Μενού
  • Α-
  • Α+

Ως «ενδυνάμωση της Δημοκρατίας» περιγράφει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Δημόσιας Διοίκησης, μιλώντας στο Reader, ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργος Γεωργαντάς, τονίζοντας ότι τα ψηφιακά έργα παρέχουν ίσες ευκαιρίες εξυπηρέτησης στο σύνολο των πολιτών, απαλλάσσοντάς τους από περιττό κόπο, χρόνο και χρήμα. Ο κ. Γεωργαντάς περιγράφει τις επόμενες εμβληματικές παρεμβάσεις του Υπουργείου για το τρέχον έτος, ξεχωρίζοντας το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών, το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία εντός του 2022 και στο οποίο θα καταγράφονται περί τις 5.000 υπηρεσίες του δημοσίου προς τους πολίτες μαζί με το σύνολο των δικαιολογητικών, παραβόλων και βημάτων, που απαιτεί η διεκπεραίωσή καθεμίας εξ αυτών, ώστε να μπει τέλος στις ιστορίες καθημερινής τρέλας.

Ο ίδιος δηλώνει ότι η πλατφόρμα για το άυλο συναινετικό διαζύγιο θα λειτουργήσει πιθανότατα από την προσεχή Δευτέρα 24 Ιανουαρίου, αποκαλύπτει ότι δρομολογείται αυτοματοποιημένη ενημέρωση μέσω SMS για την υπενθύμιση κρίσιμων ετήσιων ιατρικών εξετάσεων στο πλαίσιο ενίσχυσης της προληπτικής ιατρικής και κατατάσσει στις άμεσες δράσεις την ηλεκτρονική μεταβίβαση ακινήτου και την ψηφιακή έναρξη ατομικής επιχείρησης, που θα μπορούν να ολοκληρωθούν εξ αποστάσεως με μερικά κλικ στον υπολογιστή.

Ενδεικτικό της διευκόλυνσης από τις υφιστάμενες ψηφιακές εφαρμογές μέσω του gov.gr είναι ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές των Ελλήνων μέσω της πλατφόρμας το 2021 ανήλθαν στα 567 εκατομμύρια. Ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης σημειώνει επίσης  στο Reader πως μετά τις 16 Ιανουαρίου που τέθηκε σε ισχύ το μηνιαίο πρόστιμο των 100 ευρώ για τους ανεμβολίαστους άνω των 60 ετών, 15.000 πολίτες της συγκεκριμένης ηλικιακής κατηγορίας έσπευσε να εμβολιαστεί.  

Έχετε εξαγγείλει το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών με το οποίο οι πολίτες θα γνωρίζουν εφεξής τα βήματα συναλλαγής τους με το δημόσιο. Πώς θα διευκολύνει πρακτικά την καθημερινότητα των πολιτών;

Το Εθνικό Μητρώο Διαδικασιών είναι μια από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις που πραγματοποιούνται για την ελληνική Δημόσια Διοίκηση εδώ και δεκαετίες. Έχει ψηφιστεί από το Φθινόπωρο του 2020 και έχει ήδη ξεκινήσει η υλοποίησή του υπό την καθοδήγηση του Υπουργού, Κυριάκου Πιερρακάκη και τη στήριξη του Γενικού Γραμματέα, Λεωνίδα Χριστόπουλου. Πρόκειται για την πρώτη προσπάθεια που κάνει επίσημα το ελληνικό δημόσιο να καταγράψει το σύνολο των υπηρεσιών, που προσφέρει προς τους πολίτες, είτε μέσω των Υπουργείων, είτε των Νομικών Προσώπων και των ΟΤΑ.

Παράλληλα με την καταγραφή θα περιγράφονται στο Μητρώο τόσο τα δικαιολογητικά όσο και τα παράβολα και κάθε άλλη λεπτομέρεια, που είναι αναγκαία για τη συνολική διεκπεραίωση μίας υπόθεσης από το Α έως το Ω. Το καινοτόμο σε αυτή τη μεταρρύθμιση είναι ότι το Μητρώο με την περιγραφή των βημάτων θα είναι προσβάσιμο και ορατό τόσο στους δημοσίους υπαλλήλους όσο και στους πολίτες και θα είναι απολύτως δεσμευτικό.

Οι περιπτώσεις διαφορετικής ερμηνείας και προσέγγισης ανάμεσα σε υπαλλήλους και υπηρεσίες, οι οποίες δημιουργούσαν σύγχυση και ανασφάλεια στον πολίτη, θα εκλείψουν ως φαινόμενο. Πλέον θα είναι απολύτως καθαρό το πεδίο, ώστε και ο υπάλληλος με ασφάλεια να επιτελέσει το καθήκον του, αλλά και ο πολίτης να αισθάνεται εμπιστοσύνη στη σχέση του με το κράτος και να γνωρίζει εκ των προτέρων τα δικαιολογητικά που κάθε φορά του ζητούνται.

Επίσης, όλη αυτή η προσπάθεια θα επικαιροποιείται κάθε φορά που αλλάζει μία διαδικασία και καταργείται ή προστίθεται ένα δικαιολογητικό ή ένα βήμα, ενώ θα οριστούν και οι υπάλληλοι που θα έχουν τη συγκεκριμένη ευθύνη. Θα είναι απολύτως δεσμευτικό και θεωρούμε ότι θα λειτουργήσει πάρα πολύ ευεργετικά στην ανάπτυξη μιας νέας σχέσης εμπιστοσύνης του κράτους με τον πολίτη, έτσι ώστε καμία δυσερμηνεία, καμία λάθος εκτίμηση κι αξιολόγηση να μη γίνεται σε βάρος των πολιτών. Ταυτόχρονα, κανένας δημόσιος υπάλληλος δεν θα αισθάνεται την ευθύνη ότι πρέπει μερικές φορές να λάβει αποφάσεις μέσα σε ένα πλαίσιο πολυνομίας και κακονομίας που παρατηρούνταν στη δημόσια διοίκηση.

Πότε αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή;

Ήδη περίπου 1.200 από τις υπηρεσίες αυτές έχουν καταγραφεί. Υπολογίζουμε ότι συνολικά είναι περισσότερες από 5.000. Μέσα στο έτος και ανάλογα με την πρόοδο της μεγάλης εργασίας που πραγματοποιείται, θα εκδοθεί η διαπιστωτική πράξη μετά την οποία θα είναι υποχρεωτική η λειτουργία του μητρώου και δεσμευτική για τους υπαλλήλους, με συγκεκριμένες συνέπειες για όσους δεν συμμορφώνονται με το νέο αυτό πλαίσιο. Επόμενη ωφέλεια από την καταγραφή αυτή θα είναι η δυνατότητα να απλουστεύσουμε διαδικασίες και να καταργήσουμε προβλεπόμενα απαιτούμενα έγγραφα και δικαιολογητικά, καθώς θα έχουμε διαπιστώσει ποιες εκ των ενδιάμεσων διαδικασιών και δικαιολογητικών δεν έχουν καμία προστιθέμενη αξία.

Πότε ξεκινάει η εφαρμογή για το άυλο συναινετικό διαζύγιο;

Η εφαρμογή για το άυλο συναινετικό διαζύγιο έχει ολοκληρωθεί και είναι έτοιμο να δοθεί προς χρήση σε όλους τους δικηγόρους και τους ενδιαφερόμενους πολίτης πιθανότατα από την προσεχή Δευτέρα 24 Ιανουαρίου. Τα συναινετικά διαζύγια πλέον θα μπορούν να ολοκληρωθούν εξ αποστάσεως, χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία των συζύγων σε οποιοδήποτε στάδιο και σε χρόνους express. Όλη η διαδικασία θα διεκπεραιώνεται μέσω του δικηγόρου από την ειδική πλατφόρμα στο gov.gr. Κάθε ζευγάρι θα μπορεί να καταλήγει σε συμφωνία και να εκφράζει τη βούλησή του από απόσταση, ώστε ακόμα κι αν κάποιος βρίσκεται στο εξωτερικό ή αδυνατεί να μετακινηθεί να διεκπεραιώνεται πάρα πολύ γρήγορα η διαδικασία, πάντα με την αναγκαία νομική συμπαράσταση.

Πως εξελίσσεται η λειτουργία του gov.gr;

Πλέον έχει γίνει αντιληπτό από όλους τους πολίτες ότι το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με συγκεκριμένες παρεμβάσεις έχει διευκολύνει την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση των πολιτών. Ειδικά στην περίοδο της πανδημίας είναι πολύ σημαντικό ότι δόθηκε η δυνατότητα να διεκπεραιώνονται πάρα πολλά από τα καθημερινά αιτήματα των πολιτών μας μέσα από το gov.gr, το οποίο πλέον έχει παγιωθεί ως πραγματικότητα για εκατομμύρια συμπολίτες μας.

Στο gov.gr έχουμε τη φιλοδοξία να συγκεντρωθούν όλες οι υπηρεσίες του δημοσίου προς τους πολίτες, ώστε να μπορεί ο καθένας από τον υπολογιστή ή το κινητό του τηλέφωνο να τις διεκπεραιώνει. Ήδη έχουμε συγκεντρώσει 1.310 υπηρεσίες και τις αυξάνουμε καθημερινά.  Είναι ενδεικτικό ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές των πολιτών με το δημόσιο αυξήθηκαν από μόλις 8,8 εκατομμύρια το 2018 σε 567 εκατομμύρια το 2021, γεγονός που καταδεικνύει το μέγεθος της αλλαγής της διεπαφής του πολίτη με το δημόσιο.

Ποιες είναι οι επόμενες κρίσιμες παρεμβάσεις του Υπουργείου σας για το 2022;

Για το επόμενο διάστημα είναι προγραμματισμένες πολλές νέες υπηρεσίες με στόχο, όπως πάντα, τη διευκόλυνση των πολιτών. Ενδεικτικά αναφέρω δύο οι οποίες είναι πιο ώριμες και αναμένεται εντός λίγων μηνών (ίσως και εβδομάδων), να καταστούν λειτουργικές. Πρόκειται για την ηλεκτρονική μεταβίβαση ακινήτου, στην οποία ουσιαστικά όλα τα δικαιολογητικά θα συγκεντρώνονται σε μία εφαρμογή που θα χρησιμοποιεί ο συμβολαιογράφος χωρίς να απαιτείται η μετακίνηση του πωλητή ή του αγοραστή, παρά μόνο μία μοναδική επίσκεψη στον συμβολαιογράφο για την υπογραφή του συμβολαίου.

Η δεύτερη παρέμβαση που δρομολογείται είναι η ψηφιακή έναρξη ατομικών επιχειρήσεων, οι οποίες αποτελούν το 75% των επιχειρήσεων που λειτουργούν στη χώρα μας. Η διαδικασία θα μπορεί εφεξής να διεκπεραιώνεται χωρίς ταλαιπωρία, απλώς με μερικά κλικ μέσω του υπολογιστή του ενδιαφερόμενου, ο οποίος θα υποβάλλει τη δήλωση έναρξης της συγκεκριμένης δραστηριότητας ηλεκτρονικά ακολουθώντας λεπτομερείς οδηγίες.  Βασική αρχή την οποία υπηρετούμε στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με όλες αυτές τις υπηρεσίες προς τον πολίτη είναι, πως όποια πληροφορία και έγγραφο για εμάς διαθέτει ήδη το δημόσιο δεν χρειάζεται να την αναζητούμε ξανά ακριβώς, γιατί με κάθε αίτησή μας του δίνουμε την εξουσιοδότηση να τη λαμβάνει απευθείας μέσα από τη διαλειτουργικότητα που έχουμε δημιουργήσει ανάμεσα στα διάφορα Μητρώα του δημοσίου.

Ποια είναι η επόμενη δράση που πρέπει να αναμένουμε στο πεδίο της υγείας μετά την άυλη συνταγογράφηση;

Οι δράσεις του Υπουργείου μας σε συνεργασία με άλλα Υπουργεία εκτείνονται σε ένα πολύ μεγάλο εύρος, θέτοντας πάντα τον πολίτη και την επιχείρηση στο επίκεντρο. Με το Υπουργείο Υγείας, μετά την άυλη συνταγογράφηση την οποία αξιοποιούν πλέον περισσότεροι από 3.000.000 πολίτες και το πρόπλασμα του ηλεκτρονικού ατομικού ιατρικού φακέλου που δημιουργείται μέσω της εφαρμογής myhealth.gr όπου συγκεντρώνονται όλες οι συνταγογραφήσεις, τα παραπεμπτικά και οι ιατρικές βεβαιώσεις που μας αφορούν, είμαστε σε συνεννόηση για να προχωρήσει πιο αποτελεσματικά η προληπτική ιατρική. Σε αυτό το πλαίσιο δρομολογείται η δυνατότητα ενημέρωσης ανά πληθυσμιακή ομάδα πολιτών με αυτοματοποιημένο τρόπο ακόμα και με την αποστολή σχετικού SMS. Για παράδειγμα για την υπενθύμιση συγκεκριμένων εξετάσεων που θεωρείται επιστημονικά αναγκαίο να κάνουν ετησίως ανάλογα με την ηλικία τους, όπως οι γυναίκες τη μαστογραφία μετά τα 40 και οι άνδρες εξέταση προστάτη από τα 50 έτη.

Τι σημαίνει για σας ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας;

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της δημόσιας διοίκησης και η δυνατότητα των πολιτών να εξυπηρετηθούν από απόσταση, οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας με χρήση του υπολογιστή ή του κινητού τους τηλεφώνου, για εμένα στην πράξη σημαίνει ότι δεν αποκλείουμε κανέναν πολίτη από τη δυνατότητα να διεκπεραιώνει με εύκολο τρόπο τις υποθέσεις του με το δημόσιο. Δηλαδή, ο εργαζόμενος που απαιτούνταν να πάρει άδεια από τη δουλειά του για να μεταβεί σε μια δημόσια υπηρεσία, η μητέρα με ανήλικα παιδιά που αδυνατούσε να φύγει από το σπίτι για να πάει σε μια δημόσια υπηρεσία, ο πολίτης που βρίσκεται σε μια απομακρυσμένη περιοχή της χώρας και δεν έχει δυνατότητα μετάβασης στο γκισέ, ο συμπολίτης μας με αναπηρία , μπορούν οποιαδήποτε στιγμή να μπουν στον υπολογιστή τους και να υποβάλλουν το αίτημά τους. Αυτή η δυνατότητα τελικά, που αφορά το σύνολο των πολιτών για μένα αποτελεί ουσιαστικά ενδυνάμωση της Δημοκρατίας μας. Γιατί δεν χρειάζεται ούτε κόπος, ούτε χρόνος, ούτε χρήμα, για να διεκπεραιώσεις τις υποθέσεις σου.

Μέσα μάλιστα από το πρόγραμμα του ψηφιακού συμπαραστάτη, που θα υλοποιηθεί για δύο χρόνια, θα δώσουμε μέσα τους επόμενους μήνες τη δυνατότητα σε κεντρικά ΚΕΠ της χώρας εργαζόμενοι να ενημερώνουν στην πράξη τον πολίτη σχετικά με τη χρήση των διευκολύνσεων του gov.gr και να συμβάλλουν στην ενίσχυση των ψηφιακών του δεξιοτήτων.

Πώς εξελίσσονται οι εμβολιασμοί στους πολίτες άνω των 60 ετών μετά τις 16 Ιανουαρίου που τέθηκε σε εφαρμογή του μέτρο του διοικητικού προστίμου των 100 ευρώ ανά μήνα;

Το εμβολιαστικό πρόγραμμα χάρη στον άρτιο τρόπο με τον οποίο σχεδιάστηκε και δρομολογήθηκε με τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων υπουργείων προχωράει πολύ ικανοποιητικά, καθώς ήδη στον εμβολιασμό του γενικού πληθυσμού και των ενηλίκων είμαστε πλέον πολύ κοντά στον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Ταυτόχρονα είμαστε στις πρώτες θέσεις για τον εμβολιασμό της αναμνηστικής δόσης και το ευχάριστο είναι πως με την υποχρεωτικότητα που ψηφίστηκε για τους πολίτες άνω των 60 ετών, το ποσοστό των εμβολιασθέντων έχει ξεπεράσει το 90%. Και παρότι έληξε η προθεσμία την περασμένη Κυριακή πολλοί συμπολίτες μας άνω των 60, κατανοώντας την ανάγκη να θωρακίσουν την υγεία τους, σπεύδουν διαρκώς να εμβολιαστούν. Ας σημειώσω ότι από τη Δευτέρα έως και σήμερα, 15.000 επιπλέον συμπολίτες μας αυτής της ηλικιακής κατηγορίας έσπευσαν να εμβολιαστούν για πρώτη φορά.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA