Μενού
  • Α-
  • Α+

Το σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό της ΕΥΠ και τη θωράκιση των πολιτών από τα κακόβουλα λογισμικά θα τεθεί επί τάπητος στο σημερινό Υπουργικό Συμβούλιο μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης. Στόχος της κυβέρνησης είναι να κατατεθεί στη Βουλή περί τα τέλη της επόμενης εβδομάδας και να ψηφιστεί πριν από τις 13 Δεκεμβρίου, οπότε και θα εισαχθεί προς συζήτηση στην Ολομέλεια ο προϋπολογισμός.  

Διαβάστε ακόμη: Μητσοτάκης από την Πάτρα για παρακολουθήσεις: Σαχλαμάρες όσα διακινούνται, όποιος έχει στοιχεία να τα δώσει στον εισαγγελέα

Το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή πάντως θα περιλαμβάνει αλλαγές βάσει των σχολίων που υποβλήθηκαν κατά τη διαβούλευση ιδίως από την ΑΔΑΕ, μέλη της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων και τη Διεθνή Διαφάνεια Ελλάς. Για την τροποποίηση επί μέρους διατάξεων άλλωστε προϊδέασε χθες και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, σημειώνοντας ότι: «στη δημόσια διαβούλευση κατατέθηκαν πολύ αξιόλογες προτάσεις. Και η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει πολλές από αυτές στην κατεύθυνση μιας πληρέστερης πρότασης, πάντοτε στη φιλοσοφία της νομοθέτησης που κάνουμε». Στόχος είναι όπως υπογράμμιζαν κυβερνητικοί αξιωματούχοι η ψήφιση ενός πλήρους συνεκτικού πλαισίου στην κατεύθυνση αντιμετώπισης διαχρονικών παθογενειών σε όλο αυτό τον τομέα. 

Τα 2 άρθρα που μπαίνουν στο κυβερνητικό «μικροσκόπιο» για αλλαγές

Οι πληροφορίες θέλουν την κυβέρνηση να εξετάζει σοβαρά βελτιώσεις στα άρθρα 3 και 5 του νομοσχεδίου, αναφορικά με τον προσδιορισμό των «λόγων εθνικής ασφαλείας» βάσει των οποίων μπορεί να γίνει άρση του απορρήτου των επικοινωνιών και τη διαδικασία καταστροφής του υλικού που έχει συγκεντρωθεί από τέτοιες άρσεις, ώστε να τύχει και ευρύτερης αποδοχής.

Το άρθρο 3 ορίζει ότι λόγοι εθνικής ασφάλειας είναι λόγοι που συνάπτονται με: την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας όπως, ιδίως, λόγοι σχετικοί με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία από άλλες υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της εθνικής οικονομίας, την προστασία από ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος. Οι παρατηρήσεις επ αυτού επικεντρώθηκαν στην υπερβολική ευρύτητα και γενικότητα που χαρακτηρίζει τον ορισμό, με αποτέλεσμα όπως επισημάνθηκε να καθίσταται δυνητικά δεκτική παρακολούθησης κάθε επικοινωνία που έχει κοινωνική ή οικονομική αναφορά και εντέλει να καλύπτει σχεδόν τα πάντα. Για την αποφυγή του εν λόγω κινδύνου προτείνεται ο αυστηρότερος ορισμός της εθνικής ασφάλειας, ώστε να αφορά θέμα Ενόπλων Δυνάμεων, την προστασία της εδαφικής ακεραιότητας, την παρουσία ξένων πρακτόρων στη χώρα, ζητήματα συνόρων κ.λ.π.

Ως προς το άρθρο 5 που προβλέπει την αυτόματη διαγραφή του υλικού που συγκεντρώθηκε από την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφαλείας, 6 μήνες μετά την  παύση ισχύος της εισαγγελικής διάταξης για τη νόμιμη επισύνδεση και ολική καταστροφή του φακέλου με το υλικό τεκμηρίωσης μετά από μία 10ετία, οι ενστάσεις εστιάστηκαν στην έλλειψη πρόβλεψης του φορέα ο οποίος θα ελέγχει τη διαγραφή ή καταστροφή του υλικού, καθώς και στην ανάγκη μιας πιο αυστηρής και ξεκάθαρης θεσμικής διαδικασίας με την προηγούμενη σύνταξη κάποιας έκθεσης. Προβληματική χαρακτηρίστηκε, δε, και η πρόβλεψη διαγραφής νωρίτερα «εάν συντρέχει ειδικός λόγος» εφόσον δεν εξειδικευτεί ποιος μπορεί να είναι αυτός.

Παραμένει η 3ετία για την ενημέρωση του παρακολουθούμενου

Σε αντίθεση με αυτά τα δύο άρθρα, το κυβερνητικό επιτελείο απορρίπτει αλλαγές που ζητά η αντιπολίτευση στην τριετία που πρέπει να παρέλθει προκειμένου να έχει το δικαίωμα ο παρακολουθούμενος για λόγους εθνικής ασφαλείας να ενημερωθεί για την παρακολούθησή του. Κυβερνητικές πηγές υπογράμμιζαν αφενός ότι το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αφετέρου πως η 3ετια συνιστά δικλίδα ασφαλείας για την αποτελεσματικότητα της ΕΥΠ όταν πρόκειται για υψηλού επιπέδου κινδύνους, ώστε να μην μπορεί για παράδειγμα ένα πρόσωπο που δρα εναντίον της χώρας να ενημερωθεί άμεσα και να περιοριστεί ο ρόλος των μυστικών υπηρεσιών.  

Αυτούσια φαίνεται ότι θα μείνει και η διάταξη με τα πρόσθετα φίλτρα για την παρακολούθηση πολιτικών προσώπων, καθώς η κυβέρνηση θεωρεί ότι εισάγει ισχυρές δικλίδες ασφαλείας. Και ο Πρόεδρος της Βουλής, Κωνσταντίνος Τασούλας, εξάλλου μιλώντας στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες για την πρόβλεψη έγκρισης μιας τέτοιας επισύνδεσης από τον εκάστοτε Πρόεδρο της Βουλής πριν αυτή πάρει το πράσινο φως από τους δύο εισαγγελείς, εκφράστηκε θετικά σημειώνοντας ότι προσιδιάζει στη διαδικασία άρσης ασυλίας.