Μενού
  • Α-
  • Α+

Ο Ακης Σκέρτσος αναφέρθηκε στο ΚΙΝΑΛ και την καμπάνια εμβολιασμού που ξεκίνησε το κόμμα της αντιπολίτευσης, κάνοντας λόγο παράλληλα για τα αποτελέσματα που έχουν φέρει μέχρι σήμερα οι στοχευμένες καμπάνιες της κυβέρνησης για να πείσει τους πολίτες να εμβολιαστούν κατά του κορονοϊού.

«Είναι πολύ θετικό ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης ξεκινούν εκστρατείες υπέρ του εμβολιασμού ειδικά των νεότερων ηλικιών. Ο εμβολιασμός κι εν γένει η δημόσια υγεία δεν θα έπρεπε να αποτελούν πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης εξαρχής. Μάλιστα, σε αυτή τη φάση του εμβολιασμού, η επικοινωνία υπέρ του εμβολίου δεν πρέπει πλέον να είναι γενική και οριζόντια. Αντιθέτως, επιβάλλεται να είναι πιο στοχευμένη και να απαντά με ειδικά μηνύματα και τεκμηρίωση σε ομάδες του πληθυσμού με χαμηλό μερίδιο εμβολιασμού. 

Οπως γίνεται δηλαδή και με τα τρία νέα σποτ της Επιχείρησης Ελευθερία που απευθύνονται σε τρεις διακριτές ομάδες: 

  • Τους πολίτες άνω των 60 ετών που ζουν σε ημιαστικές περιοχές και δεν έχουν ακόμη εμβολιαστεί.  
  • Τους γονείς μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που αποτελούν τις νεότερες ομάδες που απέκτησαν μόλις πρόσφατα δικαίωμα εμβολιασμού. 
  • Αλλά και τα νέα ζευγάρια που σκέφτονται να αποκτήσουν ή περιμένουν παιδί και διστάζουν να εμβολιαστούν.

Καθώς, λοιπόν, κάθε δημόσια πολιτική πρέπει να αποτιμάται ως προς την αποτελεσματικότητά της, είναι μια ευκαιρία να κάνουμε έναν απολογισμό για την ειδική δράση εμβολιασμού των νέων που σχεδίασε και υλοποίησε η κυβέρνηση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2021 με το freedom pass για τις ηλικίες 18-25 ετών και το data pass για τις ηλικίες 15-17 ετών. 

Και οι δυο πολιτικές ανήκουν στο πεδίο της συμπεριφορικής ενθάρρυνσης υπέρ του εμβολίου, το nudging. Παρότι επικρίθηκαν σφοδρά από τα κόμματα της αντιπολίτευσης όταν ανακοινώθηκαν ως ιδεολογικοί μηχανισμοί «εξαγοράς» ή «εκμαυλισμού», τελικά αγκαλιάστηκαν από τους νέους και χρησιμοποιήθηκαν μαζικά συμβάλλοντας στην αύξηση του εμβολιασμού στις ομάδες αυτές. 

Ας δούμε τα στοιχεία: 

  • Στις 28 Ιουνίου 2021, ημέρα ανακοίνωσης του freedom pass, μόλις το 15% των νέων 18-25 ετών ήταν εμβολιασμένο. Το ενδιαφέρον τους για εμβολιασμό έως εκείνη την ημέρα ήταν υποτονικό καθώς πρόκειται για ομάδα συγκριτικά χαμηλού κινδύνου για βαριά νόσηση από τον ιό. Έξι μήνες μετά, η συμμετοχή αυτής της ηλικιακής ομάδας στον εμβολιασμό έχει ξεπεράσει το 73% και περίπου 560.000 νέοι και νέες έχουν εκδώσει το freedom pass (δηλαδή το 87% των εμβολιασμένων 18-25 ετών έως τις 31/12). 
  • Στις 11 Σεπτεμβρίου 2021, ημέρα ανακοίνωσης του data pass, μόλις το 20,5% 15-17 ετών ήταν εμβολιασμένο. Στις 31/12, το 55% των μαθητών λυκείου 15-17 ετών έχουν επιλέξει να εμβολιαστούν και από αυτούς περίπου 108.000 -το 63% έως τις 31/12- έχουν αξιοποιήσει το data pass.

Γιατί πέτυχαν οι πολιτικές αυτές; Πολύ απλά διότι χωρίς περιττούς διδακτισμούς, συνέδεσαν τον εμβολιασμό με δραστηριότητες, όπως είναι τα ταξίδια, ο πολιτισμός και η επικοινωνία, που είναι οικείες και ιδιαίτερα ευχάριστες στους νέους. Τα κίνητρα που επιβραβεύουν θετικές συμπεριφορές στη δημόσια σφαίρα αποτελούν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο χάραξης δημόσιας πολιτικής.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA