Μενού
  • Α-
  • Α+

Ζεστό χρήμα της τάξης των 12 εκατομμυρίων ευρώ μηνιαίως ως ανάχωμα στην αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, αναζητά σύμφωνα με πληροφορίες του Reader το οικονομικό επιτελείο σε συνεννόηση με το Υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων έχει ήδη βάλει «φωτιά» στα εισιτήρια κατά 12% στα δρομολόγια από Ραφήνα από την περασμένη Παρασκευή και κατά 9% - 10% σε εκείνα από Πειραιά από τα μέσα Μαρτίου, τα οποία μετά το Πάσχα υπολογίζεται να αυξηθούν κατά 5% επιπλέον, αν δεν υπάρξει δραστική αποκλιμάκωση του ναυτιλιακού καυσίμου.

Τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Οικονομικών εξετάζουν τρόπους με τους οποίους μπορεί να επιδοτηθεί τάχιστα ο κλάδος ώστε να ενισχύσουν τη ρευστότητά του, δεδομένου ότι τα κόστη λειτουργίας των θαλάσσιων μεταφορών έχουν υπερδιπλασιαστεί. Πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας μάλιστα εξέφραζαν στο Reader τον έντονο προβληματισμό τους, σημειώνοντας πως ήδη διαπιστώνονται προσπάθειες μείωσης του κόστους από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες είτε δια της μείωσης της συχνότητας των δρομολογίων σε συγκεκριμένους προορισμούς είτε μέσω της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων που αυξάνει τη διάρκεια των δρομολογίων.

Διαβάστε ακόμη: Αυτές είναι οι 3 κατηγορίες πολιτών που πρέπει να κάνουν νωρίτερα φορολογική δήλωση

Εξετάζεται δυνατότητα επιδότησης του ακτοπλοϊκού κλάδου

«Υπάρχει μεγάλος προβληματισμός διότι το καύσιμο στις ναυτιλιακές εκπροσωπεί ανάλογα με τον τύπο του πλοίου από το 45% έως το 60% του συνολικού κόστους λειτουργίας και μοιραία θα πάμε σε πολύ μεγάλες αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων. Κι αυτό ενώ η ακτοπλοΐα επιτελεί εθνικό έργο. Εκτελεί πολλές φορές δημόσια υπηρεσία με ιδιωτικά κεφάλαια και αποτελεί “λαϊκό” μέσο μεταφοράς», τόνιζε έγκυρη πηγή στο Reader, επισημαίνοντας την ανάγκη να βρεθεί άμεσα - ακόμα και μες τον Απρίλιο αν είναι δυνατόν αλλιώς το αργότερο τον Μάιο - δημοσιονομικός χώρος ή εναλλακτικές λύσεις στήριξης των ακτοπλόων, ώστε να μην αντιμετωπίσουν οι επιβάτες υπέρογκες αυξήσεις. Η ίδια πηγή, ωστόσο, παραδεχόταν πως η εξίσωση είναι εξαιρετικά δύσκολη, καθώς η κυβέρνηση καλείται να στηρίξει ταυτόχρονα νοικοκυριά και επιχειρήσεις απέναντι στην ενεργειακή κρίση επιστρατεύοντας ακόμα και συμπληρωματικό προϋπολογισμό 2 δις ευρώ.

Εκτόξευση του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων

Μετά από 2 χρόνια πανδημίας όπου βρέθηκαν αντιμέτωπες με δραστική μείωση των ποσοστών πληρότητας περιορίζοντας τα κέρδη τους, οι ακτοπλοϊκές εταιρίες υπολογίζεται πως καλούνται να πληρώσουν φέτος 200 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον συνολικό κόστος, αφού η τιμή του συνηθέστερου ναυτιλιακού καυσίμου, του χαμηλού θείου, κινείται το τελευταίο διάστημα στα 1.000 ευρώ ο τόνος από 570 ευρώ στο τέλος του 2021 και 400 στις αρχές του προηγούμενου χρόνου.

Εναλλακτικά μέτρα στήριξης του κλάδου

Στην κυβέρνηση υπάρχει η βούληση στήριξης του κλάδου της ακτοπλοΐας, ιδίως ενόψει Πάσχα και επίσημης έναρξης της τουριστικής σεζόν, που οι αυξήσεις θα αρχίσουν να γίνονται αντιληπτές από το ευρύ κοινό.  Επειδή, ωστόσο, ο κρατικός προϋπολογισμός δεν είναι ανεξάντλητος,  στην περίπτωση που το σενάριο μιας απευθείας επιδότησης του κλάδου δεν είναι εφικτή, δεν αποκλείεται το κυβερνητικό επιτελείο να προχωρήσει σε εναλλακτικά μέτρα στήριξης από αυτά που έχει ήδη προτείνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας με στόχο τη δημιουργία ενός τείχους προστασίας από τις υπέρογκες αυξήσεις στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων.

Σε αυτά συγκαταλέγονται: ένα είδος πλαφόν στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη βάση της μέσης τιμής του προηγούμενου Δεκεμβρίου, προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στο 6% από το 13%, επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών στο μοντέλο της πανδημίας, προκήρυξη επιπλέον γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (σ.σ. άγονες), αύξηση των μισθωμάτων κατά  30% για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές, προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων για διάφορες κατηγορίες επιβατών, ενίσχυση της ρευστότητας του κλάδου με την άμεση καταβολή του μεγαλύτερου μέρους των οφειλών 42 εκατομμυρίων ευρώ του Δημοσίου από πέρσι για την εκτέλεση των δρομολογίων σε άγονες γραμμές.