενέργεια δεν αποθηκεύεται, αυτό σημαίνει ότι υπήρχε ένα επιβαρυμένο φορτίο στο δίκτυο μαζί με μία πιθανή ατμοσφαιρική επιβάρυνση».

Όσον αφορά το δεύτερο, «το ρεύμα πρέπει να ταξιδεύει με σταθερή συχνότητα. Αν αυτό αλλάξει για κάποιο λόγο, τότε το σύστημα δεν μπορεί να το παρακολουθήσει και αρχίζει να καταρρέει».

Image removed.

 

 

«Αυτοί οι δύο παράγοντες είναι αρκετοί σε τοπικό επίπεδο και επειδή είναι κοντά στην γραμμή της υψηλής τάσης του διεθνούς δικτύου που ενώνει την Πορτογαλία με την Ισπανία, προφανώς η Πορτογαλία απέρριψε το επιβαρυμένο φορτίο και έστειλε πίσω ό,τι δεν μπορούσε να απορροφηθεί, με αποτέλεσμα να γυρίσει σαν μεγάλο πρόβλημα και άρχισε να καταρρέει μία γραμμή», εξηγεί ο κ. Τοτικίδης.

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι «αν καταρρεύσει μία γραμμή στις υψηλές τάσεις, υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη υπερφόρτωση στο δίκτυο και δημιουργείται ντόμινο. Έτσι όλο το σύστημα βρίσκεται υπό κατάρρευση».

Από την άλλη, «πρόλαβε και επηρεάστηκε λίγο και η Γαλλία, όμως το σύστημά της αντέδρασε, γιατί αλλιώς θα είχαμε και εκεί ντόμινο και σταμάτησε το πρόβλημα που ερχόταν από την Ισπανία. Κάποια περιοχή επηρεάστηκε, αλλά το γεγονός είναι ότι η Ισπανία βρέθηκε με πρόβλημα σε όλο το δίκτυό της».

Διαβάστε ακόμη: «Δεν υπήρχε σχέδιο για το πού θα μείνουμε» - Πώς βίωσε η Ισπανία το μεγάλο μπλακ άουτ

Υπάρχει κίνδυνος μπλακ άουτ στην Ελλάδα;

Αντίστοιχη συζήτηση για τις ΑΠΕ, το ενεργειακό μείγμα της χώρας και την υπερφότωση του συστήματος λόγω χαμηλής ζήτησης υπήρξε και το Πάσχα. Χαμηλή ζήτηση και υψηλή παραγωγή όμως «έχουμε και τώρα. Στο 74% είμαστε, "πετάμε"», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο ενεργειακός επιθεωρητής και εξηγεί:

«Θεωρητικά θα μπορούσαμε να έχουμε μπλακ άουτ στην Ελλάδα, αν δεν δουλέψει το σύστημα της αυτόματης διακοπής παροχής ενέργειας από τις ΑΠΕ ή γίνει κάποιο ανθρώπινο λάθος, θα βρεθεί το δίκτυο με τεράστια ποσά ενέργειας, τα οποία δεν μπορεί να τα απορροφήσει κανείς. Κατά συνέπεια το δίκτυο μεταφοράς θα βρεθεί σε μία κατάσταση υπερφόρτωσης».

Μπλακ άουτ σημειώθηκε σε αρκετές περιοχές στην Ελλάδα το 2004, ωστόσο τότε η κατάσταση ήταν διαφορετική. «Τότε μεταφέρθηκε από τους μονωτές -τα άσπρα "καπελάκια" που βλέπουμε στις κολώνες στο δίκτυο υψηλής τάσης. Αυτοί οι μονωτήρες αν λερωθούν, λασπωθούν κλπ κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες μπορούν να έχουν επαγωγικό ρεύμα και να επηρεαστεί όλο το σύστημα», σύμφωνα με τον Αθανάσιο Τοτικίδη.

Ο ίδιος τονίζει παράλληλα ότι «ο δικός μας κίνδυνος είναι ότι η διαδύνδεση που έχουμε θα μπορούσε να παρουσιάσει πρόβλημα τις ώρες αιχμής το καλοκαίρι, δηλαδή να μην επαρκεί».

«Κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες -μεγάλη ζήτηση ενέργειας τις απογευματινές ώρες καλοκαιριού, πολύ υψηλές θερμοκρασίες- και αν το σύστημα δεν κάνει διακοπές από μόνο του», τότε μπορεί να υπάρξουν μπλακ άουτ.

«Αν θυμάστε πρόπερσι υπήρξαν κάποιες περιοχές που είχαν διακοπές ρεύματος και οφείλονταν στο γεγονός ότι το σύστημα "έβγαλε" περιοχές απ' έξω για να μπορέσει να αντέξει», σημειώνει ο ενεργειακός επιθεωρητής.

Στέκεται επίσης στο θέμα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: «Εμείς, όπως και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, πουλάμε αυτοκίνητα που ζητάνε πολύ μεγάλες παροχές, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη αναβάθμιση του δικτύου. Αυτό δημιουργεί μεγάλο θέμα. Χρειάζεται να γίνουν επενδύσεις στις υποδομές».

Image removed.

 

 

Το μπλακ άουτ που δεν σταματάει εύκολα και το unstabilised σύστημα της Ευρώπης

Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, η διατήρηση της συνεχούς ροής και η επανάκμαψη του συστήματος μετά από προβλήματα δεν είναι εύκολη υπόθεση.

«Το μπλακ άουτ, αν ξεκινήσει, δεν σταματάει εύκολα. Είναι σαν ντόμινο, αν ρίξεις το πρώτο τετραγωνάκι, μετά πάει αλυσίδα. Ύστερα είναι πολύ δύσκολο να σηκώσεις το σύστημα. Είναι σαν να σηκώνεις σε ένα σπίτι μία ενιαία ασφάλεια», επισημαίνει ο κ. Τοτικίδης και σημειώνει ότι «σε πολύ μεγάλο μέγεθος είναι ένα πολύ δύσκολο θέμα, γιατί η τάση εκκίνησης είναι πάρα πολύ μεγάλη».

«Βρισκόμαστε σε ένα unstabilised ευρωπαϊκό σύστημα. Η Ευρώπη χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια σε ένα δίκτυο που συνεχώς επιβαρύνεται με αντλίες θερμότητας, με ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με αύξηση της κατανάλωσης από τα νοικοκυριά, χωρίς επενδύσεις στα παλιά δίκτυα», αναφέρει ο ενεργειακός επιθεωρητής και αναφέρει:

«Χρειάζονται τεράστιες επενδύσεις, γύρω στα 600 δισεκατομμύρια, για να πεις ότι μπορείς να αντέξεις. Υπάρχει μία αναντιστοιχία και είναι πολύ πιθανό στο μέλλον να ξαναδούμε τέτοια φαινόμενα».

Ουσιαστικά η Ευρώπη μαθαίνει να ζει με τον κίνδυνο μπλακ άουτ. «Για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας κατάστασης ένα ζήτημα είναι να γίνουν τεράστιες αποθήκες μπαταριών περίσσειας ενέργειας και μετά να μπορούν να τη διαθέτουν. Η τεχνολογία υπάρχει, αλλά δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη τέτοιες επενδύσεις», καταλήγει ο κ. Τοτικίδης.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA