Μενού
  • Α-
  • Α+

Επισήμως η Αθήνα και η Λευκωσία δεν έχουν αντιδράσει στο non-paper που έφερε στο φως η ιστοσελίδα omegapress.gr και φέρει το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών αρνητικό στην κατασκευή του αγωγού EastMed καθώς φαίνεται να μην είναι βιώσιμο οικονομικά και θεωρείται ταυτόχρονα ασύμβατο με την πολιτική της πράσινης μετάβασης. Στο ίδιο αμερικανικό κείμενο πάντως επισημαίνεται πως η κατασκευή του αγωγού μπορεί να αποτελέσει εστία έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο, θέση που απηχεί τη βασική επιχειρηματολογία της Τουρκίας απέναντι στην κατασκευή του. Μέχρι στιγμής, ούτε το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών, ούτε η Αμερικανική Πρεσβεία στην Αθήνα έχουν σχολιάσει το συγκεκριμένο non-paper.

Διαβάστε ακόμη: «Τα 3/4 της Κρήτης είναι τουρκικά» - Μια αβάσιμη θεωρία του Ümit Yalım και η απάντηση μέσω του Reader

Στο θέμα είχε αναφερθεί και ο Αμερικανός Πρέσβης, Τζέφρι Πάϊατ, εκφράζοντας την αμφιβολία του για το εάν ο αγωγός EastMed μπορεί να κατασκευαστεί. Σε ομιλία του σε διαδικτυακή εκδήλωση που οργάνωσε το Συμβούλιο Διεθνών Σχέσεων, ο κ. Πάϊατ είχε σημειώσει πως η κατασκευή του αγωγού δεν έχει να κάνει με την πολιτική, ούτε με την διπλωματία, εξηγώντας πως εάν ήταν να κατασκευαστεί θα ήταν ο πιο ακριβός αγωγός στην ιστορία.

«Αυτή τη στιγμή οι αγορές δείχνουν πως ο αγωγός δεν είναι πιθανό να κατασκευαστεί», είχε πει ο Αμερικανός Πρέσβης συμπληρώνοντας πως οι ΗΠΑ έχουν διευκρινήσει πως θα υποστηρίξουν κάθε απόφαση που θα λάβει η αγορά. Παρόλα αυτά υπογράμμισε ότι το σχήμα συνεργασίας «3+1» (Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ, ΗΠΑ) είναι ένα σχήμα που έχει μεγάλα περιθώρια συνεργασίας σε μια σειρά από ζητήματα, ενώ σημείωσε πως και η Άγκυρα θα μπορούσε να ενταχθεί στα σχήματα συνεργασίας, εφόσον η γειτονική χώρα θα σέβεται έμπρακτα τις αρχές του Διεθνούς Δικαίου.

Τα σενάρια αλλαγής όδευσης του αγωγού 

Παράλληλα ήδη στις αρχές του χρόνου κυκλοφόρησαν σενάρια (που αρχικά αποκάλυψε η εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ) που έκαναν λόγο για πιθανή αλλαγή στην όδευση του αγωγού EastMed. Βάσει του ρεπορτάζ, οι οικονομικές δυσκολίες του έργου αλλά και οι δυσκολίες που φέρνουν στην υλοποίησή του οι διεκδικήσεις της Τουρκίας στην θαλάσσια περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, σε συνδυασμό με την ανάγκη των δυο χωρών, Ισραήλ κι Αιγύπτου να διαθέσουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια τις μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα Λεβιάθαν και Ζορ, δημιουργούν την ανάγκη επιλογής μιας εναλλακτικής διαδρομής για την μεταφορά του αερίου. Βάσει αυτής, ο αγωγός θα ξεκινά από το κοίτασμα Λεβιάθαν και το κύριο μέρος του θα κατασκευαστεί κατά μήκος της ακτογραμμής της Αιγύπτου, μέχρι και το δυτικό της άκρο και στη συνέχεια θα φτάσει με υποθαλάσσια κατασκευή στην Κρήτη, παρακάμπτοντας την Κύπρο.

Το σενάριο έχει διαψεύσει η Κυπριακή κυβέρνηση. Σχετικά με την ενεργειακή εξίσωση στην Ανατολική Μεσόγειο, ο Πρέσβης του Ισραήλ στην Αθήνα, Γιόσι Αμράνι, μιλώντας στις αρχές Δεκεμβρίου σε διπλωματικούς συντάκτες, απέφυγε να σχολιάσει τις εξελίξεις γύρω από την κατασκευή του αγωγού EastMed και αναφέρθηκε με πολύ θερμά λόγια στην προοπτική μετατροπής της Αιγύπτου σε κόμβο μεταφοράς αερίου για τη Μέση Ανατολή και της Ελλάδας σε κόμβο για την Ευρώπη. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA