Μενού
papathanasis-mamoylakis
Νίκος Παπαθανάσης - Χάρης Μαμουλάκης | Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Το Reader μπαίνει στην προεκλογική περίοδο και καθιερώνει τα debate. Κάθε εβδομάδα, δύο πολιτικοί, από δύο διαφορετικές παρατάξεις, «αναμετρώνονται» πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα και η αρχή γίνεται σήμερα με τον Νίκο Παπαθανάση της ΝΔ, Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και τον Χάρη Μαμουλάκη του ΣΥΡΙΖΑ, αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων. Και οι δύο γράφουν στο Reader για το κομμάτι των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και το τι μπορούν να περιμένουν αυτές την επόμενη 4ετία.

Νίκος Παπαθανάσης: Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος έρχεται να διορθώσει πολλά προσκόμματα

Η Ελλάδα του 2023 παρουσιάζει μεγάλες και ουσιαστικές διαφορές από την Ελλάδα του 2019. Στα τριάμισι χρόνια της διακυβέρνησής μας, η χώρα κατάφερε να βελτιώσει τους οικονομικούς της δείκτες, να ενισχύσει την αναπτυξιακή της προοπτική αλλά και την θέση της στην ευρωπαϊκή σκακιέρα. Κι όλα αυτά παρά το διεθνές δυσμενές περιβάλλον που επικράτησε όλη αυτή την περίοδο. Ένα από τα βασικά συστατικά της επιτυχημένης συνταγής που ακολουθήσαμε, ήταν η αποφασιστικότητά μας να δημιουργήσουμε ένα αποδοτικό, επενδυτικό περιβάλλον, το οποίο ενισχύει την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και πολλαπλασιάζει τις άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα.

Νίκος_Παπαθανάσης
Ο Νίκος Παπαθανάσης στο Reader

Με στόχο να επιτύχουμε μακροπρόθεσμα αναπτυξιακά οφέλη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, θέσαμε ως προτεραιότητα την αποφυγή αστοχιών του παρελθόντος - όπως η γραφειοκρατία, και η έλλειψη καθαρής στρατηγικής στόχευσης - αλλά και την δημιουργία ενός φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος που απευθύνεται σε όλες τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους. Πάνω σε αυτές τις κατευθυντήριες γραμμές εκσυγχρονίσαμε το πιο δημοφιλές επενδυτικό εργαλείο της χώρας, τον Αναπτυξιακό Νόμο καθιστώντας το αποτελεσματικό, πρωτίστως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Προς επίρρωση των παραπάνω να αναφέρουμε ότι οι πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις είναι οι μόνες που δύνανται να λάβουν το κίνητρο της επιχορήγησης, αποδεικνύοντας τη σαφή προσήλωση της κυβέρνησης στην ενίσχυση των μικρομεσαίων. Αρχικά, η θεματική, πλέον, στόχευση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου διευκολύνει τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να επιλέξουν το καθεστώς που ανταποκρίνεται στις πραγματικές επιχειρηματικές τους ανάγκες. Στο ίδιο πλαίσιο, δημιουργήσαμε για πρώτη φορά διακριτό καθεστώς ενίσχυσης για νέες επιχειρήσεις. Πλέον οι νέοι επιχειρηματίες μπορούν να υποβάλλουν επενδυτικά σχέδια χωρίς να ανταγωνίζονται υφιστάμενες οντότητες (μικρές, μεσαίες ή μεγάλες), κάτι που θα ήταν ιδιαίτερα δύσκολο και θα δημιουργούσε ασφυκτικές συνθήκες για τους ίδιους.

O Νέος Αναπτυξιακός είναι ό,τι πιο σύγχρονο είχε ποτέ η ελληνική νομοθεσία σε αυτόν τον τομέα. Ένας νόμος με 13 διακριτά καθεστώτα ενίσχυσης

Στην ίδια λογική κινήθηκε και ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων, ο οποίος ενισχύει με μεγαλύτερα ποσοστά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δίνοντας ένα πρόσθετο κίνητρο στην υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων. Συγκεκριμένα, οι τελευταίες λαμβάνουν ποσοστό προσαυξημένο κατά 20% έναντι των μεγάλων ενώ το ποσοστό δύναται να ανέλθει για τις μικρές επιχειρήσεις με βάση το νέο ΧΠΕ μέχρι και το 70%. Σε πολλές περιπτώσεις, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που εμπίπτουν σε παραμεθόριες ή ορεινές περιοχές λαμβάνουν τα ανώτατα ποσοστά του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Σε μια εποχή μάλιστα που η ψηφιοποίηση μπαίνει σε πρώτο πλάνο αποτελώντας βασικό συστατικό της βιωσιμότητας, πολύ σημαντικές κρίνονται και οι ψηφιακές δαπάνες . Για την ακρίβεια μικρές υφιστάμενες επιχειρήσεις έχουν την δυνατότητα με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο να πραγματοποιήσουν δαπάνες που αφορούν και στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.

Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος έρχεται να διορθώσει πολλά από τα προσκόμματα που δημιουργούσαν στον επιχειρηματικό κλάδο οι προγενέστεροι νόμοι. Βασιζόμενος δε στο τρίπτυχο «διαφάνεια- εμπιστοσύνη - ταχύτητα» έχει κερδίσει ήδη την εμπιστοσύνη του επιχειρηματικού κόσμου. Στα τρία καθεστώτα, Μεταποίηση – εφοδιαστική αλυσίδα, Αγροδιατροφή και Ενίσχυση τουριστικών επενδύσεων, που ενεργοποιήσαμε μέσα σε μόλις έξι μήνες - χρόνος ρεκόρ για τα δεδομένα της χώρας - κατατέθηκαν σχεδόν 1.300 επενδυτικά σχέδια, συνολικου προϋπολογισμού άνω των 3 δισ. ευρώ. Μεγάλη είναι η μέχρι στιγμής ανταπόκριση και στο τέταρτο καθεστώς «Επιχειρηματικότητα 360» που άνοιξε στις 9 Ιανουαρίου.

Συνοψίζοντας, ο Νέος Αναπτυξιακός είναι ό,τι πιο σύγχρονο είχε ποτέ η ελληνική νομοθεσία σε αυτόν τον τομέα. Ένας νόμος με 13 διακριτά καθεστώτα ενίσχυσης που απευθύνονται σε όλη τη γκάμα των πιο σύγχρονων μορφών επιχειρηματικής δραστηριότητας, εναρμονισμένος με το Σχέδιο Ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, τους στόχους του ΕΣΠΑ 2021-2027 και το industry 4.0.

*Ο Νίκος Παπαθανάσης είναι Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης κι Επενδύσεων

Χάρης Μαμουλάκης:  Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η «τέλεια καταιγίδα» για τις μικρομεσαίες

Πριν ακόμα από την εκλογή του, ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλούσε για το πως μια ενδεχόμενη δική του θητεία θα οδηγούσε σε ένα μεγάλο μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας. Ιδεολογικά, ο μετασχηματισμός αυτός διανθίζονταν με την πίστη στην αναγκαιότητα συρρίκνωσης κάθε ρυθμιστικής λειτουργίας του κράτους στην οικονομία ως τροχοπέδη της ανάπτυξης. Ουσιαστικά, όμως, αυτός ο μετασχηματισμός αναφέρονταν στην ενεργοποίηση τάσεων συγκεντροποίησης της αγοράς προς όφελος μεγάλων ολιγοπωλιακών ομίλων.

Χάρης_Μαμουλάκης
Ο Χάρης Μαμουλάκης γράφει στο Reader

Η ίδια η περίοδος διακυβέρνησης του λειτούργησε ευνοϊκά για την υλοποίηση του προαναφερθέντος σχεδίου συγκεντροποίησης. Αυτό εξάλλου εξαγγέλλονταν και στο σχέδιο Πισσαρίδη και στον αναπτυξιακό σχεδιασμό που μερικώς αποτυπωνόταν στο σχέδιο Ελλάδα 2.0, την ελληνική πρόταση για το Ταμείο Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης. Εκεί το πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας παρουσιαζόταν να είναι το πλήθος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και άρα οι δημόσιες πολιτικές θα έπρεπε να διαμορφώσουν ένα περιβάλλον ευνοϊκό για την συρρίκνωση του πλήθους εκείνων των επιχειρήσεων που αδυνατούσαν να αναπτύξουν επαρκή εξωστρέφεια. Και, η αλήθεια είναι, ότι σε αυτό το επίπεδο η παρούσα κυβέρνηση ήταν πιστή στις εξαγγελίες της. Η διακυβέρνηση της ΝΔ, πράγματι, έχει εξελιχθεί σε έναν εφιάλτη για τις μικρομεσαίες. Επεξηγούμε!

Επί της παρούσης η πληθωριστική κρίση λειτουργεί ως ο βασικός μηχανισμός αναδιανομής εισοδήματος και ισχύος προς όφελος των μεγάλων ολιγοπωλιακών και μονοπωλιακών ομίλων της χώρας. Τα μέτρα μέσα από τα οποία η κυβέρνηση θα μπορούσε να συρρικνώσει το κόστος λειτουργίας των ΜμΕ αφήνονται στην άκρη ως ακατάλληλα. Η κυβέρνηση επανειλημμένα έχει αρνηθεί να μειώσει το ΦΠΑ στην ενέργεια ενώ ακόμα και ήσσονος σημασίας ρυθμίσεις, όπως η μείωση των χρεώσεων των τραπεζών σε όλες τις οικονομικές συναλλαγές, δεν προτεραιοποιούνται.

Tο υγειές σκέλος της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στη χώρα μας δεν έχει τίποτα να περιμένει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη

Ταυτόχρονα, οι ΜμΕ στην πραγματικότητα ουδέποτε εξήλθαν από τον φαύλο κύκλο υπερχρέωσης της περιόδου των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής. Αν και επί ΣΥΡΙΖΑ δημιουργήθηκαν τα εργαλεία για μακροχρόνιες ρυθμίσεις τόσο του δημόσιου και του ιδιωτικού χρέους, η έλευση της νέας κυβέρνησης και η στάση της έναντι του κρίσιμου ζητήματος των «κόκκινων δανείων» και του ιδιωτικού χρέους σήμαινε ότι το νέος χρέος που προκάλεσε η κατάρρευση των οικονομικών δραστηριοτήτων επί κορονοϊού σήμερα τις καταδιώκει μέσα από τα ιδιωτικά funds που πριμοδοτήθηκαν από το σχέδιο Ηρακλής και από την απουσία πλαισίου προστασίας για την πρώτη κατοικία των μικρών επιχειρηματιών.

Επιπλέον, την τριετία Μητσοτάκη, η αδυναμία των ΜμΕ να έχουν πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα επιτάθηκε. Η προηγούμενη κυβέρνηση σκόπευε να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία για να παρακάμψει-κινητοποιήσει το επίσημο τραπεζικό σύστημα. Σήμερα όμως οι μικροχρηματοδοτήσεις επί της ουσίας φυτοζωούν και η αναπτυξιακή τράπεζα επιτελεί την λειτουργία της παροχής εγγυημένων δανείων για τους «μεγάλους παίκτες». Η δε ενίσχυση που θα μπορούσε να δεχθεί η ΜμΕ από τον τραπεζικό δανεισμό μέσω του Ταμείου Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης έμεινε καινό γράμμα, με το σύνολο των εγγυημένων δανείων που έχουν χορηγηθεί να κατευθύνονται σε μεγάλες επιχειρήσεις.

Τέλος, τόσο το ΕΣΠΑ όσο και το σκέλος των επιδοτήσεων του Ταμείου Ανθεκτικότητας & Ανάκαμψης είναι σχεδιασμένα από το επιτελείο του κυρίου Μητσοτάκη με τρόπο τέτοιο ώστε η ΜμΕ να αποκλείονται συστηματικά. Ενδεικτικό είναι η τελευταία πρόταση του ΕΣΠΑ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό ΜμΕ επιχειρήσεων, που μέσα από τις προϋποθέσεις που θέτει αποκλείει σχεδόν τον 95% των μικρομεσαίων της χώρας.

Από τα παραπάνω είναι σαφές ότι το υγειές σκέλος της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας στη χώρα μας δεν έχει τίποτα να περιμένει από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.

*Ο Χάρης Μαμουλάκης είναι αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου - Πολιτικός Μηχανικός BEng MSc