Μενού
  • Α-
  • Α+

Με όποιον δημοσκόπο και να μιλήσεις αυτές τις μέρες, θα σου πει το ίδιο: το ΚΙΝΑΛ «πουλάει». Αυτό που φανταζόμασταν ως μια βαρετή και διεκπεραιωτική διαδικασία για λίγους πριν από μερικούς μήνες, αναδεικνύεται σε μια σημαντική εσωκομματική αναμέτρηση που, ευτυχώς, ως τώρα, γίνεται στη βάση θέσεων και με γνώμονα το περιεχόμενο, όχι με προσωπικές αντιπαραθέσεις και αντεγκλήσεις.

Το ζητούμενο για το ΚΙΝΑΛ, όμως, είναι να «πουλάει» και μετά τα Χριστούγεννα. Να μην είναι η δημοσκοπική του ανάκαμψη και το φλερτ με τα διψήφια ποσοστά απλώς ένα θαύμα των πέντε εβδομάδων. Έτσι είχε γίνει και στον ΣΥΡΙΖΑ με την εκλογή Τσίπρα πριν πολλά χρόνια και ο ενθουσιασμός ξεφούσκωσε γρήγορα, άλλο αν μετά ήρθαν τα μνημόνια και άλλαξαν άρδην το πολιτικό σκηνικό, σαρώνοντας κυρίως το ΠΑΣΟΚ.

Για να «πουλάει», όμως, το ΚΙΝΑΛ ή ΠΑΣΟΚ ή όπως θα λέγεται, θα πρέπει να πείθει για τρία βασικά πράγματα: ότι έχει καθαρές και σύγχρονες θέσεις που αφορούν την κοινωνία, ότι έχει στρατηγική αυτονομίας και ότι έχει ανανεωθεί. Ναι, σε πολλούς δεν αρέσει η μόνιμη επίκληση της ανανέωσης, αλλά είναι μια αναγκαία συνθήκη για την επιβίωση των κομμάτων. Και η ΝΔ με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και ο ΣΥΡΙΖΑ με τον Αλέξη Τσίπρα είναι κόμματα που κυριάρχησαν ή κυριαρχούν γιατί έκαναν μια τομή με το παρελθόν τους. Δεν το διέγραψαν, ούτε το έβαλαν στην αποθήκη, αλλά το διαχειρίστηκαν. Ιδίως η ΝΔ το έκανε με έναν τρόπο σχεδόν ανεπαίσθητο, μεθοδικό και, εν τελεί, αναίμακτο. Οι εναπομείνασες «βαρωνίες» σαρώθηκαν και ενσωματώθηκαν σε ένα νέο σύστημα εξουσίας και διοίκησης.

Το ΚΙΝΑΛ έχει ένα επιπλέον πρόβλημα: εξαιρετικά άσχημα δημογραφικά στοιχεία. Λυπάμαι που πρέπει να το θέσω άκομψα, αλλά η βάση του κόμματος γηράσκει και δεν ανανεώνεται. Με βάση τα στοιχεία της Singular Logic από τις εκλογές του 2019, μόλις το 5,7% των πολιτών 17-34 ετών ψήφισε το ΚΙΝΑΛ. Στις ηλικίες 35-54 ετών, το 7,3%. Για να πάρει διψήφιο ποσοστό, πρέπει να πάμε στους ψηφοφόρους άνω των 55 ετών.

Η ανανέωση, λοιπόν, είναι πολιτική, αλλά είναι και ηλικιακή. Είναι αλλαγή γενιάς. Φυσικά, δεν σκοτώνουν τα άλογα όταν γεράσουν, αλλά τα σύγχρονα προτάγματα υπηρετούνται και από ανθρώπους που προέρχονται από τη νεότερη κλίμακα. Είναι αυτό κριτήριο εκλογιμότητας; Φυσικά και όχι, από μόνο του. Αλλά δεν μπορεί να μην μπαίνει στην εξίσωση.

Το στοίχημα για το κόμμα είναι να διευρύνει την αποδοχή του και να μεγαλώσει τα ποσοστά του. Αν πρόκειται για μια κούρσα κυριαρχίας ανάμεσα σε όσους ήδη ψηφίζουν ΚΙΝΑΛ, ζήτω που κάηκαν στη Χαριλάου Τρικούπη. Το ερώτημα, λοιπόν, είναι ποιος μπορεί να φέρει κι άλλες ψήφους. Ψήφους που κάποτε υπήρχαν στον χώρο ή ψήφους που δεν υπήρχαν. Στο δικό μου μυαλό, διεύρυνση απήχησης χωρίς ανανέωση σε πρόσωπα και δομές, δεν υπάρχει. Και αν βρεθούν νεόγεροι στην ηγεσία, τότε κακό του κεφαλιού τους. Αλλά, αν ψήφιζα την άλλη Κυριακή, θα θεωρούσα σημαντικό να γίνει μια τομή με το παρελθόν της παράταξης. Όχι για να ενταφιαστεί, αλλά για να μπει στη σωστή του θέση.

Χωρίς ανανέωση, το ΚΙΝΑΛ είναι αργά ή γρήγορα καταδικασμένο. Καταδικασμένο να γίνει σάντουιτς ανάμεσα στα δύο μεγάλα κόμματα, όταν τα…γάλατα θα σφίξουν το επόμενο διάστημα και η πόλωση θα χτυπά κόκκινο. Υπάρχει μια μερίδα του εκλογικού σώματος, είτε άστεγη είτε προσωρινά στεγασμένη αλλού, που αναζητά μια εναλλακτική, έναν τρίτο πόλο. Μια επανάληψη των ίδιων και των ίδιων ή μια αναβίωση του παρελθόντος προς χάριν της ιστορικής δικαίωσης, δεν θα φέρει αποτέλεσμα. Αλλά, μετά την κάλπη θα είναι αργά...

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA